می‌توانیم مرجعیت علمی کشاورزی در منطقه شویم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اگر بخش دانشگاهی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با محوریت این سازمان در کنار هم قرار بگیرند می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور به مرجعیت علمی در عرصه کشاورزی در منطقه تبدیل شویم.

تصویر می‌توانیم مرجعیت علمی کشاورزی در منطقه شویم

به گزارش سایت خبری پرسون، سید مجتبی خیام‌نکویی در نشست بررسی مرجعیت علمی که ظهر امروز در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، گفت: اولین نشست بررسی مرجعیت علمی تبیین اهمیت پرداختن به این موضوع و پاسخ به این سوال که چرا با وجود این‌که حدود ۱۸ سال از بیانات رهبری در خصوص مرجعیت علمی می‌گذرد کمتر به این موضوع ورود کرده‌ایم، است.

وی ادامه داد: در طول دو سال ریل‌گذاری جدیدی در سازمان تات با افق بلندمدت ترسیم کرده‌ایم که عناصر مختلفی در این ریل‌گذاری مدنظر قرار گرفته شده است. یکی از این عناصر و مهم‌ترین آن تبدیل شدن سازمان تات به عنوان محوریت مرجع علمی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در دانشگاه و دانشکده‌های کشاورزی اعضای هیات علمی قابل توجهی داریم و ظرفیت‌ها در این بخش زیاد است که اگر این ظرفیت با محوریت سازمان تات در کنار هم باشند می‌توانیم در مدت نه چندان طولانی به مرجعیت علمی در عرصه کشاورزی در منطقه تبدیل شویم. البته لازمه‌ آن این است که درک درستی از مرجعیت علمی کشاورزی داشته باشیم.

خیام نکویی تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی پیش نیاز دسترسی به مرجعیت علمی است. ما در حوزه‌های مختلف افراد فرهیخته و صاحبنظر زیادی داریم و این نشست‌ها مقدمه‌ای است که آن افراد درگیر مرجعیت علمی شوند.

وی اضافه کرد: از دانشگاهیان خواهش داریم که نقش و مشارکت خود را در مرجعیت علمی محدود به چند جلسه ندانند و این نشست‌ها مقدمه‌ای برای نشست‌های بعدی باشد.

خیام‌نکویی عنوان کرد: سازمان تات مغز متفکر تصمیم‌ساز است. غیر از این مجموعه هیچ مجموعه تصمیم‌سازی به شکل مستقیم برای امنیت غذایی نداریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه با طرح این سوال که اگر به مرجعیت علمی دست بیابیم چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد و چه دستاوردی خواهیم داشت؟ تصریح کرد: اولین دستاورد ارتقای توان رقابتی کشور در مقایسه با سایر کشورها است. وقتی به مرجع تبدیل شویم چه بخواهند و چه نخواهند برای استفاده از این مرجعیت به ما مراجعه می‌کنند. دیگر اینکه موجبات پیشرفت جامعه از بعد اقتصادی و علمی می‌شود. همچنین خودباوری در کشور افزایش می‌یابد و با افزایش خودباوری سرمایه اجتماعی و علمی نیز افزایش می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هر زبانی یک فرهنگ توام با خود دارد، بنابراین وقتی جمهوری اسلامی ایران مرجعیت پیدا کرد و زبان فارسی محوریت مرجع شد فرهنگ نیز انتقال پیدا می‌کند.

وی همچنین پیشرفت تکنولوژی را از دیگر دستاوردهای مرجعیت علمی دانست و گفت: مهم‌ترین دستاورد رشد حوزه‌های فناورانه و تکنولوژی، تولید ثروت ملی و ارتقای توانمندی‌ها برای حل مشکلات اولویت‌دار کشور است.

به گفته رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با مرجعیت علمی شدن می‌توان ظرفیت نخبگانی کشور را حفظ کرد.

وی اضافه کرد: مرجعیت علمی باعث جوشش انگیزه برای سایر ظرفیت‌های علمی در کشور خواهد شد. در حقیقت اگر بدانیم دستاوردهای مرجعیت علمی چیست با انگیزه بیشتری وارد کار خواهیم شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ما در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی زیرمجموعه‌های مختلفی برای تبدیل شدن به مرجعیت داریم، تصریح کرد: نباید همه منتظر باشیم تا این رشد یکجا اتفاق بیفتد. اگر در یک حوزه به مرجعیت شدن نزدیک هستیم باید آن را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: ایجاد مرجعیت علمی اهمیت دارد، اما حفظ و ارتقای آن از همه مهم‌تر است.

خیام‌نکویی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ما تصویر درستی برای نسل جوان در رشته کشاورزی ایجاد نکردیم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که منجر به مرجعیت علمی می‌شود ورود نسل جوان به حوزه کشاورزی است. متاسفانه در حال حاضر تصور بر این است که هر کس و با هر علمی می‌تواند وارد این حوزه شود، اما واقعیت این نیست و کشاورزی تخصصی‌ترین حوزه است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: یکی دیگر از عناصری که می‌تواند ما را تبدیل به مرجعیت علمی کند این است که در معاهدات بین‌المللی ورود کنیم. بخش کشاورزی باید هوشمندانه در این حوزه ورود پیدا کند. همچنین باید مرجعیت علمی را در جوامع علمی تبدیل به گفتمان قالب کنیم و برای سلسله نشست‌های مرجعیت علمی تقویم زمانی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم به مرجعیت تبدیل شویم باید در برنامه‌ها تجدیدنظر کنیم که این موضوع به نهادهای مختلف تصمیم‌گیر باز می‌گردد. همچنین باید فرآیند نظارت، ارزیابی، تشویق و ترغیب را در این بخش فعال کنیم

منبع: مهر

548214