عضو هیات علمی دانشگاه:

دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزء سه مرکز برتر پیوند استخوان در کشور

رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا(ع) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آذربایجان شرقی جزو سه مرکز برتر پیوند استخوان (نیمه سازگار) در کشور است و تا به امروز تعداد ۳۹۰ پیوند در استان انجام شده است که یک سوم آن پیوند آلوژن (دهنده دیگر) است.
تصویر دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزء سه مرکز برتر پیوند استخوان در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر بابک نجاتی با اشاره به حضور متخصصانی از آذربایجان شرقی در دومین سمینار سرطان جوانان، گفت: این سمینار با حضور اندیشمندان و اساتید از سراسر کشور در ۱۳ و ۱۴ مهرماه در کتابخانه ملی تهران برگزار شد که از دانشگاه علوم پزشکی تبریز بنده به عنوان مسئول برگزاری یکی از پانل‌ها با تعدادی از همکاران در این سمینار در خصوص بیماری لوسمی یا CML حضور داشتیم.

وی گفت: با تلاش همکاران مرکز سلول درمانی و پژوهش‌های انجام گرفته در خصوص بیماران AML، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جشنواره ملی مورد تقدیر قرار گرفت.

وی با بیان این‌که مباحث این سمینار در خصوص بیماری سرطان خون بخصوص در جوانان بود، افزود: اکثر مردم بر این باور هستند که بیماری سرطان اکثرا در افراد مسن بروز می‌کند ولی وقتی گروهی از جوانان ۲۰ تا ۳۵ سال جامعه را در نظر می‌گیریم طیف عظیمی از این افراد به سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

نجاتی افزود: وقتی یک جوان مبتلا به سرطان می‌شود تمام افراد خانواده با حجم سنگینی از فشار روانی روبرو می‌شوند، جوان موقعیت کاری را از دست می‌دهد ازدواج، تحصیل، آرزوها و همچنین دوستان و همکاران و حتی محیط تحصیل نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شایع‌ترین سرطان‌های جوانان در کشور ما شامل سرطان‌های خونی حاد ALL و کمتر AML و بعد سرطان‌های خونی مزمن با شیوع کمتر هستند و سرطان‌های کلیه(ویلمز)، تومورهای نوروژنیک، لمفوم سارکوم و پستان در جوانان و کودکان نیز دیده می‌شود. و هدف سمینار آشنا کردن جامعه و همکاران با سرطان‌های این گروه است.

وی در خصوص گروه جوانان مبتلا به انواع مختلف سرطان گفت: با توجه به این‌که جوانان جزء اقشار فعال جامعه هستند درگیری آنها با بیماری‌های سخت آسیب‌های روحی و روانی متعددی را برای خانواده‌ها در پی دارد از این رو توجه به این گروه لازم و ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر پیشرفت تکنولوژی‌های جدید و تغییر سبک زندگی در دنیای مدرن، گفت: علل افزایش بیماری سرطان در بین اقشار جوان جامعه رعایت نکردن سبک تغذیه‌ای، عدم ورزش و... است و این عوامل باعث شیوع انواع سرطان‌ها در جوانان شده است.

وی ادامه داد: ما نیز بنا به اهمیت موضوع و وظیفه انسانی به عنوان پزشک و پژوهشگر در بحث‌ها و بررسی‌ها، علل و عوامل و بیان راه‌های پیشگیری این بیماری شرکت کردیم و در حضور اندیشمندان، اساتید دانشگاه‌های مختلف از سراسر کشور یافته‌های خود را ارائه کردیم.

وی افزود: این سمینار با کمک و حضور انجمن خون و سرطان ایران، انجمن‌های خیریه و تعدادی از شرکت‌ها که در راستای توسعه علم سرطان و تشخیص زود هنگام آن گام بر می‌دارند برگزار شد.

نجاتی به اشتراک گذاشتن تجربیات پزشکان، شناخت مکان‌های مختلف شیوع سرطان در جوانان، ارائه راهکارهای مفید و جدید برای جلوگیری از شیوع سرطان در جامعه بخصوص در قشر جوانان، راه‌های درمان و ... را از نتایج این سمینار اعلام کرد و گفت: پزشکان و مردم آگاه باشند که این بیماری مختص افراد مسن نیست و در قشر جوان امروزه این بیماری شایعتر شده است و این باعث عوارض جبران ناپذیری هم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، روحی و روانی و هزینه‌های سنگین آن در خانواده‌ها و فراتر از آن در جامعه است.

وی ادامه داد: این بیماری موجب شده است که این قشر نیازمند کمک ها و حمایت های دیگران و سازمان ها باشند و موضوع سخنرانی سمینار نیز در خصوص لوسمی حاد و مزمن بود که از علائم شایع این بیماری می توان به طحال بزرگ، تب، کاهش وزن و ... اشاره کرد.

وی تشخیص زود هنگام در این نوع بیماری‌ها را ضروری دانست و گفت: برای تشخیص زود هنگام آزمایش خون ساده ضروری است و بیمار در صورت داشتن علائم باید به فوق تخصص خون انکولوژی مراجعه کند تا در این خصوص بررسی های ژنتیکی لازم انجام و درمان آغاز شود.

نجاتی افزود: در خصوص علم پزشکی که ماهانه یک درمان جدید برای این بیماری ارائه می‌شود می‌توان گفت کلمه صعب العلاج و ناعلاج دیگر معنایی ندارد و در طی زمان‌های گذشته بیش از یک دارو برای این بیماری وجود نداشت ولی الان با پیشرفت‌های علم پزشکی و دارویی ده‌ها دارو برای این بیماری وجود دارد و در صورتی که این داروها در دسترس باشد و بیماران نیز با پیگیری‌های لازم و مراجعات منظم و مصرف درست داروها می‌توانند بر این بیماری غلبه کرده و درمان شوند.

رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) افزود: این بیماری بیشتر در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال دیده می.شود ولی در حال حاضر جوانان نیز دچار این بیماری می‌شوند.

وی گفت: در این خصوص خلاصه‌ای از بررسی‌ها در قالب کتابچه‌ای نیز چاپ شده است که چگونگی کاهش راه‌های شیوع سرطان در آن ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیوند مغز استخوان در شهر تبریز بیش از هشت سال قبل راه اندازی شده است و این پیوند به شکل‌های مختلفی از جمله از خود بیمار، فامیل بیمار و یا از غیر فامیل بیمار که سازگار باشند یا ناسازگار انجام می‌شود.

نجاتی ادامه داد: ابتدا ما از خود بیمار شروع کردیم و با پیشروی در این علم در طی دو سال بتدریج از افراد نیمه سازگار نیز این پیوندها را انجام دادیم که این نوع پیوند(پیوند نیمه سازگار) بعد از تهران در تبریز انجام می‌شود و در کل دنیا نیز در مراکزی محدود انجام می‌شود و نیازی به جستجو از بانک‌های جهانی، هزینه‌های فراوان انتقال سلول و طی کردن مراحل دیگر نیست و مرگ و میر آن در حدود ۴۰ درصد در طول دو سال است و این نوع پیوند می‌تواند ۶۰ درصد این بیماران را نجات دهد.

وی در خصوص پیوندهایی که از خود بیمار بعمل می‌آید گفت: ۸۵ درصد پیوندهای ما موفقیت آمیز است و تحقیقات و نتایج آنها نیز در وزارت بهداشت موجود است و در ادامه این پژوهش‌ها و تحقیقات و روش‌های درمانی فرایند سلول درمانی نیز به خدمات مرکز پیوند مغز استخوان یا سلول‌های بنیادی اضافه شده است که در بیماری‌های خونی و غیر خونی خیلی کمک کننده است و امیدواریم با کمک همکاران و ارائه راهکارهای لازم و حمایت‌های مسئولین این روند ادامه یابد.

وی ادامه داد: در تبریز همه انواع پیوندها انجام می‌شود و بیمار پیوندی نداریم که نیازمند مراجعه به مناطق دیگری از کشور باشند و ما در این مرکز بیمارانی از اکثر استان‌ها و حتی کشورهای باکو و عراق را نیز میزبان هستیم و این نشانگر دقت عمل و عملکر مثبت پزشکان و همکاران در بخش پیوند است.

منبع: ایسنا

545288