اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، چهارشنبه تحت تأثیر افت ارزش دلار آمریکا و امید سرمایه‌گذاران به تصویب بسته کمک مالی این کشور، به رشد خود ادامه داد.

هر دلار امروز (سه شنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار تومان معامله شد که نرخ آن نسبت به روز معاملاتی کاری گذشته (دوشنبه) ۳۰۰ تومان افزایش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار تومان رسید.
تکرار مرتب اشتباهات اقتصادی به‌ویژه در بازارهای مهمی مثل مسکن، سهام و ارز بین مردم بسیار سوال‌برانگیز شده است. طبیعی است خطا و اشتباه در ذات بشر است، اما تکرار یک اشتباه آن هم پس از روشن شدن تبعات خطاهای قبلی، دیگر نه یک اشتباه که یک انتخاب آگاهانه است.
حباب قیمتی در بازار سکه به ۸ درصد رسید، فعالان بازار سکه در انتظار قیمت ۲۶ هزار تومانی برای دلار هستند اما قیمت سکه به محدوده پرخطری رسیده است.

بسیاری از اقتصاددان‌ها، تورم را تعبیر به دزدی دولت‌ها از جیب می‌کنند و معتقدند که دولت‌های فاسدتر اقدام به تشدید سیاست‌های انبساطی پولی می‌کنند.

با وجود همه اقدامات انجام‌شده، به‌جز در مرکز استان سیستان و بلوچستان، هنوز بخش‌هایی از گستره این استان پهناور دهه‌ها و کیلومترها با مناطق دیگر کشور فاصله دارد. واقعیتی که می‌توان آن را در قالب «خطای بدفهمی مسئله» و «خطای سیاست‌گذاری» در سیستان‌و‌بلوچستان بهتر توضیح داد.
امتناع امریکا از لغو تحریم‌های ایران با هدف آغاز مذاکرات دو جانبه موجب شد تا قیمت جهانی نفت به بالاترین حد در یکسال گذشته برسد و در بازار آزاد تهران نیز هر دلار امریکا در اوج ۲۷ روز گذشته خود معامله شود.
شهبازی در گفت‌وگو با پرسون؛

افزایش یارانه‌ها در سال 1400 واقعیت دارد

یک نماینده مجلس گفت: قرار بر این است که منابع مورد نیاز افزایش یارانه‌ها از محل فروش سهام، اموال و دارایی دولت تأمین شود که این منابع در اختیار دولت است و دولت هم کاملا محل تامین منابع این مصوبه را پذیرفت.
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو، در گزارش جدید خود اعلام کرد قیمت جهانی غذا در ماه ژانویه برای هشتمین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین سطح در ۶ سال گذشته رسید.
براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها یکصد و بیستمین مرحله یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه سال جاری، ساعت ۲۴ امروز (دوشنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
با کاهش نسبی نرخ ارز، مردم هم منتظر کاهش نسبی در قیمت کالاها هستند. یک کارشناس اقتصادی معتقد است که با کاهش نسبی نرخ ارز قیمت کالاهایی که رقابت در آنها زیاد است راحت‌تر کاهش پیدا می‌کند.
دویست و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، روز یکشنبه به بررسی نحوه اقدام دولت در رابطه با لایحه بودجه 1400 که از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت عودت داده شده است، اختصاص یافت.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در زمان قبل از انقلاب اسلامی برق بود اما روستاها برق نداشت و چرا جاده ها آسفالت نمی شد درصورتی که آسفالت وجود داشت؟ سیاست بر این بود روستایی نباید به شهر دسترسی داشته باشد. بردن امکانات رفاهی به روستاها کار بزرگی بود که پس از انقلاب اسلامی رخ داد.
مشاور اجرایی سهام عدالت با بیان اینکه در حال حاضر هیچ راهی برای انتقال سهام عدالت متوفیان فعال نیست، گفت: به زودی سامانه‌ای تمام الکترونیک برای انتقال سهام عدالت متوفیان فراهم می‌شود.

عدم تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ بعد از کار تخصصی و کارشناسی توسط کمیسیون تلفیق و تعمیرات اساسی در لایحه بودجه که با مخالفت دولت مواجه شده بود، دور از انتظار نخبگان و ملت عزیز ایران بود.
روز سه‌شنبه نمایندگان مجلس پس از بحث بررسی موافقان و مخالفان و دفاع دولت از لایحه با کلیات بودجه ١۴٠٠، کلیات بودجه را رد کرد. بر این اساس کلیات لایحه بودجه به رای مجلس گذاشته شد که در نهایت با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر به تصویب مجلس نرسید.