«رویش امید»؛ عزم جدی برای فرزندارشدن 1.5 میلیون زوج نابارور

موسسه خدمات درمانی بسیجیان موسسه‌ای است که با هدف خدمت رسانی در حوزه بهداشت و درمان به مناطق کم برخوردارتر نزدیک به سه دهه است فعالیت دارد که درمان زوجین نابارو ر در کشور یکی از طر ح های مهم این موسسه است.
تصویر «رویش امید»؛ عزم جدی برای فرزندارشدن 1.5 میلیون زوج نابارور

به گزارش سایت خبری پرسون، «موسسه خدمات درمانی بسیجیان» موسسه‌ای است که سال ۱۳۷۲ چراغ فعالیتش روشن شد٬ اما به طور رسمی کارش را از سال ۷۵ شروع کرد.

موسسه درمانی که هدفش تسهیل شرایط درمان بیماران به ویژه در مناطق محروم است و همه مردم و آحاد مختلف جامعه می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. به طوری که فعالیت آن تابع اسناد بالادستی بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست‌های سلامت ابلاغی رهبری معظم انقلاب و سند راهبردی اعتلای بسیج است.

فعالیت این موسسه در سطح کشور و به ویژه مناطق کم برخوردارتر است؛ به طوری که ۱۲۰ مرکز درمانی با فعالیت ۲۳۰۰ نفر کادر درمانی متعدد و متخصص تجربه ۳۰ ساله‌ای از ارائه خدمات سلامت را به انجام رسانده‌اند. ۳۲ سرپرستی فعال برای ارائه خدمت به بسیجیان و محرومان با سرلوحه قرار دادن ۲ هدف کلان و عملیاتی سعی در خدمات رسانی به مناطق مختلف کشور را دارد.

در طرح یاسر، پوشش ۱۰۰۰ منطقه محروم طرح کرامت با اعزام ۵۰۰۰ گروه جهادی مردمی از طریق ۵۰۰ مرکز درمانی در ۵۰۰ شهرستان اجرا می‌شود

تحقق گفتمان عدالت در سلامت با هدف ارتقا شاخص سلامت به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار از جمله محورهای اصلی فعالیت این موسسه درمانی است.

سه محور اصلی موسسه شامل کلان «طرح یاسر»، «طرح ملی رویش امید» و «طرح ملی سینا» از جمله طرح‌های راهبردی این موسسه است.

پوشش هزار منطقه محروم با فعالیت هزار گروه جهادی

در طرح یاسر، پوشش ۱۰۰۰ منطقه محروم طرح کرامت با اعزام ۵۰۰۰ گروه جهادی مردمی از طریق ۵۰۰ مرکز درمانی در ۵۰۰ شهرستان اجرا می‌شود. مناطق محروم محور اجرای طرح یاسر است؛ طرحی که سعی دارد مناطق محروم کشور را از خدمات درمانی بهره مند سازد؛ به شکلی که قرار است تا سال ۱۴۰۷ تعداد مراکز درمانی که اکنون روی عدد ۱۲۰ مرکز قرار دارد به ۵۰۰ مرکز برسد.

آمایش و ساخت مراکز درمانی، شبکه سازی و اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم، ارائه خدمات رایگان در مراکز درمانی ویژه محرومان و ارائه خدمات دورا پزشکی (تله مدیسین) از جمله محورهای طرح یاسر است.

درمان روستائیان با پزشکی از راه دور

با توجه به گسترش استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و توانمندی شرکت‌ های دانش بنیان در راه اندازی دستگاه‌های ارتباط از راه دور، بخش درمانی کشور نیز بی نصیب نمانده و از این فناوری‌های نوین در مسیر خدمت به بیماران استفاده می‌کند.

فعالیت در این روش به این شکل است که در بخش ارائه خدمات دورا پزشکی یا تله مدیسین، اعضای موسسه به روستاهای مختلف می‌روند و سلامت روستائیان را مورد پایش قرار می‌دهند و از طریق دورا پزشکی با متخصصان مربوطه ارتباط گرفته و بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به خدمات سطوح بالاتر درمانی مانند بستری در بیمارستان بیمار هدایت می‌شود.

گروه‌های جهادی در گرما و سرما در خدمت روستائیان

اعزام این گروه‌های جهادی در ۴ فصل سال انجام می‌شود؛ اما مهمترین ویژگی فعالیت این گروه‌های جهادی و اجرا کنندگان طرح دورا پزشکی در این موضوع متبلور است که بیماران تحت پایش سلامت با انجام یک ویزیت به حال خود رها نشده و درمان بیمار تا آخرین مرحله درمان کامل ادامه پیدا می‌کند.

مشارکت خیرین و نهادهای همسو در طرح ایجاد مراکز درمانی در مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار نقش پر رنگی در خود دارد؛ به طوری که تامین زمین توسط خیرین و نهادهای همسو انجام می‌پذیرد و هزینه ساخت نیز به صورت ۲۰ درصد توسط بنیاد تعاون بسیج و ۸۰ درصد توسط خیرین و افراد و موسسات داری مسئولیت اجتماعی مانند کارخانه‌ها و مراکز تولیدی گوناگون محقق می‌شود.

کاهش 15 میلیونی هر متر ساختمان با کمک کارشناسان بسیجی

در بخش هزینه تجهیزات مورد نیاز این طرح نیز بنیاد تعاون بسیج ۵۰ درصد، موسسات و خیرین ۵۰ درصد هزینه‌ها را متقبل می‌شوند و در بخش بهره برداری، مدیریت کلان توسط موسسه خدمات درمانی بسیجیان انجام می‌شود. ویژگی مهم دیگر طرح «یاسر» این است که انجام همه مراحل آمایش، ساخت، تجهیز و مدیریت و بهره وری مراکز درمانی توسط موسسه خدمات درمانی بسیجیان انجام می‌شود؛ به طوری که بر اساس برآوردها، هزینه ایجاد مراکز درمانی متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کمتر می‌شود.

عزم جدی برای فرزندارشدن 1.5 میلیون زوج نابارور

دومین طرح کلان این موسسه که به همت نیروهای متعد و متخصص در حال اجراست، طرح ملی «رویش امید» با هدف حمایت و توانمند سازی ۱.۵ میلیون زوج نابارو معسر به منظور تولد ۵۰۰ هزار نوزاد است. این طرح یکی از مهمترین طرح‌های درمان ناباروری در کشور است؛ طرحی که به موضوع مهم ناباروی می‌پردازد و از قِبل این طرح، زوجین بسیاری که در آرزوی فرزند دار شدن هستند،بهره مند خواهند شد.

ناباروران با یک ثبت نام ساده وارد چرخه درمان می‌شوند

برای استفاده از این طرح قاعده و قانون خاصی مطرح نیست؛ به طوری که افراد متقاضی استفاده از این امکانات فارغ از بسیجی بودن یا نبودن، تنها با ثبت نام در سایت موسسه یا دریافت معرفی نامه از پایگاه بسیج محل زندگی خود، از خدمات این طرح بهره مند می‌شوند. موسسه هدفش تحت پوشش درآوردن نیمی از زوجین نابارو در کشور است و در سال جاری ۲۰ هزار زوج تحت پوشش این طرح حمایتی و درمانی قرار گرفته‌اند.

درمان رایگان ناباروران

الگوی اجرای طرح رویش امید به این شکل است که ۶۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه تکمیلی، ۳۰ درصد توسط بیمه پایه، ۵ درصد توسط موسسه خدمات درمانی بسیجیان و تنها ۵ درصد توسط فرد بهره مند از این طرح پرداخت می‌شود و از رهگذر این خدمات، هزینه ۸۰ میلیون تومانی هر دوره درمانی ناباروری برای زوجین تنها ۴ میلیون تومان تمام خواهد شد. تدارک محل اسکان برای زوجین نابارو در مدت دوره درمان ناباروی از دیگر خدماتی است که موسسه به زوجین نابارور ارائه می‌کند.

در این طرح، پای مراکز درمان ناباروی دولتی، جهاد دانشگاهی و خصوصی به وسط آمده و این مراکز با موسسه همکاری دارند.

ساخت ۵۰۰ مرکز درمانی تا ۵ سال آینده

گام اول فعالیت این موسسه، درمانگاه سازی بود؛ به طوری که روند ایجاد چنین مراکزی تا سال ۹۸، ۴۸ مرکز بود، اما در گام دوم فعالیت آن، از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، ۱۲ مرکز ایجاد شد و در گام سوم مردمی سازی طی ۲ سال؛ از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۱۲۰ مرکز یعنی دو برابر چنین مراکزی در نقاط مختلف کشور ایجاد شد و در نهایت و هدف غایی این طرح این است تا در سال ۱۴۰۷ این مراکز به عدد ۵۰۰ مرکز برسد.

اعزام گروه‌های جهادی به ۲۰۰ منطقه محروم

شبکه سازی و اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم از جمله فعالیت‌های این موسسه است؛ به طوری که در سال ۹۸ در ۲۰ منطقه و در سال ۱۴۰۰ به ۸۰ منطقه این گروهها اعزام شدند و در سال جاری این عدد به ۲۰۰ منطقه رسیده است، اما هدف نهایی موسسه رسیدن به ۱۰۰۰ منطقه در سال ۱۴۰۷ است.

ساخت تجهیزات تشخیص پزشکی تمام ایرانی

طرح ملی «سینا» سومین طرح موسسه است که با محور قرار دادن حمایت از طرح های دانش بنیان پایه گذاری شده است.طرحی که هدف آن تولید ۵۰۰ دستگاه پیشرفته پزشکی است و اکنون حمایت از ۶ محصول در حوزه تجهیزات پزشکی انجام گرفته است.

نتیجه این همیاری و همکاری موسسات دانش بنیان و جوانان مستعد و نوآور، ساخت دستگاه‌های تشخصیصی پزشکی مانند رادیولوژی، کاردیو گرافی، سونوگرافی، او پی جی، سی تی اسکن و ام آر ای است که دو محصول به ثمر رسیده و محصولات دیگر در حال انجام است.

ویژگی این محصولات تولیدی که مایه افتخار شرکت‌های دانش بنیان است این است که کاهش ۹۰ درصدی ارز مورد نیاز واردات تجیزات پزشکی را به دنبال داشته است و محصولات تولیدی تمام ایرانی هستند.

منبع: فارس

560869