کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با پرسون:

بی‌ثباتی ایالات متحده در عرصه داخلی و بین‌الملل/ ناتوانی بایدن در رفع مشکلات آمریکا

از آغاز دوره ریاست‌جمهوری بایدن در آمریکا، یک رویکرد ساکت و ساکن را از او شاهد بودیم و بایدن نیز نشان داد که توانایی حل مسائل موجود در ایالات متحده آمریکا را ندارد و تلاشش بر این بوده که  ادامه‌دهنده مسائل گذشته باشد. همه این موارد نشان‌دهنده نبودن توان لازم و برنامه مؤثر در حوزه سیاست‌گذاری داخلی آمریکا است.
تصویر بی‌ثباتی ایالات متحده در عرصه داخلی و بین‌الملل/ ناتوانی بایدن در رفع مشکلات آمریکا

علیرضا محرابی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بی‌ثباتی آمریکا در عرصه داخلی و بین‌المللی بیان کرد: ایالات متحده آمریکا با تغییر سکان هدایت خود در کاخ سفید نشان داد که وضعیت داخلی آشفته و به هم‌ریخته‌ای دارد. بایدن نیز با توجه به مشکلات موجود در آمریکا نظیر کرونا، بحران مالی و مسائل اجتماعی، تلاش کرد قدرت را از ترامپ بگیرد و آمریکا را وارد دور جدیدی از سیاست‌گذاری‌ها کند که هم به نفع داخل آمریکا و هم به نفع کشورهای بیرونی باشد.

محرابی تصریح کرد: متأسفانه از آغاز دوره ریاست‌جمهوری بایدن در آمریکا، یک رویکرد ساکت و ساکن را از او شاهد بودیم و بایدن نیز نشان داد که توانایی حل مسائل موجود در ایالات متحده آمریکا را ندارد و تلاشش بر این بوده که ادامه‌دهنده مسائل گذشته باشد. همه این موارد نشان‌دهنده نبودن توان لازم و برنامه مؤثر در حوزه سیاست‌گذاری داخلی آمریکا است.

وی در ادامه تشریح کرد: در حوزه بیرونی نیز بایدن در ابتدا تلاش کرد نشان دهد که نسبت به موضوعات بین‌المللی دغدغه و حساسیت‌های جدی و خاص خود را دارد اما هرچه جلوتر رفتیم، دیدیم که بایدن در مقابل قدرت‌هایی که در نظام بین‌الملل در حوزه استقلال سیاسی و اقتصادی خود تلاش می‌کنند مانند چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران، همان رویکرد گذشته را دارد و تلاش می‌کند با ایجاد فشارهایی نظیر تحریم، فشارهای سیاسی و نظامی، منافع ایالات متحده آمریکا را تأمین کند تا این‌که نسبت به حل مسائل در نظام بین‌الملل نگاه مثبت و جامعی را داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این‌که مبنای استراتژی در ایالات متحده آمریکا ثابت است و تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست، اظهار داشت: هر دو آن‌ها موضوعاتی نظیر امنیت، اقتصاد و سیاست آمریکا را اولویت خود قرار داده‌اند. فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد، آمریکا از نظر استراتژی کلان یکپارچگی خاص خود را دارد و امنیت آمریکایی مساوی است با ناامنی دنیا یعنی اگر کل دنیا را هم ناامنی بگیرد آمریکایی‌ها دوست دارند خودشان و کشورشان را امن نگه دارند. این سیاست یک سیاست استعماری و استکباری است.

محرابی خاطرنشان کرد: نگاه دموکرات‌ها نسبت به تعاملات بین‌المللی در حوزه رفتارهای سیاسی مناسب‌تر و مؤثرتر است و می‌توان گفت به استفاده از استراتژی اقدام پیشگیرانه بیش‌تر علاقه‌مند هستند که با کمک خودشان مسائل را حل کنند.

وی افزود: محافظه‌کارها و جمهوری‌خواهان به استراتژی حوزه نظامی و تنش‌زا بیش‌تر علاقه دارند و به سمت ایجاد یک فضای نظامی حرکت می‌کنند تا آمریکا را در موضع بالادستی‌تری قرار دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: در حوزه تاکتیک‌ها است که بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تفاوت وجود دارد و در حوزه استراتژی کلان و استراتژی مؤثر و یکپارچه آمریکا، فرقی بین آن‌ها نیست و آن‌ها اول اهداف آمریکا را دنبال می‌کنند.

367022

مطالب مرتبط