صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مدیرعامل سایپا در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو مطرح کرد:

مذاکرات برای تولید خودرو با پلتفرم مشترک با طرف روسی

محمد علی تیموری در حاشیه بازدید از نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو اعلام کرد: از روز افتتاح نمایشگاه مذاکرات فشرده ایی با شرکت های خودرویی و فطعه سازان روسی با گروه خودروسازی سایپا در حال برگزاری هست.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی است، گفت: بر اساس آیین نامه واردات خودرو که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود، سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار است.
‎یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

‎وزارت بازرگانی گره گشای اقتصاد / صادرات موجب رونق تولید

‎یک کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه این روزها مشکلات بسیاری زیاد در حوزه اقتصادی وجود دارد که با راه اندازی وزارت بازرگانی این مشکلات برطرف خواهد شد؛ گفت: دولت و مجلس از هزینه راه اندازی وزارتخانه جدید هراس دارند؛ اما باید به این فکر کنند که راه درآمدزایی کشور، افزایش تولید، اشتغالزایی و ارز آوری ایجاد یک وزارت خانه مستقل بازرگانی است.
صنعت ایران با تلاش‌های فراوانی که در این حوزه انجام شده، موفق نیست اما رقبا در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته اند.
احتمالات احیای برجام به کاهش رونق در بازار فیزیکی بورس کالا انجامید

شمش گران در بورس کالا / انتظار بازگشت قیمت

انتظار بازگشت قیمتی در بازارهای کالایی با سیگنال‌های ارزی باعث شد تا بازار فیزیکی بورس کالای ایران در رینگ صنعتی و بخش قابل توجهی از محصولات پلیمری از رونق بیوفتد.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت نمی داند که با واگذاری خودروسازان، آینده صنعت خودرو بهبود خواهد یافت و یا این که مانند بسیاری از واگذاری های ناموفقی که دولت داشته است، این واگذاری نیز با شکست مواجه خواهد شد.
بعد از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هفته گذشته، حالا آن طور که نماینده‌های مجلس می‌گویند طبق این آیین‌نامه قرار است خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار با تعرفه‌ای زیر ۲۰درصد وارد کشور شوند.
چابهار در جنوب شرق ایران قرار دارد و تنها بندر اقیانوسی کشور است.
وزیر صمت در واکنش به گزارش تحقیق و تفحص مجلس؛

تغییر مدیرعامل فولاد مبارکه به دلیل عملکرد نادرست شرکت بود

وزیر صمت گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، گزارش‌هایی از عملکردهای نادرست شرکت فولاد مبارکه دریافت شد که در این راستا مدیرعامل این شرکت در مهرماه ۱۴۰۰ تغییر کرد.
آمارهای منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در ایران ذخایر ارزی در دسترس ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است که این امر نشان‌دهنده دیپلماسی فعال این دولت و موفقیت سیاست‌های آن در مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکاست.
رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد گفت: کاهش ۵۰ درصدی صادرات زعفران طی ۶ ماه گذشته ناشی از نگاه غیرواقع بینانه در تدوین قوانین و مقررات و تصمیم‌گیری‌های مهم در عرصه‌های اقتصادی است.
اولین گام حذف قیمت‌گذاری دستوری، کاهش زیان‌دهی خودروسازان و حذف تقاضای سوداگرانه در بازار، با عرضه خودرو در بورس کالا برداشته شد. فروش خودرو در بورس با تعیین قیمتی به‌عنوان قیمت سوم که بیشتر از قیمت کارخانه و کمتر از قیمت بازار آزاد خواهد بود، می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تمام شود و همچنین به‌طور قابل توجهی از فشار تقاضا در بازار بکاهد.
معاون سابق گمرک ایران با تاکید بر اینکه شرط اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده صرفاً برای استفاده از تسهیلات و تخفیف در سود بازرگانی کامیون های وارداتی است نه شرط ورود کامیون ها به کشور، در نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس، خواستار حذف شرط اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده از شیوه‌نامه کامیون های وارداتی به دلیل مغایرت با قانون شد.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه می‌گوید در هفته‌های گذشته با کاهش تقاضای جامعه برای خرید مرغ، فعالان این صنعت با ضرر و زیان گسترده مواجه شده‌اند.