اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

زمانی که قیمت طلا به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند خریداران قسطی طلا دچار مشکل می شوند.
رشد تقاضا در بخش خانگی در ماهای سرد به‌صورت فصلی بوده و قریب به ۷۰ درصد از این تقاضا در طی ۸ ماه گرم سال از بین خواهد رفت. جهت پوشش تقاضا مقطعی چند راهکار عمده قابل‌تصور است. یکی از این راهکارها ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز به‌صورت پراکنده است که می‌تواند از استفاده سوخت سنگین در صنایع و نیروگاه‌ها جلوگیری کند.
فعالان بازار معتقدند که بازارساز در شرایط فعلی می‌تواند تعادل را نه با تزریق ارز، بلکه با کاهش فاصله نرخ در بازار برقرار کند که در این حالت مجددا امکان ریزش نرخ وجود خواهد داشت.
چرا سهم مالیات ناعادلانه در اداره پایتخت به بیش از ۴۲ درصد افزایش پیدا کرد؟

مخارج «تهران ۱۴۰۰» برخلاف شکل متعارف بودجه شهرهای مدرن

کارشناسان اقتصاد شهری باتوجه به جزئیات اصلی درآمدی پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تهران، تاکید می‌کنند: تکیه اصلی بر درآمدهای حاصل از ساخت وساز، حکم جاده فرعی برای تامین هزینه‌های پایتخت را دارد. از نگاه آنها، جاده اصلی برای تامین منابع درآمدی سالم و پایدار، استفاده از روش‌های نوین درآمدی همچون ارائه سهام شرکت‌ها و سازمان‌ها در بورس، فروش اوراق به پشتوانه دارایی‌ها و... است.
قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۵۸.۵۷ دلار رسید.
گزارش جدید کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که چین در سال گذشته از آمریکا پیشی گرفته و اولین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که حذف دلار 4200 و جایگزینی با 17500، نرخ بازار آزاد را تثبیت نمی کند گفت: مجلس در دام یکسان‌سازی ارز نیفتد.



رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی از افزایش اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: ۹۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای مرحله دوم همسان‌سازی اختصاص یافت.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (یکشنبه) با افزایش ۴۴۰ هزار تومانی نسبت به دیروز (شنبه، چهارم بهمن) ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان معامله شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ جزییات مصوبه این کمیسیون در مورد هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت که در سال آینده یارانه همه یارانه بگیران دو برابر خواهد شد.
با تصویب کمیسیون تلفیق؛

یارانه نقدی 1400 دو برابر می‌شود

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت که با مصوبه کمیسیون تلفیق یارانه نقدی سال آینده دو برابر خواهد شد.
عضو هیئت رییسه مجلس با بیان این که دولت صرفا 40 هزار میلیارد از بدهی خود به تأمین اجتماعی را پرداخته، گفت: دولت باید 90 هزارمیلیارد تومان از بدهی خود را به تأمین اجتماعی در سال 1400 بپردازد.
وضعیت آشفته صنعت خودرو بر کل صنایع زیرمجموعه از جمله قطعه‌سازی تاثیر منفی گذاشته است. تا آنجا که تعداد زیادی از فعالان این بخش، به‌جای تداوم فعالیت، ترجیح به کناره‌گیری و تعطیلی داده‌اند.
قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه در حالی سقوط کرد که رشد سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا قیمت دلار را تقویت کرد، با این حال قیمت طلا به سوی ثبت بهترین هفته در ۵ هفته اخیر پیش‌ می‌رود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو پرسون:

مسئولان به دنبال رفع مشکلات معیشتی مردم باشند

با وجود همه مواهب الهی که در کشور وجود دارد و با حضور دانشمندان و متفکرین کشور ،شأن و مقام مردم کشور بالاتر از این جایگاه است. بنابراین مسئولان باید آستین‌های همت خود را بالا زده و از معیشت مردم دفاع کنند و مشکلات معیشت مردم را حل نمایند.
گزارش مرکزآمار نشان از افزایش هزینه خانوارها به طور میانگین برای خرید کالا و خدمات تا ۴۶.۲  درصد نسبت به دی ماه سال گذشته دارد.
کمیسیون تلفیق در حالی به افزایش ۲۵ درصدی حقوق تمام کارمندان در سال آتی رای داده که الزاماتی برای محدود کردن دریافتی نجومی بگیران نیز لحاظ شده است.