تغذیه و سلامتی

صفحه تغذیه و سلامت با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی در زمینه های سلامت،بهداشت و تغیه سالم می پردازد.

مهمترین اخبار

تاثیر تلویزیون بر کودکان همواره یکی از موضوعاتی بوده است که در بین والدین، روانشناسان و پژوهشگران به شدت بحث شده است. تلویزیون به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند رسانه‌ای، با ارائه برنامه‌ها و فیلم‌های متنوع، قدرتی بی‌نظیر بر روی تمامی جوانان دارد. اما در عین حال، این وسیله نیز دارای تاثیرات خود روی رشد و توسعه کودکان است.
فشار چشم یا فشار داخل چشمی (IOP) یکی از عوامل کلیدی در سلامت چشم و به‌ویژه در بروز بیماری‌هایی مانند گلوکوم (آب‌سیاه) است. این فشار ناشی از تعادل میان تولید و تخلیه مایع داخل چشم (زلالیه) است.
محققان دریافتند به ارتباط غذایی افراد در جوانی و ابتلا به بیماری در میانسالی و پیری پی بردند. تحقیقات نشان داده است افرادی که در جوانی غذا‌های فرآوری شده بیشتری مصرف می‌کنند، در دوره میان سالی و سالمندی در خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی قرار می‌گیرند. در ادامه جزئیات تحقیقات جدید منتشر شده درباره غذا‌های نامناسب و ابتلا به برخی بیماری‌ها را توضیح خواهیم داد.
عضو هیات علمی گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه باکتری هلیکوباکتر پیلوری یکی از علل عفونت و التهاب معده است، گفت: عوارض این باکتری در صورت عدم درمان و مزمن شدن، می‌تواند منجر به سرطان معده شود.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق، تغییرات اقلیمی جهانی را یکی از عوامل افزایش بیماری‌های قلبی – عروقی در جهان دانست و در عین حال بر لزوم تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی بویژه در زنان تاکید کرد.

مدیر گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری ام اس در بین نسل جوان و بانوان شیوع بیشتری دارد و جزو دسته بیماریهای خود ایمنی است.

بیماری کبد چرب، اغلب بدون علامت بوده، اما می‌تواند به مرور زمان و با افزایش میزان چربی کبد با علائمی از جمله دل درد، بی اشتهایی، ضعف مفرط، تهوع، کاهش وزن، کاهش تمرکز و توجه و ... خود را نشان دهد.
پوکی استخوان یکی از بیماری های خطرناک و شایع است که برخی افراد با داشتن علائم زیر بسیار بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
یک مطالعه جدید داروهای امیدوارکننده‌ای را برای بازسازی بافت قلب پس از حمله شناسایی کرده است. دانشمندان دریافتند که این داروها به طور مشابهی برای تقویت تولید کاردیومیوسیت عمل می‌کنند و این کار را بدون سمیت انجام می‌دهند که نشانه امیدوارکننده‌ای است.

رژیم‌هایی که در آن‌ها سبزیجات به‌طور منظم مصرف می‌شود، در پیشگیری از بیماری قلبی، مدیریت فشارخون، سطح قند خون و حتی بهبود سلامت گوارش کمک‌کننده هستند. علاوه بر همه این‌ها، تحقیقات علمی اثبات کرده‌اند که مصرف سبزیجات با کاهش وزن مرتبط است.
گوشت بلدرچین جزء جدایی‌ناپذیر غذای لهستانی‌ها، پرتغالی‌ها، ایتالیایی‌ها، مکزیکی‌ها و هندی‌هاست. گوشت بلدرچین معمولاً با استخوان مصرف می‌شود. از آن‌جا که این پرندگان کوچک هستند، خلاص شدن از شر استخوان‌های ریز آن کار آسانی نیست.
دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد ظرفیت شگفت‌انگیز مغز ما برای تغییر و رشد ارتباطات عصبی جدید به دست آورده‌اند. این مفهوم تحت عنوان نوروپلاستیسیتی شناخته می‌شود که به معنای انعطاف‌پذیری مغز است. برای استفاده از توانایی انعطاف‌پذیری مغز باید دائما آن را تمرین دهید و از بدن خود مراقبت کنید.

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه هزینه‌های درمان هر فرد ایرانی یک‌دهم هزینه یک فرد آمریکایی است، ادامه می‌دهد: «این موضوع گویای این است که گرچه هزینه‌های درمان دیابت در کشور خیلی پایین‌تر از کشورهای دیگر است؛ اما هزینه‌های درمان یک فرد دیابتی حداقل بیش از ۳ برابر یک فرد غیر دیابتی است. چراکه هم مراجعات‌شان به پزشک و مراکز درمانی بالاتر است و هم احتمال بستری شدن دارند».
دبیر علمی سمینار «سلامت جنین» با بیان اینکه پایه تشخیص بیماری و درمان کودکان از دوران جنینی آغاز می‌شود، گفت: بر همین اساس مرکز جامع سلامت جنین تاسیس شده است.

اینکه میوه و سبزی به تنهایی در درمان بیماری‌های کلیوی و قلبی مؤثر باشند تصور غلطی است. بدن ما سه‌گانه سوز است، قند، چربی و پروتئین می‌خواهد. میوه‌ها و سبزیجات فقط کربوهیدرات دارند و حضور چربی و پروتئین در این رژیم غذایی مغفول مانده است. اگر قند و چربی نباشد، پروتئینی نیز برای بافت سازی و ایمنی موجود نخواهد بود.
فریز کردن بعضی از مواد غذایی برای طولانی شدن عمر مصرف آنها کاری کاملا اشتباه است هر موادی را نباید منجمد کرد زیرا به کیفیت آن آسیب می‌رساند.
بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که خوردن تخم‌مرغ به‌طور منظم می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و هوس غذایی شما را کاهش دهد که عمدتاً به‌دلیل محتوای چربی و پروتئین در تخم‌مرغ است که می‌تواند رضایت از غذا را افزایش دهد.