کاهش صادرات نفت ایران در دوره وزارت بیژن زنگنه

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات نفت ایران در دولت قبل به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت، گفت: آقای ظریف در دولت قبل در نامه‌ای تاکید می‌کند که برای نفت مشتری پیدا می‌کنیم، اما بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت به آن را توجه نمی‌کند.

تصویر کاهش صادرات نفت ایران در دوره وزارت بیژن زنگنه

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی بیگی نژاد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در اجماع متخصصان و نخبگان صنعت نفت و انرژی در حمایت از سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: دو تفکر در کشور وجود دارد؛ یک تفکر «ما نمی‌توانیم» و یک تفکر «ما می‌توانیم» است که تفکر ما نمی‌توانیم با آمریکا مذاکره کرد، اما به نتیجه نرسیدیم.

وی افزود: صادرات نفت ایران در زمان برجام از یک به ۲ میلیون بشکه در روز رسید که این نقطه فشار بود تا بواسطه آن بتوانند امتیازهای دیگری را هم بگیرند، اما چون نتوانستند امتیاز بگیرند فروش نفت به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نامه رسمی آقای ظریف است که می‌گوید ما مشتری پیدا می‌کنیم، اما آقای زنگنه به آنها را توجه نمی‌کند.

بیگی نژاد بیان کرد: دولت وقت، سال ۹۲ پتروپارس را از توسعه پارس جنوبی بیرون کرد و گفتند توتال بیاید، اما توتال هم از ایران رفت؛ اما در دولت سیزدهم با تفکر «ما می‌توانیم» توانستیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را توسعه بدهیم.

ناترازی‌های امروز حاصل مدیریت دولت قبل است

مجتبی یوسفی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: تفکر دولت قبل ریشه ناامیدی داشت و ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کرد، به همین دلیل ناترازی انرژی در حوزه‌های گاز، برق و... شدیم، زیرا سرمایه‌گذاری خارجی صورت نگرفت.

وی افزود: در دولت شهید رئیسی توانستیم ناترازی‌ها را تا حدودی رفع کنیم و حتی میزان سرمایه‌گذاری خارجی نیز به ۱۱.۵ میلیارد دلار برسد.

یوسفی گفت: در دولت قبل نامه می‌زدند که کشتی بخریم تا میعانات گازی را به آن انتقال دهیم که این اقدام سالیانه بیش از ۴۵۰ میلیون دلار به کشور آسیب و ضرر زد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وظیفه رئیس جمهور مدیریت راهبُردی و درک نظام مدیریتی و تصمیم‌گیری است و این نگاه در نگاه آقای جلیلی وجود دارد.

برنامه‌های جلیلی اصلاح نظام حقوق و دستمزد است

فریدون عباسی رئیس کمیته نفت و انرژی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نیز در این مراسم، گفت: در مذاکرات برجام نمی‌دانستند سطح فناوری چیست؛ بنابراین در مذاکرات از لحاظ فنی اجازه نصب و بهره‌برداری از فناوری‌های بالا را به ما ندادند.

وی افزود: در زمان مرحوم رستم قاسمی در وزارت نفت (دولت دهم) ۴ تفاهم‌نامه در مورد ارتباط صنعت نفت با هسته‌ای داشتیم که یکی از آنها به قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری ختم شد، اما در دولت یازدهم از این قراردادها استفاده نشد.

رئیس کمیته نفت و انرژی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی ادامه داد: ما امروز شتاب دهنده می‌سازیم، اما زمانی که فضایی و هسته‌ای را تعطیل کردند، دانشمندان برای چه بمانند.

عباسی گفت: از ۴۱ بند اف ای تی اف ۳۹ بند آن با دستور وزیر اسبق اقتصاد در دولت یازدهم اجرایی شد، اما با اجرایی شدن کامل اف ای تی اف خود تحریمی در کشور رخ خواهد داد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های جدی آقای جلیلی اصلاح نظام حقوق و دستمزد است و این موضوع را حتماً پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، اجتماع بزرگ متخصصان و نخبگان صنعت نفت و انرژی در حمایت از سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.

منبع: ایرنا

693967