حق ایران در میدان مشترک آرش قابل کتمان نیست

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به برخی ادعاها درباره میدان مشترک آرش گفت: حق ایران در میدان مشترک نفتی و گازی آرش قابل کتمان نیست و هیچکس نمی‌تواند سهم 40 درصدی از این میدان را نادیده بگیرد.
تصویر حق ایران در میدان مشترک آرش قابل کتمان نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی بیگی نژاد نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر برخی مقامات کویت و عربستان در باره میدان مشترک نفتی و گازی آرش گفت: سهم 40 درصدی ایران در میدان مشترک آرش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌توان نادیده گرفت و این حق ایران قابل کتمان نیست.

واکنش نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس به ادعای اخیر برخی مقامات کویت و عربستان درباره میدان گازی آرش که این دو کشور شورای همکاری خلیج فارس آن را الدره می نامند، است. در همین باره در جدیدترین ادعا، عربستان سعودی با تأکید بر اینکه مالکیت میدان گازی الدره (آرش) صرفاً متعلق به این کشور و کویت است از ایران خواسته که مذاکرات درباره ترسیم مرزهای آبی را آغاز کند.

بیگی نژاد با رد ادعای مطرح شده، تاکید کرد که میدان مشترک آرش در کنار میدان‌های اسفندیار، فروزان و سروش در یک خط مرزی قرار دارند و ایران در همه این میادین سهم دارد.

خبرگزاری رسمی عربستان همچنین اخیرا به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه این کشور مدعی شده که مالکیت ثروت‌های طبیعی در مناطق آبی تقسیم شده از جمله میدان گازی «الدره» (آرش) کاملاً و فقط متعلق به عربستان و کویت است و فقط این دو کشور از حاکمیت کامل بر منابع طبیعی این منطقه برخوردارند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت که مقامات سعودی بهتر است به‌جای این اظهارنظرها اصل حسن همجواری در روابطشان با همسایگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت کنند و حقوق همسایه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محترم بشمارند.

بیگی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ما هنوز سرمایه‌گذاری در میدان آرش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع نکرده‌ایم به خاطر این است که این میدان یک چهارم یک فاز پارس جنوبی نفت و گاز دارد و پیش‌بینی می‌شود روزانه 20 هزار بشکه نفت و 7 میلیون مترمکعب گاز از میدان آرش برداشت شود.

وی در ادامه از شورای عالی امنیت ملی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری خواست موضوع میدان آرش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از نظر حقوقی پیگیری کنند و اجازه ندهند که این مسئله به یک اختلاف بزرگ‌تر بین دو کشور تبدیل شود و از نظر حقوقی نیز به احقاق حق ملت ایران بپردازند.

شایان ذکر است میدان گازی آرش در جنوب‌غربی جزیره خارک و در جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است. ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک ۳۶۸ میلیارد مترمکعب و ذخیره نفت آن نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود و بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد تاسیسات نفتی و گازی موجود میدان آرش-الدوره در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد.

منبع : فارس

502570