تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

شکست سیاست‌های آمریکا در قبال چین

دولت بایدن نیز همانند ترامپ به استفاده از ابزار چندجانبه‌گرایی برای کنترل چین و کنترل سرعت‌گیری قدرت و اقتصاد چین روی آورده است. سیاست‌های آمریکایی‌ها در مقابل چین در طول سالیان گذشته شکست خورده و نتوانستند چین را کنترل کنند و شاهد افزایش  روزبه‌روز قدرت چینی‌ها هستیم.
تصویر شکست سیاست‌های آمریکا در قبال چین

مهدی خرسند کارشناس و تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفت وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ارزیابی رویکرد دولت بایدن در قبال چین عنوان کرد: تنها کشوری که دونالد ترامپ سیاست چندجانبه‌گرایی را در قبال آن در پیش گرفت چین بود چرا که برای مهار چین، قدرت آمریکا و تنهایی آمریکا کفایت نمی‌کرد.

خرسند افزود: در ادامه این سیاست، دولت بایدن نیز به استفاده از ابزار چندجانبه‌گرایی برای کنترل چین و کنترل سرعت‌گیری قدرت و اقتصاد چین روی آورده است.

وی تصریح کرد: سیاست‌های آمریکایی‌ها در مقابل چین در طول سالیان گذشته شکست خورده و نتوانستند چین را کنترل کنند و شاهد افزایش روزبه‌روز قدرت چینی‌ها هستیم.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل شرق آسیا در ادامه اظهار کرد: چینی‌ها توانسته‌اند با سیاست‌های اقتصادی و تعاملی که با کشورهای مستقل دنیا در پیش گرفتند، موفق شوند.

خرسند همچنین تشریح کرد: وقتی سیاست‌های آمریکایی‌ها در پایان دهه اول قرن ۲۱ به بن بست رسید، سند دیپلماسی خارجی خود را که تا پیش از آن بر منطقه غرب آسیا متمرکز بود به دریای جنوبی چین منتقل کردند تا بتوانند چین را کنترل کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها سعی کردند با تحریک جدایی طلبی در اطراف چین در مناطقی مثل هنگ کنگ و تایوان و با تکیه بر استفاده از ابزارهایی مانند مسائل حقوق بشر، فشار را روی چین نگه دارند.

این تحلیلگر مسائل شرق آسیا در پایان خاطر نشان کرد: نکته‌ قابل توجه این است که فن بدل چینی‌ها نسبت به این سیاست آمریکایی‌ها، تعامل اقتصادی، سیاسی و همگرایی منطقه‌ای با این کشورها بوده و سعی کردند در قالب پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه این کشورها را تحت حمایت و لوای خود در بیاورند و سعی کنند در تعاملات گسترده با نفوذ آمریکا مقابله کنند.

278597

مطالب مرتبط