کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه در روزهای اخیر بسیاری بر وزیر جهاد به دلیل افزایش قیمت شیرخام تاخته اند، گفت: نمی‌شود که دولت از جیب تولیدکننده به مصرف کننده یارانه بدهد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از افت ۵۰۰ تومانی قیمت هندوانه خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو هندوانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از فعالیت کامیون‌داران و شبکه ریلی کشور برای خروج نهاده‌ها از گمرکات گفت: با وجود صف طولانی کامیون‌ها در جنوب کشور، اما برای خروج نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از بنادر همچنان با کمبود کامیون روبرو هستیم.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از دپوی 3.5 میلیون تنی نهاده‌های دامی در گمرک بندر امام(ره) خبر داد و گفت: تا 20 روز دیگر این نهاده‌های دامی و نهاده‌های موجود در لنگرگاه در سراسر کشور توزیع خواهد شد.
اتاق فرمان جدید دستکاری قیمت‌ها شکل گرفت. به‌زودی تصمیم‌گیری درخصوص بازار محصولات کشاورزی در کارگروه تنظیم بازار کشور انجام نمی‌شود و به ستاد جدیدی تحت عنوان «ستاد تنظیم بازار کشاورزی» که به‌واسطه طرح جدید مجلس تشکیل شده است، واگذار می‌شود. این اقدام در حالی است که در کشور انواع و اقسام دستگاه‌ها برای نظارت و کنترل قیمت‌ها شکل گرفته است و به‌رغم همه اینها، ایران یکی از بالاترین تورم‌های دنیا را دارد. این تغییر اتاق فرمان از اساس اشکال دارد و معنایی به غیر از مداخله دولت ندارد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار استان تهران از کاهش 15 درصدی قیمت میوه نسبت به هفته گذشته خبر داد و افزود: گرمای هوا و بالا بودن قیمت‌ها، دو دلیل سیر نزولی قیمت میوه در هفته‌جاری است.

نائب رئیس اول کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون با وزرای صمت و جهاد کشاورزی پیرو افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: در این جلسه تاکید شد که دولت باید یارانه محصولات لبنی را پرداخت کند.
رییس اتحادیه مرکزی میوه و تره‌بار تهران با اعلام جزئیات قیمت انواع میوه و صیفی، گفت: نرخ انواع میوه و صیفی‌جات در هفته سوم فصل تابستان دارای کاهش نسبی بوده اما برخی صیفی‌جات همچون انواع کاهو و پیاز زرد روند افزایشی داشته است.
در حالی که چندی پیش قیمت سبوس آزاد و موجب اعتراضات دامداران شد کانون انجمن های صنفی آرد سازان به اعضای خود اعلام کرد که سبوس به روال قبل خود توزیع می‌شود.
با وجود مصوبه مربوطه در رابطه با واردات موز که به شرط واردات در قبال صادرات سیب تأکید دارد، اکنون مجوزهای واردات و تائید منشا ارز از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی صادر می‌شود؛ بدون اینکه صادرات سیب صورت گرفته باشد؛ موضوعی که مورد انتقاد گمرک قرار گرفته و خواستار شفاف سازی در این رابطه شده است.

یک فعال حوزه کار بهترین ظرفیت های ایجاد اشتغال در کشور را مربوط به بخش کشاورزی دانست و گفت: هزینه ایجاد شغل در این بخش بسیار پایین است و دولت باید به سمت اشتغالزایی در بخش کشاورزی برود.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی و علوفه و کاه در طول سال گذشته و خشک‌سالی ازجمله عوامل اصلی بالا رفتن هزینه تولیدات دامی در تالش و کشور است که ادامه این روند حوزه دام‌پروری کشور را با بحران جدی مواجه خواهد کرد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور می‌گوید جمعیت مازاد دام سبک در دامداری‌ها و دامپروری‌های کشور به ۶۵ میلیون و دام سنگین نیز به هشت میلیون راس رسیده است.
به گفته رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور؛ بیشتر گوشت‌های قرمزی که هم اکنون در بازار عرضه می‌شود، گوشت دام‌ های مولد است که دامداران به زیان فروخته‌اند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایران مقام چهارم تولید کیوی را در جهان دارد و تولید این میوه از نظر صادرات، ارزآوری و سود اقتصادی برای کشاورزان مهم است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تشریح جزییات نشست اعضای این کمیسیون با دولت به منظور بررسی راه‌های تامین نهاده‌های دامی گفت که نیاز حداقلی کنونی برای رفع مشکل کمبود علوفه دام‌ها در کشور چهار میلیارد دلار است.
مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به تبعات گرمای شدید و قطع برق بر تولید مرغ، گفت:برای جبران کاهش تولید، از حدود هفت روز قبل توزیع روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد آغاز شده است.