غفلت از طرح تغییر الگوی کشت در استان اردبیل

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل از ضعف اجرای طرح تغییر الگوی کشت در این استان در مقایسه با دیگر استان‌ها خبر داد.
تصویر غفلت از طرح تغییر الگوی کشت در استان اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، عیسی شاهی زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: الگوی کشت متناسب با آمایش سرزمین در استان اردبیل وجود ندارد و در حال حاضر نوعی بهم ریختگی الگوی کشت در استان را شاهد هستیم بطوریکه بجای محصولات کم آب بر محصولات پر آب بر کشت شده و همچنان هم ادامه داد.

وی اظهار کرد: کم آبی تمام محصولات کشاورزی استان را تهدید می‌کند و چندین سال پیاپی هم شاهد بروز خشکسالی و خسارت‌های ناشی از آن هستیم که برای جلوگیر ی از این تنش لازم است تغییر الگوی کشت در بین کشاورزان تسری داشته باشد.

شاهی زارع ادامه داد: یکی از راهکارهای جلوگیری از مصرف بی رویه آب در کشاورزی اجرای طرح الگوی کشت و آبیاری مدرن است و باید اعتراف کرد که در آبیاری مدرن هم این استان از استان‌های دیگر عقب مانده بطوریکه در بسیاری از استان‌ها تا ۹۵ درصد ضریب نفوذ آبیاری مدرن اتفاق افتاده اما در اردبیل شرایط مناسبی در توسعه آبیاری مدرن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اتلاف آب تا ۳۰ درصد در مزارع اتفاق می‌افتد افزود: بدلیل استنفاده بی رویه از آب برخی از مزارع تبدیل به زه و تراوش درز آب شده و دلیل آن استفاده از آب رودخانه‌ها بصورت سنتی می باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل احداث سدها در استان را یادآور شد و گفت:به رغم احداث چند سد هنوز پایاب برخی از آنها احداث نشده تا آبیاری مدرن در استان ایجاد شود و احداث این سدها نه تنها تغییری در بخش کشاورزی ایجاد نکرده بلکه میلیاردها تومان خسارت متوجه کشاورزان و بهره‌برداران شده است.

شاهی زارع با اشاره به شکل‌گیری کمیته مخاطرات کشاورزی در استان گفت: باید این کمیته به صورت مداوم گزارش خود را از روند توسعه آبیاری تحت فشار ارائه کند و در کنار آن دولت نیز پرداخت تسهیلات بلاعوض ۲۲ میلیون تومان به ازای هر هکتار را به ۳۵ میلیون تومان افزایش داده و پرداختی‌ها را به موقع انجام دهد.

وی افزود: در کنار این امر باید خسارت مالی کشاورزان از بابت خشکسالی و پایین آمدن نرخ تولید به دلیل کم آبی پرداخت شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل کمبود علوفه در استان را یاد آور شد و گفت: روزانه ۱۵۰ کامیون علوفه از استان خارج می‌شود که باید جلوی خروج آن گرفته شود در غیر این صورت دامداران در فصل زمستان با مشکل کمبود علوفه روبرو خواهند شد.

اراضی زراعی استان به مساحت ۷۸۰ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آیی کشت می‌شود و در ۴۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

محصول گندم با حدود ۲۹۹ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

منبع:ایرنا

329044