کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

چالش امنیتی، مهم‌ترین چالش پیش روی چین و ناتو

دنیای آینده دنیایی است که به سمت قطبیت پیش می‌رود و در این قطبیت یک طرف آمریکا، ناتو و مجموعه غرب و طرف دیگر چین به همراه اتحادها و ائتلاف‌هایی که شکل خواهد داد، است.
تصویر چالش امنیتی، مهم‌ترین چالش پیش روی چین و ناتو

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص چالش‌های اخیر ناتو و چین گفت: بزرگ‌ترین چالش در روابط چین و ناتو چالش امنیتی است. اگر مسائل اقتصادی، ارزشی، فرهنگی و ... مطرح می‌شود از این جهت نگران کننده است که بار و بازتاب امنیتی دارد.

شفیعی ادامه داد: دنیای آینده دنیایی است که به سمت قطبیت پیش می‌رود و در این قطبیت یک طرف آمریکا، ناتو و مجموعه غرب و طرف دیگر چین به همراه اتحادها و ائتلاف‌هایی که شکل خواهد داد، است.

وی همچنین تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در ارتباط با اقتصاد و تجارت بین غرب و چین، تفاوت در نوع نظام سیاسی است. در مقیاس وسیع‌تر، نظام اقتصادی نیز بخشی از این نظام سیاسی است. بنابراین از دید غربی‌ها چین کشوری است که نظام سیاسی آن متمرکز و نظام اقتصادی‌اش یک نظام باز است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: غربی‌ها معتقدند که چینی‌ها هنوز در اقتصاد دخالت می‌کنند، سوبسید می‌دهند، شرکت‌های خود را در رقابت با دیگران تقویت می‌کنند و دولت شرکت‌ها را حمایت می‌کند، به همین دلیل است که شرکت‌های چینی در اغلب مناقصه‌ها برنده می‌شوند.

نوذر شفیعی در پایان بیان کرد: در حال حاضر این الگوی سیاسی و اقتصادی چین امتحان خود را به خوبی پس داده و شرکای غربی را در عرصه اقتصادی دچار مشکل کرده است.

305840

مطالب مرتبط