سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق در گفت و گو با پرسون:

تبعات انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس/صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست

مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق درباره انتقال سفارت صربستان در بیت المقدس گفت: صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست، بنابراین سفارت آن نیز در بیت المقدس نیز تاثیر تعیین کننده ای ندارد و تنها دو سه روزی در راستای استفاده انتخاباتی ترامپ تیتر اخبار است.
سخنگوی کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما هیچ مشروعیتی برای اقدام آمریکایی‌ها درخصوص طرح ادعای فعال‌سازی مکانیزم ماشه قائل نیستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا طرف اشتباه تاریخ ایستاده و وظایف خود را فراموش کرده است، گفت: پیام تهران به واشنگتن این است که به جامعه‌ جهانی و وظایف خود برگردد. اگر آمریکا دست از یاغی‌گری بردارد، جامعه جهانی آنها را خواهد پذیرفت.
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: بسته بودن مرزی مثل ترکیه فقط به گران‌تر شدن پروازهای این مسیر دامن زده است. نه تنها ایرلاین خارجی، بلکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی که گاهی در مسیر ترکیه پرواز دارند، بلیت‌ها را گران کرده‌اند، قیمت پرواز با شرکت هواپیمایی ایرانی برای مسیر یک‌طرفه استانبول ـ تهران به ۱۰ میلیون تومان هم رسیده است.

پژوهشگر و عضو اندیشکده روابط بین الملل با اشاره به ادبیات تند و خشن رئیس جمهور آمریکا در پی اعتراضات مردم به نژادپرستی در این کشور، گفت: ترامپ برای احیای چهره سیاسی خود همچنین حفظ قدرت آمریکا نیاز به دلایلی دارد، یکی از آن دلایل در سیاست داخلی، ایجاد دوگانگی و دو قطبی بودن است تا بوسیله این تحقیر بتواند میزان رای مطلوب را از نژاد خود بدست آورد.

عبدی در گفت و گو با پرسون :

رابطه با اسرائیل بازی با آتش است

یک کارشناس اسرائیل گفت: رژیم اسرائیل بدون هیچ مشکل و هیچ مانع و فشار اقتصادی و بین المللی و با همه‌ حمایت هایی که می شود، نزدیک به 25 درصد دچار بیکاری و دارای تورم است.
رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه دولت عراق به زائران مجوز ورود نمی‌دهد، از زائران و علاقه مندان امام حسین (ع) خواست به شایعات و اخبار بدون اصالت توجه نکرده و به سمت مرزها راهپیمایی نکنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از برگزاری نشست کمیسیون با موضوع بررسی طرح سه‌ فوریتی مقابله با تصمیم آمریکا خبر داد و گفت: رفع محدودیت‌های هسته‌ای و کاهش همکاری با آژانس پیشنهادات مطرح در این طرح است.
سرلشکر سلامی خطاب به آمریکایی ها گفت: شما فکر می‌کنید ما در برابر خون برادر شهیدمان یک سفیر زن در افریقای جنوبی را می زنیم؟ ما کسانی را می زنیم که در شهادت این مرد بزرگ مستقیم و غیر مستقیم نقش داشتند.
رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدام برخی از کشورهای منطقه در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت: حکام خیانتکار منطقه از امروز شریک تمام جنایات صهیونیست‌ها از گذشته تاکنون هستند.
ایران در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل؛

به تهدیدهای ترامپ معترض هستیم

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت مراتب اعتراض خود را به تهدیدهای اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران ابراز داشت.
رییس جمهوری درباره ناکامی آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها، گفت: پیشاپیش پیروزی روزهای شنبه و یکشنبه و شکست مفتضحانه آمریکا را به ملت ایران را تبریک می‌گویم.
محرابی در گفت و گو با پرسون:

ترامپ یک اگوسنتریک است

یک کارشناس بین الملل و آمریکا گفت: به نظر کارشناسان ترامپ اشتباه استراتژیک انجام داده است .یعنی دوره اولش را نباید اینجوری عمل می کرد تا بخواهد با این وضعیت خارج شود ودوره اول را باید با یک تعامل مناسب و ساختاری طی می کرد و در دوره دوم می آمد و برنامه های نهایی خود را پیاده می کرد.
رئیس‌جمهوری گفت: امریکا که بسیار روشن آمده و از برجام خارج شده، هرچه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، بقیه کشورها را به خروج از آن تشویق کرده و به دنبال تهدید کشورهایی رفته که با ایران ارتباط اقتصادی داشتند و حال می‌خواهد از مکانیسم درون برجام استفاده کند و دیدیم که یک قدم هم نتوانست بردارد.
یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نزدیک ده سال است که در بحرین تظاهرات گسترده صورت می گیرد و یک نوع تقابل خونین بین ملت بحرین و حاکمیت صورت گرفته و تا کنون صدها نفر در جریان تظاهرات به شهادت رسیدند و شرایط ناپایداری در بحرین حاکم است.
در دیدار ولایتی با نوری مالکی صورت گرفت:

تاکید بر ضرورت توسعه بیشتر تعاملات ایران و عراق

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، گفت: منطقه غرب آسیا متاثر از روابط برادرانه، نزدیک و مبتنی بر حسن همجواری ایران و عراق است.
یک کارشناس بین الملل و آمریکا گفت: جمهوری خواهان در آمریکا سیاست خشنی را بنیان گذاری کردند و آن را به یک ارزش تبدیل کردند. موضوع کمتر اشاره شده در مورد آمریکا قانون اساسی این کشور است که در حقیقت کوچک ترین قانون اساسی نوشته شده در جهان است و به طور واضح به نفع ثروتمندان این کشور نوشته شده است.