بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اگرچه کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم‌های متعدد روبرو است اما در مسیر ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان کمتر از هفت سال گام برداشتیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به نقش بی‌بدیل ماماها در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقا سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی، گفت: نقش ماما در موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است.
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.
فاطمه هاشمی رفسنجانی رئیس بنیاد خیریه امور بیماری‌های خاص می‌گوید: متأسفانه برخی داروهای بیماری سرطان، که تحت پوشش بیمه نیستند، برای یک دوره مصرف ماهانه قیمتی بالغ بر ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان دارند. مشکل اساسی برای بیماران شیمی‌درمانی، علاوه بر پرداخت هزینه، این است که این گروه برای تأمین دارو ابتدا باید به داروخانه مراجعه کنند، سپس تأیید سازمان‌های بیمه‌گر را اخذ کنند تا بتوانند از سایر خدمات بهره‌مند شوند.
از زمان برگشت تحریم‌ها یعنی از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۱۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل نبود دارو فوت کرده‌اند. آماری که رئیس انجمن تالاسمی ایران سال گذشته درباره آن هشدار داده و گفته بود: با روند کنونی ممکن است آمار مرگ این بیماران در آینده تصاعدی شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.
معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر خدمات روانشناختی و مشاوره برای انتخاب درست پیش از ازدواج ارائه می‌شود، اما الزامی نیست، متولیان امر به‌ دنبال الزامی کردن این کار هستند.
طرح تحول نظام سلامت ایران، پس از استقرار نظام مراقبت اولیه سلامت در ابتدای دهه 60، یک بار دیگر نشان داد که ظرفیت اقدامات بزرگ برای پاسخگویی به بزرگ‌ترین نیازهای اجتماعی کشور وجود دارد اما نیازمند تدابیر حاکمیت، تداوم حمایت راهبردی و تلاش مستمر مدیران و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت است، امری که متاسفانه در چشم‌انداز فعلی بسیار دور از دسترس می‌باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هر کد ملی یک مراقب سلامت در کشور دارد، گفت:« از این پس به ازای هر سه‌هزار نفر، یک تیم پزشکی خانواده متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک در برنامه پزشکی خانواده حضور دارند.»
در آستانه روز جهانی ماما، رئیس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد:

از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آن‌ها پروانه مطب دارند

در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و شش دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و شش دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شده است.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در واکنش به مسمومیت الکلی جمعی از پزشکان در شیراز گفت: ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است.
در واکنش به تایید بروز عوارض لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی با ترزیق واکسن آسترازنکا بررسی شد؛

واکسن آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟

شرکت آسترازنکا عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا را تایید کرده و حالا موجی از نگرانی درباره بروز این عوارض در ایران هم شکل گرفته، این که آیا جان و سلامت تزریق کنندگان این واکسن اکنون در خطر قرار گرفته است؟
معاون درمان وزارت بهداشت با یادآوری اینکه تمامی هزینه‌های درمان سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال بر عهده دولت است، گفت: هموطنان باید در جریان این موضوع قرار گیرند و بدانند که لازم نیست پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از انجام سالانه بیش از ۲ میلیارد آزمایش با حداقل خطا در سطح کشور خبر داد و گفت: بالغ بر ۷۰ درصد تشخیص‌ها در حوزه پزشکی از دالان علوم آزمایشگاهی می‌گذرد.