اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر تمام منابع ارزی کشور در بازار ارز تزریق شود، دلار به کمتر از ۱۵ هزار تومان می‌رسد اما در خوش بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه ماه می‌تواند حفظ شود و بعد از آن، جهش پیدا می‌کند.
فهیمی گفت: دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند تا بتوانند ۶۰ درصد سهام خود را، دریافت کارت اعتباری کنند.
سرمایه‌گذاران به دلار به عنوان سرمایه امن رو آوردند و همین عامل باعث افت قیمت جهانی طلا شد.
رئیس اداره همکاری های چند جانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه گفت: دلار زدایی میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باید از مرحله حرف زدن عبور کند و سوئیفت های ملی اجرایی تر شود.
مرکز آمار ایران اعلام کرد: بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (36.2 درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و مرکزی (28.6 درصد) است.
رفع تحریم به تنهایی اقتصاد را نجات نمی‌دهد این بار باید هوشمندانه عمل کنیم و همزمان با لغو تحریم، مشکلات ساختاری در اقتصاد را حل کنیم تا آثار لغو تحریم بهتر دیده شود.
مخالفان پیوستن ایران به FATF معمولا پشت یکسری تعابیر، الفاظ و اصطلاحات فنی و مرتبط با تجارت بین‌المللی و اقتصادی پناه می‌گیرند و با طرح این اصطلاحات، سعی می‌کنند تا مخالفتشان را با پیوستن ایران به FATF توجیه کنند و دفاع منطقی که در جهت منافع ملی است را ارائه دهند، درحالی‌که واقعیت چیز دیگری است.
قیمت هر اونس طلا امروز تحت تاثیر تصویب بسته محرک مالی جدید در آمریکا با 0.27 درصد افت به 1845 دلار و 93 سنت رسید.
در حال حاضر بحث پیوستن ایران به FATF مطرح نیست، بلکه بحث بر سر تکمیل برنامه اجرایی FATF است که ایران در سطح عالی سیاسی نسبت به آن متعهد شده تا ما‌به‌ازای آن بتواند از بیانیه «پلن بی» یا «بیانیه مجمع FATF» خارج شود.
رییس جمهوری هدف گذاری لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقویت پول ملی، کنترل قیمت کالاهای مورد نیاز مردم و توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و ‌گفت: دولت با هرگونه تغییر در لایحه بودجه که آثار تورمی داشته مخالف است و تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیرد.
دلار به کمترین سطوح خود در چند سال اخیر رسید و با روی کار آمدن وزیر خزانه داری جدید آمریکا این سوال مطرح می شود که روند نزولی دلار تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.
فلسفه تدوین و تصویب قوانین مشخص و متفاوت از سرزمین اصلی، بر فعالیت و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به منظور تامین مصلحت‌اندیشی و رفع نیازهای عمومی کشور، درخصوص جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و بازاریابی و بازارسازی برای تولیدات کشورمان، بنا شده است.
مصوبه چند برابر شدن یارانه و سر و صدایی که در این رابطه در مجلس به پا شده و دایم بر رساندن مردم به حق شان تاکید می شود ماجرای تازه ای نیست، فقط چرا حرفی از اصلاح بزرگترین معضل یارانه های نقدی یعنی پرداخت ۷۸ میلیون نفری و راهکاری برای غربالگری به میان نیامده است؟ مجلس با تصمیم اخیر خود رسما یارانه افراد ثروتمند را دو برابر کرده است، آنهم در شرایطی که این پول از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی تامین می شود که تبعات آن می تواند دامن اقشار متوسط و ضعیف را بگیرد.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه مخالفان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دو گروه هستند که باید از هم تفکیک کرد، گفت: یک عده بر اساس نظرات کارشناسی مخالفند ولی منفعت‌طلبان که نانشان در این ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده، رسانه‌ها را علیه مجلس بسیج می‌کنند.
در گفتگو با رییس اتاق بازرگانی ایران وچین مطرح شد؛

انتظار سقوط ارز را داشته باشیم؟! / هاله ای از امیدواری در جامعه ایجاد شده است

همگام با روی کار آمدن جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده، زمزمه لغو یا تعلیق تحریم ها علیه ایران به گوش می رسد و انتظار می رود که با تغییر سیاست های دولت آمریکا، شاهد بهبود وضعیت اقتصادی و به تبع آن کاهش نرخ ارز باشیم. آیا واقعا شرایط جدید حاکم بر نظام بین الملل می تواند زمینه سقوط نرخ ارز را در ایران فراهم کند؟