رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به اعضای اکو

سخنگوی گمرک گفت: صادرات غیر نفتی کشور در پنج ماه نخست امسال به ۹ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو به چهار میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار رسید که این میزان با رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

تصویر رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به اعضای اکو

به گزارش پرسون، سید روح اله لطیفی، اظهار داشت : توجه به همسایگان، روابط دو یا چند جانبه اقتصادی و سیاسی، عضویت در پیمان های منطقه ای و تقویت مناسبات دو جانبه، از سیاست های قطعی جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم است که این سیاست باعث شده تا در مناسبات تجاری ایران شاهد تغییراتی رو به رشد باشیم.

وی افزود: از ابتدای سال تا پایان مرداد، ۹ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۴۰۲ تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۵۱ دلار، بین ایران و ۹ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو تبادل شد که این میزان نسبت به ۵ ماه نخست سال قبل، ۳۹ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک گفت: از این میزان کالای تبادل شده، ۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۹۲۸ تن به ارزش ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۱۱ دلار، صادرات کالای ایرانی به کشور های عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو بوده که ۲۰ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش نسبت به دوره مشابه افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک در ادامه گفت : واردات از ۹ کشور عضو اکو از ابتدای سال تا پایان مرداد به یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۷۵ تن رسید که با وجود کاهش دو درصدی نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۳۸ درصد با رشد همراه بوده است.

لطیفی در خصوص مقاصد و میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عضو اکو گفت : ترکیه با خرید ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار و رشد ۱۱۰ درصدی، افغانستان با یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن به ارزش ۶۴۰ میلیون و ۵۷۳ هزار دلار و کاهش ۲۵ درصدی و پاکستان با یک میلیون و ۷۸ هزار تن به ارزش ۴۷۴ میلیون و ۷۵۱ هزار دلار و رشد ۱۳ درصدی، سه مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی به اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو بودند و بعد از آن آذربایجان با ۲۹۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۶۶ میلیون دلار، ازبکستان با ۸۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۶۱.۲ میلیون دلار، تاجیکستان با ۴۵.۶ میلیون دلار و قرقیزستان با ۱۸.۴ میلیون دلار قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از کشورهای عضو اکو گفت : ترکیه با فروش ۲ میلیارد و ۱۶۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار و رشد ۲۱ درصدی، پاکستان با فروش ۴۲۹ میلیون و ۳۳۹ هزار دلار و رشد ۳۷۵ درصدی و قزاقستان با ۷۸ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار و رشد ۱۷۴ درصدی، سه کشور اول طرف معامله با ایران در بین اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو برلی تامین نیازهای کشورمان بودند و پس از آن ازبکستان با ۳۲.۶ میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۶.۲ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۵.۳ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۴.۴ میلیون دلار، افغانستان با ۱۰.۴ میلیون دلار و قرقیزستان با ۲.۷ میلیون دارند قرار دارند.

416386