کردستان از نبود واحد تولید محصولات خشکباری رنج می‌برد

شناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان این‌که از ۴۲۰ هزار تن محصولات سر درختی باغات استان، ۳۰ هزار تن انواع محصولات خشکباری از سرجمع باغات استان بدست آمده است، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر هیچ واحدی در خصوص تولید محصولات خشکباری فعالیت ندارد و تمامی فرایند فراوری این محصول به همان روش سنتی انجام می‌گیرد.
تصویر کردستان از نبود واحد تولید محصولات خشکباری رنج می‌برد

به گزارش سایت خبری پرسون از استان کردستان، رسول امینی کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان عمده محصولات خشکباری در استان را مربوط به محصول گردو، بادام، کشمش و مویز دانست و گفت: کشاورزان استان همزمان با برداشت میوه از سطح باغات با خشک کردن مقداری از محصول ضمن ایجاد یک ذخیره زمستانی، ارزش افزوده قابل توجهی هم برای خود مهیا می‌کنند.

امینی افزود: از باغات زردآلو، بادام، پسته و انجیر نیز مقداری خشکبار قابل استحصال است و جمعاً در سال زراعی ۹۹، از ۴۲۰ هزار تن محصولات سر درختی باغات استان، ۳۰ هزار تن انواع محصولات خشکباری از سرجمع باغات استان بدست آمده است.

او گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ واحدی در خصوص تولید محصولات خشکباری فعالیت ندارد و تمامی فرایند فراوری این محصول به همان روش سنتی انجام می‌گیرد.

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به کیفیت مطلوب و مناسب خشکبار استان کردستان گفت: بازار‌های مصرف خشکبار استان ۲۰ درصد از خشکبار تولیدی در داخل استان بازار آسان مصرف شده و ۷۰ درصد آن به استان‌های تهران و جنوبی کشور فرستاده می شود.

امینی هم چنین اظهار داشت : ۱۰ درصد آن نیز از طریق مرز سیرانبند بانه و مریوان صادر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

364763