انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

با وجود آنکه راهکارهای متعددی برای رفع مشکل برقی کشور وجود دارد، اغلب این راهکارها یا در سایه بی‌تدبیری مسئولان بی‌اثر شده‌اند و یا اجرای آنها بین ۲ تا ۴ سال زمان نیاز دارد؛ اما دو راهکار فوری و قابل اجرا برای توقف خاموشی‌ها وجود دارد.
سخنگوی صنعت برق در خصوص علت قطع برق برخی مناطق تا پنج ساعت و قطع نشدن برق مناطق دیگر توضیح داد و گفت: از شنبه خاموشی‌ها در تهران به حداقل می‌رسد.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاه‌های برق کشور نیاز به بازسازی و مجهز شدن به سیستم‌های پیشرفته دارند و مسئولان توانیر باید در زیرساخت‌های برق اصلاحات جدی به وجود بیاورند.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اهواز با اشاره به ماجرای پمپ بنزین مسیر اهواز - آبادان گفت: نفوذ آب به داخل یکی از مخازن پمپ بنزین سبب ورود آب به داخل پمپ شده بود که کارشناسان شرکت بررسی علت موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

یک عضو کمیسیون انرژی خطاب به اردکانیان یادآور شد: کمیسیون انرژی چندماه قبل در عمل به وظیفه نظارتی خود، برای کمک به دریافت مطالبات وزارت نیرو از سازمان برنامه و بودجه، ماده ۲۳۴ را اجماعی تصویب کرد، معاون پارلمانی شما از کمیسیون خواهش کرد شکایت را پس بگیریم؟
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اضافه شدن تولید برق غیر ممکن است زیرا تمام نیروگاه‌های کشور با تمام ظرفیت ممکن در حال تولید هستند، گفت: وزارت نیرو باید فاصله میان تولید و مصرف را کم کند.
با اینکه زنجیره‌ای از عوامل مانند تشدید تحریم‌ها و بی‌پولی سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاهی موجب شده تا سرمایه‌گذاری در حوزه برق از ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۵ به ۶۳۰ میلیون دلار در سال گذشته برسد؛ اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان برق یک هدف بزرگ را دنبال می‌کنند؛ افزایش قیمت برق.
اردکانیان با عذرخواهی از مردم بابت خاموشی‌های اخیر گفت: امیدوارم با همه حمایتی که از ناحیه مجموعه دستگاه‌های کشوری و لشکری و خود مردم انجام می‌شود، ان‌شاءالله این دو ـ سه هفته سخت را به خوبی مدیریت کنیم.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۹ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۲۴ سنت رسید.
نایب رئیس مجلس با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه به دلیل اینکه منابع هدفمندی یارانه‌ها را به وزارت نیرو نداده تا نیروگاه برق بسازد گفت: در جلسه فوق العاده کمیسیون انرژی مقرر شد کارگروه رفع موانع احداث نیروگاه و کاهش قطعی‌های برق تشکیل شود.
بی‌برقی آن‌هم در گرمای نیمه تیرماه امان مردم ایران را بریده و این را نه‌فقط از موتوربرق‌های کنار مغازه‌ها بلکه از نوشته‌های پر از عصبانیت کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی افزایش آمار نزاع در این‌ روزها هم می‌توان مشاهده کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بازدیدش از مرکز دیسپاچینگ توانیر گفت: متاسفانه 10 هزار مگاوات فاصله بین تولید و مصرف برق کشور است که وزارت نیرو نتوانسته مدیریت لازم را در این بخش ایجاد کرده و مشکلات زیادی را به دلیل خاموشی‌های بدون اطلاع برای مردم به وجود آورده است.
استاندار تهران گفت: روزانه هشت هزار مگاوات برق در استان تهران مصرف می‌شود که هزار مگاوات آن مربوط به مراکز ضروری نظیر بیمارستان‌ها است که نباید برق آن‌ها قطع شود.
شهروندان تهرانی می‌توانند در زمان اشغال بودن خطوط تلفن ۱۲۱ درخواست رسیدگی به حوادث حوزه برق پایتخت را در نرم افزار «برق من» یا پایگاه اینترنتی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ثبت کنند.
در زمان اعمال خاموشی‌های نوبت‌بندی شده در کلان‌شهر تهران، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برق بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری واکسن‌های کووید 19 قطع نشده و نخواهد شد.