فرصت عضویت در شانگهای

شانگهای فرصت های بزرگ اقتصادی برای ایران همراه دارد چرا که تهران روابط سیاسی و حتی تا حدودی استراتژیک با چین دارد و از سوی دیگر روابط ایران با روسیه نیز مطلوب است و ایران قبل از عضویت در شانگهای با این دو قدرت اقتصادی و سیاسی رابطه حسنه ای داشته و اکنون که به عضویت دائم این سازمان درآمده است، فرصت های بهتری نصیب ایران می شود خصوصا اینکه این کشورها اعلام کرده اند که پایبند تحریم های آمریکایی نخواهند بود.
تصویر فرصت عضویت در شانگهای

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر زرگر کارشناس روابط بین الملل در یاداشتی نوشت: شانگهای سازمانی وسیع و بزرگ است که کشورهایی که جمعیت بالایی دارند و از منابع و ثروت خوبی هم برخوردارند، آن را به وجود آوردند. روسیه، چین و هند سه قدرت بزرگی هستند که از اعضای اثرگذار این سازمان اند و تعدادی از کشورهای دیگر هم عضو این سازمان اند که موقعیت اقتصادی مطلوبی دارند. ایران هم به مدت یک دهه عضو ناظر این سازمان بود و روز گذشته عضو دائم این سازمان شد.

شانگهای فرصت های بزرگ اقتصادی برای ایران همراه دارد چرا که تهران روابط سیاسی و حتی تا حدودی استراتژیک با چین دارد و از سوی دیگر روابط ایران با روسیه نیز مطلوب است و ایران قبل از عضویت در شانگهای با این دو قدرت اقتصادی و سیاسی رابطه حسنه ای داشته و اکنون که به عضویت دائم این سازمان درآمده است، فرصت های بهتری نصیب ایران می شود خصوصا اینکه این کشورها اعلام کرده اند که پایبند تحریم های آمریکایی نخواهند بود. از این رو به نظر می رسد ایران با وجود تحریم های آمریکایی ها بتواند با ارزهایی که وجود دارد، تجارت خود را رونق دهد.

البته استفاده از این ظرفیت بستگی به برنامه ریزی های ایران دارد تا بتواند از ظرفیت های این سازمان و اقتصادهای بزرگ عضو آن بهره ببرد. ایران باید بتواند بخش هایی از اقتصاد خود را فعال کند که آن بخش ها متناسب با کشورهای عضو شانگهای باشد تا به نحو احسن از ظرفیت های شانگهای استفاده شود. البته ایران باید اقدامات دیگری هم در دستور کار قرار دهد از جمله اینکه اکنون که ایران به دنبال تنش زدایی در منطقه است باید بتواند روابط خود با غرب را اصلاح کند و بخش هایی از مشکلات تجاری ایران که مربوط به روابط بانکی ایران است را تسهیل کرده تا انتقال ارز به ایران سرعت بگیرد و این مورد لازمه کاهش تحریم های مختلف خصوصا تحریم های بانکی است.

همچنین ایران باید به عضویت سازمان اف ای تی اف در آید. اگر ایران به این گروه غیر دولتی بپیوندد آنگاه بهره برداری از عضویت ایران در شانگهای افزایش خواهد یافت. در این مورد همواره از سوی چین و روسیه نیز به ایران پیشنهاد شده که به اف ای تی اف بپیوندد. روز گذشته ایران بعد از یک دهه به عضویت سازمان شانگهای درآمد و این مورد دستاورد و موفقیت بزرگی است. کشورهای عضو شانگهای بازار عظیمی دارند و می توانند به بازار مناسبی برای فرآورده های انرژی و پتروشیمی ایران تبدیل شوند.

تجارت با اعضای شانگهای دست ایران را باز خواهد کرد و روی روابط خارجی ایران با غربی ها اثر خواهد گذاشت چرا که زمانی اروپایی ها مشاهده کنند که دست ایران باز شده و می تواند تحریم ها را دور بزند، احتمال اینکه در برابر تحریم ایران کوتاه بیایند، بعید نیست چرا که آنها نیز علاقمند هستند از بازار ایران بهره مند شوند و از کالاها و انرژی ایران نفع ببرند. از این طریق ایران می تواند بخشی از تحریم ها را در هم بشکند. تهران مدتی است در منطقه در حال تنش زدایی است و آمریکایی ها هم مخالفتی با این تنش زدایی ندارند و اگر عضویت ایران در شانگهای را در کنار اقدامات تنش زدای ایران قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که آینده بهتری پیش روی ایران است.

منبع: آرمان ملی

492097