آینده بازار خودرو در دست کیست؟

آمارها نشان می دهد میزان تولید خودرو توسط بخش خصوصی در سال جاری ۸۴ درصد رشد کرده است. با این میزان تولید، سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کل کشور به ۲۳ درصد رسید، در حالی که این میزان در سال ۹۸ فقط ۵ درصد بود.به نظر می رسد خودرو سازان بخش خصوصی وارد رقابت با ایران خودرو و سایپا شده اند.
تصویر آینده بازار خودرو در دست کیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آمار ها نشان می دهد میزان تولید خودرو توسط بخش خصوصی در سال جاری نسبت ۸۴ درصد افزایش یافته است با این میزان تولید، سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کل کشور به ۲۳ درصد رسیده در حالی که این میزان در سال ۹۸ فقط ۵ درصد بود.به نظر می رسد خودرو سازان بخش خصوصی وارد رقابت با ایران خودرو و سایپا شده اند.

در کنار شرکت های ایران خودرو و سایپا که بخش عمده تولید خودرو را در کشور برعهده دارند برخی شرکت های خصوصی نیز در حوزه تولید خودرو فعال اند که بخش عمده تولید آنها شامل خودرو های مونتاژی است. تازه ترین اطلاعات وزارت صنعت از میزان تولید خودرو توسط شرکت های بخش خصوصی نشان می دهدکه این شرکت از ابتدای سال تاکنون ۱۷۶ هزار دستگاه انواع خودرو شامل سواری، ون، وانت، کامیون، کامیونت، کشنده، مینی‌بوس، میدل باس و اتوبوس تولید کرده اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد افزایش نشان می دهد.این در حالی است که جمع کل تولید این شرکت ها در سال گذشته جمعا ۹۵ هزار و ۹۸۲ دستگاه بود.

طبق این اطلاعات از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۴۱ هزار و ۵۵۰ خودروی سواری توسط خودروسازن خصوصی تولید شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۴ درصد رشد را نشان می دهد.

همچنین در همین مدت ۱۹ هزار و ۲۱۰ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸ درصدی را به همراه داشته است.

در هفت ماه امسال ۲۲۶ دستگاه ون، ۵۳۸ دستگاه مینی بوس و میدل باس و ۲۵۴ دستگاه واحد اتوبوس تولید شده است.

تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز در مدت یاد شده با رشد ۶۷ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۱۴ هزار و ۳۵۳ دستگاه رسید.

این دسته از خودروسازان در ماه مهر در مجموع ۳۷ هزار و ۴۶۵ دستگاه خودرو تولید کردند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵ هزار و ۳۶۶ خودرو بوده، رشد ۱۴۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش سهم بخش خصوصی در تولید خودرو

بر اساس این گزارش، در هفت ماه امسال سهم بخش خصوصی ۲۳ درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده است در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۸ فقط ۵ درصد بود.

روند صعودی تولید انواع خودرو در بخش خصوصی نشان می دهد که در هفت ماه سال های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب در کشور، ۲۲ هزار و ۳۲۲ دستگاه انواع خودرو، ۳۱ هزار و ۹۱۴ دستگاه، ۳۹ هزار و ۱۲۸ دستگاه و ۹۵ هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودروی سواری تولید شده بود که امسال شاهد رشد قابل توجهی هستیم.

مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هفت ماه امسال ۷۶۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۲۶ هزار و ۶۱۹ دستگاه خودرو بوده است، رشد ۲۲ درصدی را نشان می دهد.همچنین از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، حدود ۴ درصد رشد در تکمیل خودروهای ناقص به ثبت رسیده است.

منبع: همشهری

548340