یک اقتصاددان در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

‎بی پولی عامل سردرگمی دولت در اقتصاد / پرداخت یارانه سم اقتصاد

‎دولت سیزدهم و به ویژه شخص خود ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مدت 4ماهی که مقام اجرایی کشور را برعهده دارد تلاش بسیاری دارد تا بتواند مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.
تصویر ‎بی پولی عامل سردرگمی دولت در اقتصاد / پرداخت یارانه سم اقتصاد

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش یارانه نقدی، طرح پرداخت بنزین به همه افراد جامعه، ارائه کالا برگ، ارائه کارت نان و... تنها چند نمونه از برنامه های دولت برای رونق اقتصادی و به دنبال آن توجه به اقشار کم درآمد جامعه است؛ دولت معتقد است که با حذف ارز 4200 تومانی و قیمت واقعی بنزین هم می توان تحریم ها را دور زد و هم اینکه عدالت اجتماعی به وجود آورد.

در این بین نیز بسیاری از اقتصاددان ها با حذف ارز 4200 موافق هستند و این نوع ارز را رانت و سودجویی برخی از واردکنندگان کالا می دانند.

یکی از موافقان حذف ارز 4200 تومانی مسعود دانشمند اقتصاددان است، اما نقدهایی بر این موضوع دارد که خبرنگار پرسون گفتگویی با وی انجام داده که در ادامه می خوانید:

تورم سه برابری در انتظار اقتصاد

باید دولت تمام پرداخت های یارانه در کشور را حذف کند؛ البته با برنامه این اقدام را انجام دهد، یارانه اسمش مشخص است یعنی کمک و توانمند سازی، اینکه ما بخواهیم همواره یارانه پرداخت شود کمک به رونق اقتصادی نخواهد کرد، به عباراتی یارانه می دهیم که دیگر ندهیم نه اینکه یارانه بدهیم که همواره بدهیم.

وی در این باره گفت: حذف ارز با نرخ 4200 تومان در اقتصاد مناسب است، اما اگر ارز 4200 تومانی به یک باره از اقتصاد کشور حذف شود تورم سه برابری در اقتصاد کشور حاکم خواهد شد.

دانشمند افزود: باید دولت تمام پرداخت های یارانه در کشور را حذف کند؛ البته با برنامه این اقدام را انجام دهد، یارانه اسمش مشخص است یعنی کمک و توانمند سازی، اینکه ما بخواهیم همواره یارانه پرداخت شود کمک به رونق اقتصادی نخواهد کرد، به عباراتی یارانه می دهیم که دیگر ندهیم نه اینکه یارانه بدهیم که همواره بدهیم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اقتصادی که نفت بفروشیم تا نان بدهیم مردم بخورند و اهمیتی به تولید ندهیم همین می شود،دولت هایی که به روی کار می آیند به دنبال این هستند که یارانه را به شکل های مختلف به مردم پرداخت کنند.

وی به اقتصاد شرایط جنگ تحمیلی اشاره کرد، گفت: در زمان جنگ تحمیلی که آقای میر حسین موسوی نخست وزیر بود، همه کالا های موجود در کشور یارانه ای بود، حتی سیگار نیز با پرداخت یارانه دولت در بازار عرضه می شد و کالاهای اساسی نیز دربازار مانند روغن، گوشت، برنج، قند و شکر و... با کوپن توزیع می شد، در آن زمان ما اقتصاددانان می گفتیم اقتصاد شرایط جنگ است، یعنی در شرایط جنگ نمی توان تولید کرد و باید نفت فروخت کالا خرید و در بین مردم توزیع کرد.

تولید بهترین راه نجات اقتصاد

دانشمند اظهار داشت: حالا بعد از سی و چند سال که از جنگ می گذرد دوباره به آن زمان می خواهیم برگردیم و اقتصاد کشور را مشابه شرایط جنگ قرار دهیم و عملا خبری از تولید نباشد و حتی نان را نیز دولت کوپنی کند، آن وقت بگوییم عدالت توزیعی را برقرار کردیم! یعنی بگوییم برای هر فردی این مقدار کالا در نظر گرفته ایم.

این اقتصاد دان معتقد است: باید به سمتی برویم که تولید در کشور را بالا ببریم، اینکه هرکس بیشتر تلاش کند درآمد بهتری کسب خواهد کرد، اینکه بگوییم هرکس کار نکند یارانه بیشتری نصیبش خواهد شد کار درستی نیست.

وی گفت: اینکه بنده چه کار کنم چه نکنم همه افراد جامعه به مساوی یک کالا را دریافت کنند که فایده ای نخواهد داشت، باید دولت به سمتی برود که حرکتی برای افراد جامعه به وجود آورد تا اقتصاد را حرکت دهد، بنابر این پرداخت یارانه تنها در زمان بحران کارساز است و پرداخت یارانه بی فایده خواهد بود.

دانشمند یاد آور شد: پرداخت هرگونه یارانه به اقتصاد سم است و باید اقتصاد کشور را به تولید وابسته کرد، با تولید ملی می توان اقتصاد، تجارت، اشتغالزایی، درآمد ملی و.... را رونق داد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اینکه دولت هر از گاهی طرحی را در قالب یارانه اعلام می کند به این خاطر است که پولی ندارد و به نوعی دولت سردرگم شده است.

گفت وگو از: محمد خادمی

380064