عطا بهرامی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

ایجاد رقابت تسلیحاتی و نظامی در شرق آسیا، سیاست جدید آمریکا در قبال چین

چین در حال نزدیک شدن به جایگاه اقتصادی آمریکا است که این مسئله برای آمریکایی‌ها ناخوشایند است و نمی‌خواهند این روند ادامه پیدا کند به همین دلیل کنترل اقتصاد چین سیاست قطعی امریکا است و در تلاش است تا جایی که می‌تواند رقابت تسلیحاتی و نظامی در شرق آسیا ایجاد کند و به نوعی به دنبال طراحی در برگیری ۲ علیه چینی‌ها هستند که با اعمال مخارج نظامی شدید بتوانند کمر اقتصاد چین را بشکنند.
تصویر ایجاد رقابت تسلیحاتی و نظامی در شرق آسیا، سیاست جدید آمریکا در قبال چین

عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تنش‌های بین آمریکا و چین اظهار داشت: آمریکایی‌ها در تلاش هستند که ساختار قدرت جهانی را که خودشان در رأس آن قرار گرفته‌اند، حفظ کنند و دوست ندارند آن را به قدرت‌های دیگر تحویل دهند چرا که هر چقدر این روند طولانی‌تر باشد دوران ابر قدرتی آن‌ها بیش‌تر می‌شود.

بهرامی ادامه داد: چینی‌ها معتقدند که آمریکایی‌ها از اعتبار سازمان‌ها سوء استفاده می‌کنند چرا که آمریکایی‌ها قول داده بودند که اگر کشوری در سازمان‌ها و رژیم‌هایی که آن‌ها ایجاد کرده‌اند شرکت کند و قدرتمند شود کسی مانع آن نمی‌شود و قاعده را به هم نمی‌زند اما خود آمریکایی‌ها قاعده را به هم زدند که در رأس آن نیز سازمان تجارت جهانی است.

وی در ادامه بیان کرد: چین عضو سازمان تجارت جهانی شده است، از ظرفیت‌های آن استفاده کرده است و در حال نزدیک شدن به جایگاه اقتصادی آمریکا است که این مسئله برای آمریکایی‌ها ناخوشایند است و نمی‌خواهند این روند ادامه پیدا کند به همین دلیل سازمان تجارت جهانی را که خودشان ایجاد کردند و متعهد به حفظ آن بودند را دور می‌زنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در پایان گفت: این روند به ترامپ محدود نبود و بایدن نیز این روند را ادامه می‌دهد و کنترل اقتصاد چین سیاست قطعی امریکا است و در تلاش است تا جایی که می‌تواند رقابت تسلیحاتی و نظامی در شرق آسیا ایجاد کند و به نوعی در برگیری ۲ اتفاق بیفتد چرا که در برگیری 1 را علیه شوروی اعمال کردند و موفق بودند. در حال حاضر نیز به دنبال طراحی در برگیری ۲ علیه چینی‌ها هستند که با اعمال مخارج نظامی شدید بتوانند کمر اقتصاد چین را بشکنند و آن را از بین ببرند.

234499