هشدار؛ استفاده از خمیردندان و سیب‌زمینی برای درمان سوختگی ممنوع!

سوختگی‌ها به انواع مختلف سوختگی شیمیایی، الکتریکی، گرمایی، استنشاقی و سوختگی با مایعات داغ تقسیم بندی می‌شوند.
تصویر هشدار؛ استفاده از خمیردندان و سیب‌زمینی برای درمان سوختگی ممنوع!

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن‌بیگی درباره اقدامات اولیه در بروز سوختگی و باورهای اشتباه در این خصوص، بر پرهیز از انجام رفتارهای غلط در بروز سوختگی تاکید کرد و گفت: اگر پوست‌تان دچار سوختگی و در ادامه تاول زدگی شد، به هیچ عنوان اقدام به قیچی و یا ترکاندن تاول نکنید، تاول‌های ناشی از سوختگی‌های شدید تنها در مراکز درمانی و با تیغ‌های مخصوص تخلیه می‌شود.

سرپرستار بخش سوختگی بیمارستان ۱۵ خرداد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به برخی از اقدامات غلط در مصدومیت ناشی از سوختگی اشاره کرد و گفت: در زمان بروز سوختگی خصوصا در سوختگی‌های درجه دو و بالاتر اقدام اولیه رساندن مصدوم به مرکز درمانی است.

حسن‌بیگی استفاده از یخ، خمیردندان، روغن‌مایع و سیب زمینی و یا هر درمان خودسرانه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در سوختگی‌های سطحی در گام اول محل سوختگی را با آب ولرم شست‌و شو دهید و سپس از پمادهای ضد سوختگی معتبر استفاده کنید.

وی با بیان این‌که سوختگی جراحت پوستی یا غشای مخاطی است که در اثر سرما یا گرمای بیش از حد، جریان‌های الکتریکی و یا برخورد با مواد شیمیایی رخ می‌دهد، افزود: غشای مخاطی شامل دهان، التهاب ملتحمه و مجاری راه‌های هوایی است.

سرپرستار بخش سوختگی بیمارستان ۱۵ خرداد با اشاره این‌که سوختگی یکی از حوادث شایع به حساب می‌آید که سلامت و یا در مواردی جان افراد را تهدید می‌کند، اظهار کرد: اگر از ساختار پوست و میزان آسیب در زمان سوختگی آگاهی داشته باشید، می‌توانید آسیب‌های جدی به پوست را کاهش دهید.

وی به عوامل ایجاد کنند سوختگی‌ها اشاره کرد و گفت: سوختگی‌ها به انواع مختلف سوختگی شیمیایی، الکتریکی، گرمایی، استنشاقی و سوختگی با مایعات داغ تقسیم بندی می‌شوند.

منبع: مهر

544012