توافق ایران با الجزایر برای لغو روادید سیاسی و خدمت

وزیر امور خارجه از توافق برای لغو روادید سیاسی و خدمت بین ایران و الجزایر و همچنین از برنامه ریزی برای سفر آیت‌الله رئیسی به الجزیره برای شرکت در نشست کشورهای صادرکننده گاز خبر داد.
تصویر توافق ایران با الجزایر برای لغو روادید سیاسی و خدمت

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۷ تیرماه پس از استقبال از «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر در محل وزارت امور خارجه با وی به گفت‌وگو نشست.

وی پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای الجزایری، شصت و یکمین سالگرد استقلال الجزایر را به دولت و ملت الجزایر تبریک گفت و یاد مرحوم محمد الصدیق بن یحیی وزیر خارجه اسبق الجزایر که در دوران جنگ تحمیلی و در ماموریت میانجیگری در منطقه فعالیت می‌کرد و هواپیمای آن با اصابت موشک رژیم بعثی عراق سرنگون و وی و همه همراهانش در این سانحه جان خود را از دست دادند، گرامی داشت.

وزیر خارجه بیان کرد: روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد. ما در سطح سیاسی همواره گفت‌وگوها و رایزنی‌های نیرومندی را در سطح مقامات عالی و همچنین وزرای خارجه دو کشور داشته و این مسیر را ادامه خواهیم داد..در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت به عنوان گام اول اقدام کنیم و در ادامه آن برای لغو روادید عادی به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد، بتوانیم به توافق برسیم.

امیرعبداللهیان افزود: برای برگزاری کمیته پیگیری کمیسیون عالی مشترک دو کشور اتفاق نظر داریم. کمیسیون عالی دو کشور در سطح معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر برگزار می‌شود و وزارتخانه‌های ذیربط کمیته پیگیری این کمیسیون عالی را عهده‌دار هستند و در آینده نزدیک برای برگزاری کمیته پیگیری در پایتخت‌ها اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: اتفاق نظر داریم در حوزه‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بینان، محیط زیست، انرژی‌های نو، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و گردشگری و همچنین در زمینه‌های صنعت و معدن به همکاری‌های دو کشور شتاب بیشتری داده شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در خصوص مسائل منطقه‌ای با وزیر خارجه الجزایر گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم، اظهار داشت: الجزایر با مخالفت اجازه نداد عضویت ناظر رژیم جعلی اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود، ثانیا الجزایر همواره از حامیان حقوق مردم فلسطین به شمار می‌رود و در ماه‌های اخیر نقش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، نقشی برجسته‌ و ممتاز بود.

وی همچنین گفت: درباره تحولات داخلی سودان و برخی مداخلات خارجی در این کشور گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به دیدارش با سرپرست وزارت خارجه سودان در باکو و در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد افزود: در این دیدار توافق کردیم برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک در چارچوبی که با هم توافق خواهیم داشت، اقدام کنیم. همچنین در جریان آخرین وضعیت درگیری‌ها در سودان قرار گرفتم.

امیرعبداللهیان افزود: امروز در گفت وگو با وزیر خارجه الجزایر یکی از نگرانی‌های مشترک ما تمرکز بر بحران داخلی در سودان و ضرورت بازگشت طرفین بر آتش بس و مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو بود.

وی گفت: در خصوص آخرین تحولات در سایر حوزه‌های منطقه بحث و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم که آقای رئیسی در این نشست حضور یابد. این یک فرصتی است برای دیدار با سران کشورهای صادرکننده گاز طبیعی و همچنین فرصت مهمی برای رایزنی‌های حضوری و مستقیم دوجانبه بین مسؤولان عالیرتبه ایران و الجزایر خواهد بود.

امیرعبداللهیان افزود: مایلم تأکید کنم بر اینکه ما همچنان در دو مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها همچنین لغو تحریم‌ها از مسیر درست دیپلماسی قرار داریم. در خصوص همکاری‌های بین‌المللی و مواضع مشترک و حمایت از کاندیداهای یکدیگر در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی با برادران در الجزایر اتفاق نظر داریم.

492447