اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قیمت جهانی نقره در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی از بالاترین رکورد ۸ ساله خود پایین آمد که با بالا رفتن قیمت‌ها سرمایه‌گذاران برای تثبیت سود به فروش نقره خود رو آوردند.
شقاقی گفت: مجلس قصد دارد، ما به التفاوت دلار ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ را به صورت نقدی به مردم پرداخت کند، این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس کمیسیون تلفیق بیش از ۷۸ میلیون نفر این یارانه را دریافت خواهند کرد، یعنی بیش از ۹۰ درصد جمعیت دوباره یارانه نقدی دریافت خواهند کرد، که این موضوع خود نمی‌تواند محقق شود، چراکه پرداخت یارانه دارای دلیل و فلسفه است و شما نمی‌توانید به هرکسی این مبلغ را بدهید.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: هر کارشناس منصفی ناگزیر است علیرغم همه انتقاداتی که به جهت‌گیری‌های اتخاذ شده از هیئت وزیران داشته در مقایسه با آنچه که در کمیسیون تلفیق انجام داده با قاطعیت بگوید که هزاران رحمت بر دولت در مقابل آنچه کمیسیون تلفیق انجام داده است.
بانک مرکزی تا کنون مشکلات و چالش های صادرات را در عمل تجربه نکرده است و همین موضوع یکی از دلایلی است که سیاست های این نهاد در اکثر مواقع مطلوب فعالان تجاری و صادر کنندگان نیست.

حوالی عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۲۸۸ بود که استبداد صغیر شکست خورد و ستارخان و باقرخان در رأس مجاهدان تبریز با همراهی مجاهدان گیلان و بختیاری، تهران را فتح کردند. اما درست یک روز بعد یعنی در روز شنبه، صدها نفر از افرادی که در جنگ شرکت نداشتند و در خانه‌های خود مخفی بودند و حتی بعضی از آنها از مستبدان بودند به محض شنیدن خبر پیروزی مشروطه‌خواهان و فرار محمدعلی شاه از خانه‌ها بیرون خزیدند و خود را شبیه مجاهدان ملی، مسلح و ملبس کردند و از فداکاری‌های خود در جنگ داستان‌ها سراییدند که به نام «مجاهدان روز شنبه» معروف شدند.
رئیس جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده گفت: در امر واگذاری و خصوصی‌سازی اصل بر رعایت دقیق، روشن و شفاف قانون است و باید با رفع ابهامات، زمینه تفسیرهای متفاوت را از میان برداشت به نحوی که در امر واگذاری‌ها اخلال ایجاد نشود.
نادر مرادی از تصمیم نمایندگان مجلس یازدهم برای افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد و آن را مخالف منافع جمعی کارگران دانست.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از افزایش قیمت طلا و سکه متاثر از رشد نرخ ارز و اونس جهانی خبر داد و گفت: در راستای همین روند افزایشی قیمت سکه بعد از حدود سه هفته، دوباره به کانال ۱۱میلیون تومان صعود کرد.
دکتر علی اکبر نیکواقبال اقتصاد دان و استاد دانشگاه تهران:

مالزی و سیاستگذاریهای صحیح و درس آموز

نیکواقبال با اشاره به فقیر بودن کشور مالزی در نیم قرن پیش گفت: تا حدود 40 الی 50 سال پیش، مالزی جزء فقیرترین کشورهای دنیا بود ولی در سال های بعد توانست با سیاستگذاریهای صحیح و سالم اجتماعی و اقتصادی، خود را به بالاترین درجات رشد اقتصادی برساند.
سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق سناریوهای متعددی برای افزایش یارانه نقدی مطرح شده و باید منتظر ماند تا نمایندگان در صحن در مورد آن تصمیم بگیرند.

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال بحث افزایش دستمزد کارگران نیز داغ شده است. نمایندگان مجلس و فعالان کارگری بر افزایش ۳۰تا۳۵درصدی حقوق کارگران تاکید دارند اما دولت هنوز اظهار نظری در این رابطه نکرده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق:

بودجه ۱۴۰۰ دوسقفی شد

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در دو سقف بست؛ لایحه‌ای که دولت ۱۲ آذرماه به مجلس تقدیم کرد و همواره به تغییرات اعمال‌شده در این لایحه از سوی کمیسیون تلفیق انتقاد کرده است. به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه سال آینده در دو سقف و دو زمانه بسته شد؛ یک سقف در ۶ماه اول و یک سقف در ۶ماه دوم سال آتی. همچنین منابع عمومی دولت در این لایحه از ۸۴۱هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده از سوی دولت، به ۱۱۵۸هزار میلیارد تومان افزایش یافت. ماجرای دو سقفی شدن بودجه به تغییر اعمال‌شده در میزان فروش نفت بازمی‌گردد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۲۸ واحد بسته شد.
یک کارشناس اقتصادی با بیان این که نتایج تک نرخی کردن دستوری ارز در شرایط تحریمی مشخص نیست گفت: باید از تغییر نرخ رسمی ارز تا برگشت شرایط اقتصادی کشور به وضعیت عادی اجتناب نمود.
تحت تاثیر سقوط سنگین بازارهای سهام و با پناه آوردن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های امن قیمت جهانی طلا رشد کرد.
سرپرست مرکز پژوهش سازمان بورس از راه اندازی بازار سوم فرابورس خبر داد و گفت: اصلاحات دستورالعمل‌های پذیرش، عرضه، نقل و انتقال اوراق بهادار و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، به منظور ایجاد بازار هدف، مصوب شد.
در روزهایی که تشدید مشکلات اقتصادی بسیاری از شهروندان ایرانی را با هزاران مشکل بزرگ و کوچک درگیر کرده است، بیش از 60 سلبریتی در حال تبلیغ برای شرکت داماک به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن دبی هستند تا ایرانیان را ترغیب به خرید خانه در خارج از ایران کنند؛ اتفاقی عجیب ولی واقعی که به مدد تبلیغ اخیر یک هنرپیشه دوباره بر سر زبان ها افتاد.