درصد بالایی از سالمندان کشور دارای پوکی استخوان هستند

در چند دهه گذشته یکی از تغییرات چشمگیر در حوزه سلامت تغییر الگوی مرگ و میر و افزایش سهم بیماری‌های غیر واگیر بوده که یکی از آنها پوکی استخوان است.
تصویر درصد بالایی از سالمندان کشور دارای پوکی استخوان هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، پوکی استخوان یا اُستئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر سالانه ۴۱ میلیون مرگ در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد که در مجموع، ۷۱ درصد کل مرگ‌ها را شامل می‌شود. پوکی استخوان به عنوان شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و یک تهدید اقتصادی، اجتماعی است که همگام با سالمندی جمعیت تبدیل به یک همه‌گیری جهانی شده است.

چندی پیش دکتر افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور، شیوع پوکی استخوان بیش از ۴۲ درصد است، گفته بود در خانم‌های بالای ۶۰ سال شیوع پوکی استخوان نزدیک ۶۲ درصد و در آقایان حدود ۲۴ درصد است. حدود ۴۲۰۰ مرگ هم به علت شکستگی ناشی از پوکی استخوان در هر سال داریم. عدم دسترسی کافی به دستگاه تشخیصی بیماری سبب می‌شود تا تشخیص پوکی استخوان برای نزدیک ۶۸ درصد کسانی که در معرض خطر هستند (دو سوم افراد) انجام نشود.

حالا رییس اداره اسکلتی، عضلانی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرای یک پویش همگانی با هدف ارتقای سطح سواد عمومی درخصوص بیماری پوکی استخوان و عوامل خطر آن خبر داده است.

دکتر فاطمه حاجی ولی‌زاده با اشاره به روز جهانی و هفته پوکی استخوان بیان کرد: پویش همگانی و روز جهانی پوکی استخوان هر ساله ۲۸ مهر تا ۵ آبان و امسال با شعار "استخوان‌های بهتری بسازیم" در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی، اجرا می‌شود. این آموزش‌ها به ویژه آموزش زنان بالاتر از ۵۰ سال به منظور ترغیب برای مراجعه جهت تشخیص به موقع و شروع به هنگام درمان پس از تشخیص قطعی و همچنین ارتقای آگاهی عموم مردم در خصوص بیماری، عوامل خطر و مداخلات مؤثر پیشگیری و برنامه ریزی از تاریخ ۲۸ مهر الی ۵ آبان ماه اجرا می‌شود.

وی افزود: این بیماری می‌تواند با تخریب بافت استخوان، کاهش تراکم توده استخوانی و از دست رفتن کیفیت ریز ساختار استخوان، به از دست رفتن توان استخوان و افزایش خاصیت شکنندگی آن منجر شود.

ولی‌زاده با تاکید بر این که این بیماری به عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نبوده و در بسیاری از موارد، اولین تشخیص، همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد،‌ عنوان کرد: تخمین زده می‌شود که ۲۰۰ میلیون زن در دنیا مبتلا به پوکی استخوان باشند که تقریبا معادل یک مورد از هر ده زن ۶۰ ساله، یک مورد از هر پنج زن ۷۰ ساله، دو مورد از هر پنج زن ۸۰ ساله و دو مورد از هر سه زن ۹۰ ساله خواهد بود.

البته به گفته این مسئول شیوع پوکی استخوان در کشورهای مختلف متفاوت است و این مساله به عوامل متعددی نظیر تاثیر عوامل ژنتیکی، عدم فعالیت فیزیکی، تغذیه نامناسب و دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D، مصرف دخانیات و شرایط محیطی متنوع مرتبط است.

رییس اداره اسکلتی، عضلانی وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: در ایران نیز درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور مبتلا به پوکی استخوان هستند. شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که با توجه به کاهش کیفیت و کمیت استخوان و در اثر ضربات بسیار خفیف یا سقوط از یک ارتفاع کوتاه رخ می دهند منجر به عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شود.

ولی زاده با بیان این که در جمعیت بالای ۵۰ سال، یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر ۵ مرد، شکستگی استئوپروتیک را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد، اظهار داشت: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه در خصوص این بیماری، عوامل مؤثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت پوکی استخوان و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد.

وی تاکید کرد: روز (۲۰ اکتبر) مصادف با ۲۸ مهر به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هرساله اقدام به برپایی پویش همگانی پوکی استخوان در قالب مراسم مختلف در جهت تاکید بر اهمیت موضوع تلاش می کند.

منبع: همشهری آنلاین

545543