لیر در بازار تهران قدرت گرفت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت تورم یک «تهدید اقتصادی غیرقابل عبور» نیست و با وجود اینکه در ماه اوت به بیش از ۸۰ درصد رسید، در پایان سال کاهش خواهد یافت.
تصویر لیر در بازار تهران قدرت گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، تورم سالانه ترکیه در ماه اوت به ۸۰ درصد رسید که بالاترین رقم در ۲۴ سال گذشته است. اما معلوم شد که این افزایش نسبت به ماه های گذشته کمتر بوده است و نشان می دهد که فشار قیمت ممکن است کند شود.

ترکیه برای تامین نیازهای انرژی خود تقریباً به طور کامل به واردات وابسته است، که آن را در برابر افزایش هزینه‌هایی که پس از حمله روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافت، آسیب‌پذیر می‌کند، در حالی که تقاضای داخلی پس از همه‌گیری افزایش یافته است.

اردوغان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی بی اس گفت: تورم یک تهدید اقتصادی غیرقابل حل نیست و گفت که تورم پس از پایان سال کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تورم برای ما یک مشکل است، اما پس از آغاز سال بر این مشکل فائق می‌شویم و با قاطعیت راه خود را ادامه می‌دهیم.

اردوغان در ادامه گفت:" قفسه‌ها در بازارهای کشور من خالی نیستند. اما قفسه ها حتی در ایالات متحده خالی هستند، آنها در فرانسه خالی هستند، آنها در آلمان خالی هستند."

اردوغان گفت شهروندان من می توانند هر نوع محصولی را که بخواهند در بازار پیدا کنند.

دولت گفته است با برنامه اقتصادی خود که صادرات، تولید و سرمایه گذاری را در اولویت قرار داده است، تورم کاهش خواهد یافت و هدف آن کاهش افزایش قیمت مصرف کننده از طریق تبدیل کسری مزمن حساب جاری ترکیه به مازاد است.

لیر در بازار تهران قدرت گرفت

گفتنی است که در روزهای اخیر همزمان با صحبت‌های جنجالی اردوغان در خصوص تورم، لیر ترکیه در بازار تهران قدرت گرفت و از کانال هزار و۶۰۰ تومان وارد کانال هزار و ۷۰۰ تومان شده است و در حال حاضر هزار و ۷۳۰ تومان قیمت خورده است.

417760