مرندی:

غرب ابزاری برای تهدید ایران ندارد/ آمریکا و اروپا مفاد برجام را اجرا نکردند

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت که نه آمریکا و نه اروپا مفاد توافق هسته‌ای را اجرا نکردند.
تصویر غرب ابزاری برای تهدید ایران ندارد/ آمریکا و اروپا مفاد برجام را اجرا نکردند

به گزارش سایت خبری پرسون، فرانسه، آلمان و بریتانیا ممکن است با خودداری از لغو محدودیت‌های اعمال‌شده قبلی در تحقیق، توسعه و تولید موشک‌های بالستیک علیه ایران، قصد نقض تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 را داشته باشند. هفته گذشته رسانه‌ها به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند که طبق توافق، محدودیت‌ها در اکتبر امسال به پایان می‌رسد.

سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که نه آمریکا و نه اروپا مفاد توافق هسته‌ای را اجرا نکردند.

مرندی خاطرنشان کرد: در حالی که ایران «بسیار سریع تمام تعهدات خود را انجام داد» و روسیه و چین نیز «مایل به اجرای توافق» هستند، ایالات متحده و کشورهای اروپایی تمایل کمتری برای پیروی از آن داشتند. او گفت: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هرگز در مورد تعهدات و در مورد توافقات و معاملات صادق نبوده‌اند. و برجام یکی از این نمونه‌هاست. اگر گزارش‌ها را صحیح بدانیم، این غیرمنتظره نیست. این صرفا تاییدی بر سیاست‌های قبلی است».

به گفته مرندی، این رویکرد به طور موثر ایران و سایر کشورها را به جستجوی شرکای غیر از کشورهای غربی تشویق می‌کند و به دامن زدن به بی‌اعتمادی نسبت به غرب کمک می‌کند. او گفت که وقتی پای تحریم‌های ضد ایرانی به میان می‌آید، قدرت‌های غربی تا کنون «هر چیزی را که مهم است تحریم کرده‌اند»، حتی عملاً تا «تحریم ایران از واردات دارو» پیش رفته‌اند.

مرندی ادامه داد: «آنها وانمود می‌کنند که مثلا دارو جزو تحریم‌ها نیست، اما تنها بانک در اروپا، در آلمان را که قادر به انجام معاملات دارویی بوده است مسدود کرده‌اند. آنها در چند ماه گذشته مانع از انجام این تراکنش‌ها شده‌اند. بنابراین قصد آنها کشتن هرچه بیشتر ایرانیان و ایجاد بدبختی برای هر چه بیشتر مردم است.»

در عین حال، مرندی خاطرنشان کرد، قدرت‌های غربی اساساً «اهرم‌های فشار خود بر ایران» را از دست داده‌اند، زیرا با تمام تحریم‌هایی که قبلاً علیه این کشور اعمال کرده‌اند، چیزی برای تهدید تهران ندارند.

او افزود: «اگر آن‌ها به این سیاست ادامه دهند، ایرانی‌ها شرکای دائمی خود را در جنوب جهانی، در آسیا انتخاب می‌کنند و غرب بازارهای ایران را برای همیشه از دست می‌دهد، به‌ویژه در زمانی که غرب به سرعت در حال افول است و رقبای جهانی در جنوب مانند چین، روسیه، برزیل، ایران، هند و دیگران در حال ظهور هستند. اعمال تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند ایران برای کشورهای غربی روز به روز دشوارتر می شود.»

مرندی همچنین بر اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد، چرا که این اقدام به تهران فرصتی برای «ایجاد همکاری بیشتر» و «ایجاد روابط» با سایر کشورها «بدون اخلال یا تلاش غرب برای برهم زدن این روابط» می‌دهد».

مرندی گفت: «این سازمان‌ها به کشورهای مستقل کمک می‌کنند تا با یکدیگر همکاری کنند و در نتیجه توانایی کشورهای غربی را برای آسیب رساندن به ملت‌های جنوب جهانی کاهش می‌دهند.»

اکوایران

492143