تشدید محدودیت‌های کرونایی در استان اردبیل

استاندار اردبیل اعلام کرد: با توجه به وضعیت بحرانی ابتلا به کرونا در استان ناچار به تشدید محدودیت‌های کرونایی شدیم.
تصویر تشدید محدودیت‌های کرونایی در استان اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از استان اردبیل، اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل دوشنبه شب در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا استان اردبیل افزود: محدودیت‌های قبلی اعمال شده برای پیشگیری از همه‌گیری کرونا در استان کارساز نبوده و براساس تصمیمات اتخاذ شده، از این پس با متخلفان موارد بهداشتی بشدت برخورد خواهد شد.

وی با تقدیر از تلاش فرماندهی انتظامی استان در اعمال جرایم قانونی برای رانندگان خودروهای غیر بومی و همچنین عودت بسیاری از آنها به مبدا حرکت خود و ممانعت از ورود به مناطق مختلف این استان اظهار کرد: برای کمک به کاهش ورود گردشگر به استان اقدام لازم برای مسدود کردن کامل راه‌های ورودی استان از سمت سرچم‌،گیلان و آذربایجان شرقی را انجام می‌دهیم‌.

بهنامجو بیان کرد: در شرایط فعلی این استان برای پذیرش میهمان‌،مسافر و گردشگر آمادگی نداشته و لازم است که فرمانداران برای ممنوعیت ورود خودروهای با پلاک غیر بومی به شهرستانهای خود و مبادی ورودی استان اردبیل اقدام کنند.

وی از تعطیلی اماکن گردشگری ، آبدرمانیها و هتل ها خبر داد و اضافه کرد: شهرستان های گردشگرپذیر استان از جمله سرعین و مشگین شهر هیچ مسافری را پذیرش نخواهد کرد.

استاندار اردبیل گفت‌: با هماهنگی صورت گرفته با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نماز جمعه از این هفته در شهرهای قرمز و نارنجی استان اقامه نمی‌شود و برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم نیز تنها در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ،استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی عزاداران امام حسین (ع) امکان پذیر خواهد بود.

او اظهار داشت: آن دسته از واحدهای صنفی از جمله رستوران‌هایی که به شرط بیرون بر بودن غذا اجازه فعالیت در شرایط قرمز کرونایی دارند تنها زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که ضوابط و مقررات را به صورت دقیق رعایت کنند و در غیر این صورت علاوه بر پلمب محل کسب به عنوان انجام کاری که به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی و به خطر انداختن جان مردم محسوب می‌شود به مراجع قضایی استان معرفی خواهند شد .

بهنامجو اظهار کرد: در کنار تشدید اقدامات پیشگیرانه از کرونا و با توجه به پیش‌بینی احتمال افزایش شمار مبتلایان و بستری‌های کووید.۱۹ در بیمارستانهای مرکز استان در تلاش هستیم تا مجموع تخت‌های بیمارستانی را ۳۰ درصد افزایش دهیم .

در این جلسه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز گفت: در حالی که شاخص میانگین فوت از کرونا در کشور به ازای ۱۰۰ هزار نفر ۳۲ نفر است، استان اردبیل با شاخص ۴۰ نفر رتبه ۱۹ را در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده اظهار کرد: در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی میانگین کشوری ۳۹ درصد است ولی استان اردبیل با ۳۷ رعایت درصد ۲ درصد پایین‌تر از شاخص کشوری قرار دارد.

او با بیان اینکه شاخص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان اردبیل ۲ درصد پایین‌تر از شاخص کشور است، اضافه کرد: متاسفانه در آمار وشاخص استفاده از ماسک نیز میانگین استفاده مردم استان ۴۰ درصد است و این در حالی است که میانگین کشوری زدن ماسک ۴۷ درصد می‌باشد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه فوتی‌های کرونا در سه روز گذشته در استان بین ۹ تا ۱۱ نفر در نوسان بوده است، اعلام کرد: در شبانه‌ روزگذشته با فوت ۱۱ نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۹۳۹ نفر رسید.

وی با ابراز نگرانی از افزایش بیش از ۶ برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل گفت: شمار جان‌باختگان روزانه کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به میانگین امسال جهش دو برابری داشته است.

وی با اشاره به ثبت بالاترین رکورد مبتلایان جدید شیوع موج پنجم کرونا در استان اردبیل با شناسایی و بستری ۱۳۹ مبتلای جدید در روز گذشته بیان کرد: در صورت ادامه این روند بروز بحران کرونا و عدم پاسخگویی سیستم درمان استان به بیماران جدید کووید ۱۹ دور از انتظار نخواهد بود .

وی تاکید کرد: آمار فراینده مبتلایان جدید نشان می‌دهد که موج پنجم شیوع کرونا در این استان سهمگین و شدیدتر از موج‌های گذشته است و میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش می یابد.

وی با اشاره به پر شدن ظرفیت تخت‌های مراکز درمانی استان اردبیل و بروز محدودیت جدی در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا افزود: وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از دو هفته قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که روزانه یک هزار فرد مشکوک با علائم اولیه ابتلا به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد و افزود: سویه دلتای ویروس کرونا با شدت بیشتری در سطح این استان در حال انتشار است.

دکتر حبیب زاده، نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

منبع:ایرنا

330651