صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

کارنامه تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد واردات در ۵ماه منتهی به مرداد امسال از صادرات سبقت گرفت و تراز تجاری در این بازه زمانی منفی شد. البته رئیس گمرک ایران در یک نشست خبری، افزایش واردات را ناشی از افزایش واردات کالاهای اساسی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای دانست که لیست کالاهای عمده وارداتی نیز این موضوع را تایید می‌کند. صدرنشینان واردات ۵ماهه گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا و گوشی تلفن همراه هستند. همچنین بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از تداوم تراز منفی تجارت ماهانه نیز خبر می‌دهد.
صنعت خودروسازی ایران که تجربه فعالیت چندین ساله زیر بار تحریم‌ها را دارد اکنون به نقطه امیدی برای روس‌ها تبدیل شده است که شرکای اروپایی‌شان یک‌شبه چمدان‌های خود را بستند و از این کشور رفتند.

بعد از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هفته گذشته، روز پنجشنبه معاون اول رئیس‌جمهور این آیین‌نامه را ابلاغ کرد و مشخص شد سقف قیمت خودروی خارجی ۲۰هزار یورو و فروش آنها صرفا از طریق بورس کالا انجام خواهد شد. با ابلاغ این آیین‌نامه، انتظار می‌رود طبق وعده قبلی، واردات خودرو از همین ماه آغاز شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:‌ اگر بخواهیم بار دیگر مسئله تفکیک وزارت صمت را به جریان بیندازیم، مجدداً قسمتی از تصمیم‌گیری‌ها را به بخش تولید و قسمتی دیگر را به حوزه تجارت و بازرگانی می‌دهیم، اقدامی که در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده است.
در روزهای گذشته به دلیل انتشار اخبار ناامیدکننده از مذاکرات، شرایط بازار خودرو متفاوت و قیمت‌ها افزایشی شد. این افزایش هم در بازار ارز و هم در بازار خودرو قابل مشاهده است. بیشترین موضوعی که قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برجام و بحث واردات است.
گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه، مجموع تخلفات این شرکت را طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ در حدود 3.5 میلیارد دلار دانسته است. پس از این جنجالی به پا شد و هرکس سخنی گفت و نهایتاً بر این نکته تاکید شد که این تخلفات در زمان دولت گذشته بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بررسی جزئیات و تصویب آیین نامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱ گفت: امیدواریم در هفت ماهه باقی مانده سال شاهد واردات خودرو با مقررات مصوب باشیم.
ورود ۳۸۰ میلیون دلار گوشی تلفن همراه در مدت کمتر از ۶ ماه نشان دهنده این است که همچنان عزمی جهت مدیریت بهینه منابع ارزی از سوی مسئولان وزارت صمت وجود ندارد.
وزیر صمت امروز از پلتفرم (بن سازه) و محصول خودروی اقتصادی، پلتفرم آفرود ملی، پلتفرم کلاس متوسط و خودروی برقی با داخلی سازی بالای 50 درصد، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان خودروی تجاری، کتاب تبیین رویکرد دانش بنیان شدن صنعت خودرو و چند پلتفرم دیگر رونمایی کرد.

سخنگوی وزارت صمت ضمن بیان این که جزئیات آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو به‌زودی یعنی ظرف یک هفته آینده رسانه‌ای خواهد شد، گفت: برای واردات با خودروساز‌هایی همچون تویوتای ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است.