تولید نفت روسیه از سهمیه اوپک‌پلاس پیشی گرفت

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه مه بیشتر از سهمیه توافق‌شده با اعضای اوپک‌پلاس بود.

تصویر تولید نفت روسیه از سهمیه اوپک‌پلاس پیشی گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه مه از سهمیه تعیین‌شده از سوی تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) فراتر رفته است و متعهد شد به تعهدهای خود عمل کند.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد موضوع مازاد تولید در ماه ژوئن حل‌وفصل خواهد شد و به مقدار هدف‌گذاری‌شده تولید خواهیم کرد.

اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ به‌منظور حمایت از قیمت‌های نفت، برنامه کاهش قابل‌ توجه تولید نفت را اجرا کرده است.

براساس توافق اوپک‌پلاس، سهمیه تولید روسیه در ماه مه روزانه حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود که شامل کاهش مازاد داوطلبانه این کشور هم می‌شود. هشت عضو اوپک‌پلاس به‌طور داوطلبانه متعهد شده‌اند تولید خود را فراتر از مقدار تعیین‌شده کاهش دهند.

وزارت انرژی روسیه همچنین اعلام کرد تولید مازاد بر سهمیه این کشور تا سپتامبر ۲۰۲۵ جبران خواهد شد.

اوپک‌پلاس روز دوم ماه ژوئن (یکشنبه، ۱۳ خرداد) توافق کرد به‌منظور تقویت بازار هم‌زمان با رشد اندک تقاضا، افزایش نرخ بهره بانکی و بالا رفتن تولید نفت آمریکا، بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.

اوپک‌پلاس همچنین توافق کرد کاهش تولید روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت را که هشت عضو این ائتلاف ازجمله روسیه متعهد به انجام آن شده بودند، طی یک سال (از اکتبر ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۵) به‌تدریج کنار بگذارد.

منبع: ایلنا

682846