بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

حتی پس از اومیکرون خفیف نیز ممکن است فرد دچار علایم کووید طولانی شود. احساس خستگی، تنگی نفس، اضطراب، سردرد و اختلال مه مغزی که باعث فراموشی، پریشانی فکر و عدم تمرکز می‌شود از جمله متداول ترین علایم کووید طولانی به شمار می روند.
30 بهمن ماه 98، تاریخی که در ذهن همه ما ماندگار شد، در این تاریخ، وزارت بهداشت حامل خبری بد بود، اینکه نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده است. اما در شرح دقیق تر این ماجرا آمده است که 28 بهمن ماه، تیم های شناسایی و مدیریت بیماری های واگیر و تیم های واکنش سریع در شهر قم مستقر شدند و طبق پروتکل های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و پس از اخذ نمونه آزمایشگاهی، در ۳۰ بهمن نتیجه تست‌شان مثبت اعلام شد و ۱۴ اسفندماه شیوع این ویروس تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفت.
در حال حاضر آمار مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تاکنون به ۴۲۰ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۷۸۸ نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و ۸۸۱ هزار و ۶۵۶ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۳۴۴ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۹۷۴ نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.
در میان گروه‌های سنی جوان تر، اضطراب و افسردگی در افرادی که آزمایش کووید-۱۹ مثبت داشتند در مقایسه با افرادی که نتیجه آزمایش‌شان منفی بود بدون توجه به وضعیت بستری‌شان در بیمارستان شایع‌تر بوده است.
با ورود به سال سوم همه‌گیری کرونا، به راحتی می‌توان فرض کرد که همه علائم این ویروس را می‌دانیم. اما نوع اُمیکرون، همه چیز را متزلزل کرده است و علائمی را ایجاد می‌کند که بیشتر در امتداد خطوط سرماخوردگی و آنفولانزا و در مقابل سویه‌های قدیمی کرونا است. اکنون، یک علامت جدید اُمیکرون وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد:درد معده.
سرخک که سرخجه نیز نامیده می شود، می تواند برای کودکان کوچک خطرناک و حتی کشنده باشد.
متخصص طب سنتی گفت: تیروئید‌های ارثی تنها ۲۰ درصد بر بدن افراد تاثیر دارند که قابل درمان هستند و به راحتی از بین می‌روند. کم‌کاری تیروئید به دلیل سردی بدن است و برای کنترل آن باید روزانه ارده و شیره میل کرد.

در تقویم سلامت جهانی، 15 فوریه مصادف با 26 بهمن به‌عنوان روز جهانی‌ «سرطان کودکان» نامگذاری شده‌است تا توجه بیشتری نسبت به این بیماری، اهمیت تشخیص زودهنگام و اقدام برای درمان مناسب صورت گیرد.
با وجود اثبات عدم اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری کرونا و حذف آن از پروتکل درمانی کرونا، همچنان شاهد تجویز گسترده داروهایی نظیر آزیترومایسین توسط پزشکان هستیم که این امر خطر مقاومت میکروبی را در آینده نزدیک به شدت افزایش می‌دهد.
بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، مجموع واکسن های کرونا تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۸۷ دُز رسید.