اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

در معاملات اخیر بازار گاز اروپا قیمت این حامل انرژی 7 درصد رشد کرد و هر هزار مترمکعب گاز برای تحویل در ماه ژانویه 1732 دلار به فروش رسید.
چین و روسیه از زمانی که بحران مالی جهانی در سال 2008 خطرات ناشی از وابستگی بیش از حد به آمریکا را آشکار کرد به تدریج به سوی چنین اقداماتی حرکت کردند. با این حال، به نظر می ‌رسد تحریم‌ های اقتصادی آمریکا علیه مسکو و پکن، تلاش برای یافتن جایگزین‌ ها را تشدید کرده است.
تحلیلگر بخش بازارهای جهانی گلدمن ساکس گفت: فرضیه اصلی من این است که در اوایل سال ۲۰۲۲ پس از جلسات تخصیص دارایی اتاق هیئت مدیره در دسامبر، پول از نقدینگی با بازده واقعی منفی همچنین از اوراق قرضه خارج می‌شود.
یوشیهیرو ایتو، استراتژیست ارشد گفت: سقوط سهام چین و سایر سهام آسیایی، جو بازار را بدتر می‌کند و باعث می‌شود سفارش‌های فروش سودجویانه انجام شود.
ارز افغانستان 11 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا در این هفته از دست داده‌است. بازار بسیار بی‌ثبات است و کاهش ارزش پول همین حالا هم بر زندگی افغان‌ها تأثیر گذاشته‌است.
طبق محاسبات رویترز، صادرات نفت روسیه و ترانزیت نفت قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از طریق سیستم خط لوله ترانس نفت روسیه بر مبنای روزانه به میزان ۱.۷ درصد در در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا می کند.
بورس ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد:« از ساعت 16:24 به وقت استانبول، نقل‌وانتقالات مالی موقتاً در بازار سهام متوقف شده است».
اداره کل آمار عربستان اعلام کرد این افزایش بیشتر در نتیجه افزایش قیمت‌های حمل ‌و نقل بوده که به دلیل افزایش قیمت بنزین، 5.7 درصد افزایش یافته است و قیمت بنزین در عربستان نسبت به سال قبل 47.9 درصد افزایش داشته است.
به نظر می رسد سیاست کاهشی شتابان فدرال رزرو با تشکیل کمیته بازار آزاد فدرال در این هفته تضمین شود. آنها پیش بینی می کنند بانک مرکزی ایالات متحده خرید ماهانه اوراق قرضه خود را از ماه ژانویه تا ۳۰ میلیارد دلار در ماه کاهش دهد در حالی که در حال حاضر، میزان آن معادل ۱۵ میلیارد دلار است.
ارزش لیر ترکیه در میان نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های پولی این کشور به دنبال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسیده است.لیر که امسال بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشته، در پنج سال گذشته دو سوم ارزش خود را از دست داده است و در کنار افزایش تورم، با کاهش ارزش خود، درآمد مردم ترکیه را کاهش داده است.
این سومین بار طی 10 روز گذشته‌است که بانک مرکزی علی‌رغم خالی شدن ذخایر مداخله می‌کند. این اقدام ارزش لیر را در برابر دلار به 14 رساند.
بهای معاملات نفت برنت با ۲۱ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۶۹ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بسته شد.
در حالی که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه وین مشغول احقاق حقوق ملت و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه هستند، گروه‌های خارجی و داخلی سازمان‌دهی شده، تلاش می‌کنند با ایجاد نوسان در بازار ارز، مذاکره‌کنندگان ایرانی را زیر فشار قرار دهند.
خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد، رهبر کره شمالی تاکید کرده که این کشور باید برای یک "تلاش بسیار عظیم" در سال آینده به منظور ادامه پیشرفت‌ها در حوزه‌هایی چون دفاع، کشاورزی و ساخت و ساز آماده شود.
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۵۹.۴۵ واحد بسته شد.
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۲ دلار و ۸۷ سنت معادل ۳.۹۱ درصد کاهش به ۷۰ دلار و ۵۷ سنت رسید.