صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

اعمال محدودیت‌های فراقانونی در حوزه واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی، واردکنندگان این وسایل نقلیه را با چالش بزرگی مواجه کرده است. چراکه در حال حاضر به واسطه مانع‌تراشی‌ها، بیش از ۱۵ هزار دستگاه کامیون وارده در گمرکات رسوب شده و به دلیل بلاتکلیفی در اسقاط کامیون‌های فرسوده، امکان پلاک و شماره گذاری پیدا نکرده است.
در حال حاضر ایران دارای سه بندر خشک آپرین تهران، اصفهان و یزد است. اما هنوز به صورت جدی فعال نشده‌اند. درواقع بین کارشناسان در مورد ضرورت و ضرورت نداشتن ورود بنادر خشک به چرخه‌ی ترانزیتی کشور اختلاف است. 

بندر چابهار با برخورداری از مزیت‌های اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر تجاری بین المللی به عنوان نبض توسعه شرق ایران به شمار می‌رود.
پنل «نقش برندسازی در بسته‌بندی» در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری خط تولید (IPAP & PACPROCESS) با همکاری رسانه‌های دنیای برند و توسعه برند برپا می‌شود.

محمدمهدی گفت: 3 میلیون هکتار باغ و 23 هزار هکتار گلخانه فعال در کشور وجود دارد، همچنین 25 میلیون و 700 هزارتن از انواع محصولات باغی در کشور تولید می شود و 20 درصد سطح زیر کشت در اختیار محصولات باغی است.
رئیس اتاق تعاون ایران در اولین روز از هفته تعاون و در آئین افتتاح نمایشگاه رسم تعاون گفت: ما کنشگران و فعالان اقتصادی بایستی از فرصت حضور دولت سیزدهم و دیدگاه های رئیس جمهور محترم، جناب آقای آیت الله رئیسی در خصوص تعاون و اعتقاد ایشان به تعاون، نهایت استفاده را در جهت رشد و تعالی تعاون ببریم.
قیمت پژو پارس ساده، تندر ۹۰ و ساینا دنده‌ای در بازار آزاد امروز سه‌شنبه هشتم شهریور پنج میلیون افزایش پیدا کرد
ایران علیرغم در اختیار داشتن بنادر در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل خزر سهم ناچیزی از تجارت جهانی دنیا دارد. از ظرفیت ۲۶۰ تن ترانزیت کالای ایران در سال ۱۴۰۰ تنها سال ۵۰ا میلیون تن استفاده شد. در سال ۲۰۱۷ از درآمد ۳۶ میلیون دلاری اقتصاد بنادر خلیج فارس و دریای عمان، سهم ایران کمتر از دو میلیارد دلار بود. توجه مسئولان به موضوع اقتصاد دریا می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی کنونی بسیار راهگشا باشد.
بندر چابهار با موقعیت خاص استراتژیک و ژئواکونومیک در مسیر کریدور شمال به جنوب، زمینه‌ای برای شکوفایی اقتصادی شرق ایران و شاهراه طلایی توسعه اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود.
وجود این‌که انتظار می‌رفت پش از انتشار خبر آیین‌نامه واردات خودرو، بازار روندی نزولی یه خود بگیرد، اما اتفاق دیگری افتاد، به طوری قیمت خودروها صعودی شد.
در پی ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، اینکه چه خودروهایی با شرایط اعلامی و به‌ویژه سقف قیمتی تعیین شده، امکان واردات خواهند داشت، مورد توجه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد رمز ارزها، گفت: آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شد، بسیار کامل و دقیق است که همه موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرد.
حدود ۴۰ هزار نفر با ثبت‌ نام در سامانه عرضه یکپارچه خودرو به خرید خودروهای تیبا و ساینا اقدام کردند اما بعد از فروخته شدن این خودروها، سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که این دو برند قابل شماره‌گذاری نیستند.
مرتضی مصطفوی می‌گوید: من معتقدم بازار خودروی ما همانند دیگر بخش‌ها دلاری است و تا زمانیکه نوسانات دلار به سمت بالا وجود دارد نه واردات و نه هیچ سیاست دیگری نمی‌تواند به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو کمک کند.
موانع موجود بر سر راه ورود خودرو به بورس کالا برداشته شد و در این راستا ۲۶ مرداد ماه ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور راهی تالار صنعتی شد.
یک کارشناس بازار خودرو در واکنش به آیین‌نامه واردات خودرو گفت:خودروهای وارداتی کوچک قدیمی مانند انواع خودروهای هاچ‌بک و مونتاژی‌های کوچک و خودروهای جدید داخلی از این مصوبه متاثر می‌شوند و قیمت آنها کاهشی می‌شود.
روزگذشته از کارنامه تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست امسال رونمایی شد. علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در جمع خبرنگاران از رشد قابل توجه تجارت غیرنفتی ایران از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه خبر داد.