بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

وزیر بهداشت، در بازدید از نمایشگاه بزرگ سرو سلامت، خودکفایی در حوزه درمان و رونق گردشگری سلامت را، از دستاوردهای انقلاب دانست.

وزارت بهداشت اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵هزار و ۸۱۲ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۴۸ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
اُمیکرون شرایط سختی را برای کشور رقم زده، سویه‌ای که تصور می‌شد مثل یک سرماخوردگی ساده باشد، به سمت انفجار پیش رفته و هر آن احتمال دارد، اوضاع از آنچه هست، وخیم‌تر شود. خوب به نقشه رنگ‌بندی کرونا نگاه کنید، خبری از آن آبی خوش‌رنگ نیست و رنگ قرمز به 247 شهر کشور پاشیده شده، 112 شهر نیز به رنگ نارنجی و 89 شهر به رنگ زرد درآمده است.
تحقیقات پزشکی و تحقیقات مستند از بیمارانی که تجربه کرونا را داشته اند، بر این نکته تاکید دارد که امیکرون می تواند اثرات طولانی مدت تری بر بدن بیمار به جای بگذارد که حتی پس از بهبودی کامل و خروج از مرحله ناقل بودن نیز ادامه دارند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه درمان و در مراکز ملکی ما تست PCR برای آنها که تحت پوشش بیمه‌ای هستند، مطابق با پروتکل‌های تعریف شده، به صورت رایگان انجام می‌شود.
با شیوع گسترده اُمیکرون در ایران، نقشه 400 شهر «آبی» در کشور به صفر رسیده و ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. سرعت نفوذ رنگ قرمز در نقشه ایران به حدی است که می‌توان این تئوری کارشناسان را مجددا مطرح کرد که «سرعت شیوع اُمیکرون چون بالاتر از سویه‌‌های قبلی ویروس بوده و در پیک ششم کرونا، اگر محدودیت‌های جدی و موثر سطح بالا اعمال نشود باید در انتظار آمار وحشتناک مـــرگ و میر و ابتلا باشیم.»
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه میزان بیماران بستری در مراکز درمانی ۸ برابر بیشتر شده است، گفت: اگر فردی ۳ دُز را تزریق کرده باشد ۷۰ درصد امکان عدم ابتلا را دارد.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: ممکن است فردی که به اومیکرون مبتلا شده بار دیگر به همان سویه یا انواع احتمالی که شاید در آینده ظاهر شوند مبتلا شود. ولی تمام این موارد به تعداد آنتی بادی های خنثی کننده بدن بستگی دارد.
وزارت بهداشت اعلام کرد: در شبانه روز گذشته ۱۸هزار و ۵۹۸ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۱۳۳ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
مازندران معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: واکسیناسیون، استفاده از ماسک و پرهیز از شرکت در تجمعات، سه اصل طلایی در مهار این سویه سرکش کروناست.
محققان در بررسی‌های اخیر خود دریافتند، خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که در میانسالی از دو یا چند بیماری مزمن رنج می‌برند دو برابر بیشتر است.