همه چیز در مورد فشار خون بالا

آگاهی از فشارخون بالا به علت تعداد مرگ های مرتبط با حمله های قلبی، بیماری کلیوی و سکته های مغزی همراه با آن بنظر بسیار مهم و حیاتی است.
تصویر همه چیز در مورد فشار خون بالا

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق آمار در جهان، از هر 10 نفر بزرگسال، 3 نفر از فشارخون بالا رنج میبرند. تقریبا" 1.26 میلیارد نفر از مردم جهان از فشارخون بالا رنج می برند و حدود 50 % آنها کاملا از وضعیت خود بی خبرند و بعضی از آنهایی هم که مطلع هستند هیچ دارویی دریافت نمی کنند. همچنین در افراد با فشارخون بالا، خطر سکته مغزی چهار برابر بیشتر و خطر سکته قلبی (حمله قلبی) دو برابر بیشتر از افرادی است که دارای فشارخون طبیعی هستند. به این جهت در سال 2002، این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت در گزارش سلامت جهانی به عنوان قاتل خاموش نامیده شد.

آگاهی از فشارخون بالا به علت تعداد مرگ های مرتبط با حمله های قلبی، بیماری کلیوی و سکته های مغزی همراه با آن بنظر بسیار مهم و حیاتی است. که بخش مهمی از آن به فقدان آگاهی در باره فشارخون بالا در میان جامعه عمومی مرتبط است و اتحادیه جهانی امیدوار است آن را تغییر دهد.

این بیماری به راحتی با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا مراکز درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و بدنبال آن قابل درمان و کنترل است. مسئله مهم این است که کسانی که فشارخون آن ها اندازه گیری شده است، به روش صحیح و دقیق اندازه گیری و از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند، افرادی که فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان به مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان ارجاع شوند و مراقبت های بموقع دریافت کنند.

علت‌های ایجاد فشار خون بالا عبارتند از:

ارث: در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به فشار خون بالا، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده زیاد است.

سن: با افزایش سن احتمال بروز فشار خون بالا بیشتر می‌شود.

چاقی: افرادی که وزن بالاتر از حد طبیعی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند.

فعالیت بدنی کم

مصرف الکل

مصرف زیاد نمک

قرص‌های ضدبارداری‌های خوراکی: بانوانی که از قرص ضدبارداری خوراکی استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند مخصوصاً اگر همزمان سیگار بکشند. لذل باید در صورت استفاده باید تحت نظر باشند.

جنس: تا سن 45 سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است در 45 تا 54 سالگی خطر در دو جنس برابر است. بعد از 54 سالگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان بیشتر می‌شود.

ابتلا به بیماری‌های دیابت، بیماری مزمن کلیه، تیروئید، غدد فوق کلیه یا چربی خون بالا، احتمال بروز فشار خون بالا را بیشتر می‌کند.

در صورت وجود علائم زیر در فرد مبتلا به فشار خون بالا، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد:

درد یا فشار (یا هر دو) روی قفسه سینه،

احساس سنکوپ و افتادن

تنگی نفس

احساس ناراحتی روی معده (زیر جناغ)

تعریق سرد

علایم حمله‌ی مغزی: ضعف ناگهانی یا بی‌حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن؛ کاهش ناگهانی بینایی مخصوصاً در یک چشم؛ به سختی صحبت کردن یا تکلم نامفهوم، سردردهای ناگهانی و شدید؛ سبکی سر؛ ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی

علائم کلیوی مانند درد در پایین کمر، ورم کردن دست و پا، افزایش دفعات ادرار، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن و وجود خون در ادرار.

اگر میزان فشار خون بالاتر از 110/180 میلی متر جیوه باشد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.


برای اندازه گیری صحیح فشار خون رعایت نکات زیر ضروری است:

نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون، سیگار یا چای و یا قهوه استفاده نشود. و فعالیت شدیدی انجام نشده باشد.

بهتر است اندازه گیری فشار خون از دست راست و در وضعیت نشسته روی صندلی و با تکیه گاه مناسب انجام شود.

زیر دستی که قرار است فشارخون اندازه گیری شود، دارای تکیه گاه باشد(روی میز) و بطور افقی هم سطح با قلب قرار گیرد.

زانوها در حال آویزان قرار نگیرند و زیر پا تکیه گاه داشته باشد.

یک خطای مهم در اندازه گیری فشارخون استفاده از بازوبند نامتناسب است .باید از دستگاه فشارسنج دارای بازوبند متناسب با دور بازو، استفاده شود. پهنای کیسه هوای لاستیکی داخل بازوبند دستگاه فشارخون باید دو سوم طول بازو از سرشانه تا آرنج(80 درصد طول بازو) و طول کیسه هوای داخل بازوبند 40 درصد دور بازو را بپوشاند. بنابراین دستگاهی که برای اندازه گیری فشارخون در افراد چاق استفاده می‌شود، باید دارای بازوبند با اندازه بزرگتر از دستگاه بزرگسالان باشد.

برخی افراد در زمانی که پزشک فشارخون آن ها اندازه گیری می کند، فشارخون آن ها بالاتر از حد طبیعی است، اما اگر در منزل فشارخون آنها اندازه گیری شود ، فشار خون طبیعی دارند، بنابراین اندازه گیری فشارخون در منزل برای اطلاع پزشک و تعیین وضعیت بیماری بسیار مفید است.

404299