کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پرسون:

چین و روسیه رقبای درجه اول آمریکا و اروپا

چین نیز با سرعت رشد اقتصادی بالا و پتانسیل‌هایی مثل جمعیت، وسعت و جغرافیا به عنوان یک خطر برای آمریکا مطرح است و این خطر مختص حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه نیست. از طرفی روسیه نیز با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد به عنوان یک رقیب برای آمریکا و اروپا مطرح شده است.
تصویر چین و روسیه رقبای درجه اول آمریکا و اروپا

علیرضا شیخ عطار دیپلمات سابق ایران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تنش آمریکا و اروپا میان روسیه و چین گفت: در سال‌های اخیر آن خصوصیت ملی‌گرایی روس‌ها و تحقیری که شده بودند اوضاع را عوض کرد و روسیه با توجه به پتانسیل‌هایی که داشت دوباره به عنوان یک رقیب مطرح شد.

شیخ عطار افزود: چین نیز با سرعت رشد اقتصادی بالا و پتانسیل‌هایی مثل جمعیت، وسعت و جغرافیا به عنوان یک خطر برای آمریکا مطرح است و این خطر متخص حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه نیست. به خاطر داشته باشید که اولین کسی که گفت خطر درجه اول ما چین است، اوباما بود و در همان زمان حتی ناوگان‌های نیروی دریایی خود را به آن سمت گسیل کردند.

وی ادامه داد: ترامپ نیز خطر چین را گوشزد کرد اما حرف ترامپ بیش‌تر بعد اقتصادی داشت و معتقد بود که چین با روابط اقتصادی که زمینه آن را آمریکا برایش فراهم کرده در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت است. نگرانی اصلی آنجاست که بایدن نیز چین را یک خطر جدی برای آمریکا می‌داند. بایدن در مورد روسیه نیز احساس خطر و رقابت می‌کند. بنابراین می‌توان گفت فارغ از این‌که چه کسی رئیس جمهور می‌شود، آمریکا چین را به عنوان خطر درجه اول می‌بیند.

روسیه منبع بزرگ تأمین انرژی اروپا است و آلمان و اروپای مرکزی را تأمین انرژی می‌کند اروپا از جانب روسیه، از یک طرف احساس تهدید و از طرف دیگر احساس نیاز می‌کند

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اظهار داشت: مصاحبه اخیر بایدن نیز حول محور روسیه و چین بود و در حال حاضر با توجه به وضعیت آشفته اجتماعی و اقتصادی آمریکا، این کشور این تهدید را بیش‌تر احساس می‌کند.

شیخ عطار همچنین تصرح کرد: با توجه به جغرافیای روسیه، امکانات هسته‌ای، نظامی و اقتصادی روسیه و این‌که منبع بزرگ تأمین انرژی اروپا است و آلمان و اروپای مرکزی را تأمین انرژی می‌کند اروپا از جانب روسیه، از یک طرف احساس تهدید و از طرف دیگر احساس نیاز می‌کند.

دیپلمات سابق ایران در پایان بیان کرد: از آنجایی که سیاست بایدن برخلاف ترامپ یکجانبه‌گرایی نیست، اروپا احساس می‌کند که می‌تواند با مشارکت آمریکایی‌ها این تهدید و نگرانی خود را کم‌تر کند اما در عمل این رخ نخواهد داد زیرا وابستگی‌های اروپا به روسیه و وضعیت جغرافیایی و نظامی روسیه به گونه‌ای است که اروپایی‌ها خصوصاً اروپای امروز که مقدار خیلی کم‌تری از GDP خود را صرف تقویت نظامی خود می‌کند، باید احتیاط کند.

245002

مطالب مرتبط