درباره مکمل ها بدانید

حفظ تناسب اندام، داشتن موهای زیبا، تقویت سیستم ایمنی و ... امروزه افراد را به مصرف مکمل های غذایی ترغیب می کند که حتی در بیشتر موارد نیازی به مشورت با پزشک را نیز لازم نمی دانند. آما واقعا این مکمل ها به انواع مختلف کپسول، قرص، شربت، پودر و آمپول بدون نسخه به فروش می رسند، چه هستند؟ آیا برای سلامتی همه لازم است؟ عوارضی در پی دارد؟...
تصویر درباره مکمل ها بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، مکمل ها محصولاتی حاوی ریزمغذی های مختلف هستند که در کنار رژیم غذایی متعادل می توانند به بهبود وضعیت سلامت کمک کرده و برخی کمبودهای غذایی را جبران کنند. بعضی از مکمل ها به تنهایی به شکل کپسول یا شربت مصرف می شوند و بعضی مانند انواع پودرها باید همراه با دیگر مواد غذایی مانند شیر میل گردد.
مکمل های غذایی ممکن است حاوی ریزمغذی هایی ( ویتامین ها و مواد معدنی)، ترکیبات بهبود دهنده ساختار فیزیولوژی ( پروبیوتیک ها)، گیاهان ( گل گاو زبان و...) حتی قارچ ها، افزودنی ها و مواد معطر باشد.
مکمل های غذایی باید استاندارهای لازم سازمان های بهداشت و سلامت غذا و دارو را داشته و حتما در بروشورها ترکیبات موجود، گروه ریزمغذی ها، مقدار دوز مجاز روزانه، احتیاط های لازم و مواد منع مصرف ذکر شده باشد.

" مکمل های غذایی"؛ از ضرورت مصرف تا عوارض جدی!

متخصصان بر این باروند که در مورد بیشتر افراد، برنامه غذایی متنوع و متعادل برای تامین همه ریزمغذی های ضروری برای سلامتی کافی خواهد بود و حتی غالبا تاثیر بهتری نیز نسبت به مکمل ها دارند. مثلا امگا 3 موجود در کپسول های مکمل کمتر از اسیدهای چرب ماهی ساردین جذب می شوند. به طور کلی، مصرف مکمل های غذایی معمولا در صورت کمبود شدید یا خطر کمبود ریزمغذی ها توصیه می شود. در این شرایط پزشک وضعیت و علائم فرد را کنترل کرده و برای تشخیص دقیق تر آزمایش خون تجویز می کند که اگر جبران کمبودها با اصلاح تغذیه ممکن نباشد، به شکل دوره ای و در شرایط خاص مکمل های مورد نیاز تجویز می گردد.
به عنوان مثال، ویتامین B9 یا فولات برای همه خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود زیرا کمبود آن موجب اثرات جبران ناپذیری بر تکامل سیستم عصبی جنین شده که به عنوان یک راهکار پیشگیرانه مؤثر امروزه مطرح است. مصرف مکمل های آهن برای خانم هایی که قاعدگی های شدید دارند، ویتامین B12 برای گیاهخواران و ویتامین Dبرای شیرخوران و کودکان در حال رشد و افراد مستعد ابتلا به پوکی استخوان نیز از جمله شرایطی است که مصرف مکمل ها می توانند به پیشگیری از بروز عوارض جدی سلامت کمک کنند.
لزوم مشورت با پزشک از این جهت است که بعضی از مکمل ها در شرایطی نه تنها تاثیر مثبت ندارند بلکه خود مشکل ساز نیز می شوند. به عنوان مثال افراد مبتلا به سرطان های وابسته به هورمون یا کسانی که قبلا این بیماری را داشته اند نباید از مکمل های بر پایه فیتواستروژن ها استفاده کنند زیرا ارتباط این ترکیبات با زمینه تکثیر سلول های سرطانی تایید شده است. یا اینکه مصرف بتاکاروتن ها در دوز بالا دیگر تاثیر آنتی اکسیدانی در افرادی سیگاری ندارد و برعکس عامل بروز سرطان ریه خواهد بود.
علاوه براین باید به خطر مصرف زیاد مکمل ها، تداخل مکمل ها با بعضی داروها و احتمال عدم جذب بعضی از مواد معدنی به دلیل مصرف بیش از حد یک ماده معدنی دیگر نیز اشاره کرد.

احتیاط های لازم هنگام مصرف " مکمل های غذایی"

متخصصان تاکید می کنند که از مصرف طولانی مدت و چندین دوره مکمل طی سال بدون مشورت با پزشک باید خودداری کرد. در هر صورت پیش از انتخاب هر نوع مکملی باید به مقدار توصیه شده مصرف و احتیاط های لازم توجه داشت و حتما نظر پزشک را جویا شد. همچنین در صورت بروز عوارض احتمالی که معمولا بروشورها ذکر می شود لازم است که بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه نمود.
همواره توصیه می شود مکمل های غذایی را فقط از داروخانه ها خریداری کرد و از خرید چنین محصولاتی از طریق سایت های اینترنت و شبکه های ماهواره صرفنظر نمود.
در نهایت اگر همه افراد به خوبی از نیازهای روزانه به ریزمغذی های ضروری اطلاع داشته باشند هرگز نبازی به مصرف خودسرانه مکمل ها نخواهند داشت. مثلا یک فرد بالغ به 110 میلی گرم ویتامین C در طول روز نیاز دارد که با خوردن یک تا دو عدد میوه تازه تامین می شود. این انتخاب سالم علاوه بر اینکه ارزان تر است فواید دیگری مانند تامین فیبرها را نیز برای سلامتی دارد.

مترجم: مریم سادات کاظمی

365136