اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قیمت جهانی طلا و نقره در معاملات دیشب، جمعه، پس از آن جهش کرد که گزارش اشتغال جدید آمریکا ناامیدکننده بود و باعث افت دلار شد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ دو عنصر خطر آفرین داشت، گفت: اتکای بسیار کم به منابع پایدار درآمدی و بازگشتن به اعتیاد نفتی و جهش هزینه‌های دولت، دو عنصر خطرناک بودند.
سرپرست سابق سازمان تجارت جهانی در گفتگو با پرسون:

فرصت‌های اقتصادی ایران در اتحادیه اوراسیا

در حال حاضر تراز تجاری به نفع اتحادیه اوراسیا است و آن‌ها حدود یک میلیارد و 760 میلیون دلار صادرات به ایران دارند که منجر به ایجاد تراز تجاری منفی یک میلیارد دلاری شده است. جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بسیار خوبی را در ذات خود دارد و از طرفی شرکت‌های توانمند زیادی را دارد که می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. این‌که جمهوری اسلامی ایران امروز بالغ بر 760 میلیون دلار صادرات به اتحادیه اوراسیا دارد، نشان می‌دهد که این پتانسیل در داخل کشور شکل گرفته است.
مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن و وام فرزند سوم بررسی شد؛

توجیه عجیب بانک ها قبل از تصویب وام های ناچیز!/ رفع تکلیف دولت و سرگردانی مردم

«وام ودیعه مسکن»؛ درحالی که فقط 23 درصد ثبت نام کنندگان تسهیلات ودیعه مسکن، موفق به دریافت این وام شدند؛ دولت تصمیم دارد که سال آینده، تسهیلات ودیعه دیگری را به مستأجران صاحب سه فرزند پرداخت کند.
سلطانی در گفت و گو با پرسون پاسخ داد:

پیامدهای تصویب ارز 17 هزار و 500 تومانی چیست؟

اصلاح نرخ ارز به عنوان یک مولفه کلیدی در تعیین قیمت ها است. تغییر نرخ ارز سبب افزایش قیمت تمامی کالاها می شود و این اصلاح به مسئله خطرناکی تبدیل می شود.
گزارش «پرسون» از موافقت افزایش حقوق15 برابری مدیران؛

شفاف نبودن معیار سنجش حقوق ها/ بیشتر شدن فاصله دریافتی مدیران و کارمندانشان

چندی پیش خبر رسید که دولتی ها بنا دارند مستند به لایحه بودجه سال 1400 حقوق مدیران ارشد را تا 21 برابر نرخ کنونی افزایش دهند؛ تصمیمی جنجال برانگیز که با حواشی فراوانی رو به رو شد و امید این بود که نمایندگان مجلس با آن موافقت نکنند. حالا از مجلس خبر می رسد که این بخش از لایحه تنها با کمی کاهش نهایی خواهد شد.
یک کارشناس اقتصادی با تأکید برحذف یارانه‌های سیاه در بودجه ۱۴۰۰ گفت: یارانه‌های سیاهی که در قالب دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیر، سیمان، فولاد و خودروی ارزان داده می شود بیش از ۲۲ برابر کل یارانه نقدی سالانه پرداختی به یارانه بگیران است.
گزارش عملکرد تولید ناخالص داخلی چین و آمریکا در پایان ۲۰۲۰ از رقابت نزدیکتر اقتصاد چین و آمریکا خبر می‌دهد.اگرچه این اتفاق به مدد پاندومی ویروس کرونا رخ داده، اما روندهای پیش‌بینی شده حکایت از آن دارد که چین به سرعت در حال نزدیک‌تر شدن به جایگاه اقتصاد اول دنیاست.
نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی، گفت:اخذ مالیات از خانه‌های خالی، همکاری بانک ها در وام های مسکن، مشارکت موسسات مالی و بانک ها در خصوص سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز و انبوه سازی و همچنین ترغیب نهادها برای توسعه مسکن در سطح کشور از جمله برنامه هایی است که با اجرای مشترک آنها و نظارت دقیق می توان در راستای حل معضل مسکن گام برداشت.
قیمت‌ طلا و سکه نوسان چندانی ندارد و افزایش جزیی که شاهد آن هستیم متاثر از رشد نرخ ارز است.
۲ سناریوی تورمی برای سال ۱۴۰۰ می‌توان ترسیم کرد، سناریوی اول سناریویی است که در آن احیای برجام و فروش نفت، بخش مهمی از کسری بودجه را تامین می‌کند و دولت می‌تواند تورم را در محدوده ۲۰ درصد نگه دارد و سناریوی دوم، سناریویی است که در آن برجام احیا نمی‌شود و کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه می‌تواند تورم بالای ۴۰ درصد ایجاد کند.
در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد:

دلخوش: یکسان سازی نرخ دلار در بودجه 1400

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت که این کمیسیون در جریان بررسی بودجه ۴ نرخ ارز را یکی کرده است.
بازارهای داخلی پس از کاهش چند روزه، در هفته منتهی به ۱۰ بهمن ماه دوباره سیر افزایشی را در پیش گرفتند. در مقطع کنونی شرایط اقتصاد کلان کشور به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی و وقایع داخلی و خارجی بوده و نااطمینانی گسترده در بازارها حکمفرما شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس گفت: بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند اما به صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد.