انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: برای نجات استان تهران از بحران آب باید پساب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری فضای سبز جایگزین آب‌های زیرزمینی شود، اگر این اقدام رخ ندهد در آینده با خالی‌شدن سفره‌های زیرزمینی تهران و وقوع فرونشست روبرو خواهیم شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

جداسازی برق صنایع از عموم مردم با طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق

زمانی که برق کارخانه‌ها از برق عموم مردم جدا شود، یک تولید پایدار در حوزه برق آن‌ها به وجود می‌آید و نتیجه آن تولید پایدار در محصول خواهد بود که برای ما بسیار حائز اهمیت است. این طرح نقطه عطفی در صنعت برق است.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵۰ درصد افت کرد و به ۷۳.۷۳ دلار بازگشت.
براساس تفاهمی که بین وزارت نیرو و وزارت صمت انجام شد، قرار بر این شد که برای 13 واحد بزرگ صنعتی کشور تسهیلگری شود که حدود ۱۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی جدید که آن هم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا هستند، احداث کنند. در حال حاضر حدود ۸۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور است و با این ۱۰ هزار مگاوات بیش از ۱۰ درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.
اگر پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه کم‌بارشی درمناطق غرب کشور محقق شود، تبعات کم‌آبی در استان خوزستان تا انتهای پاییز ادامه خواهد داشت و احتمالاً بخش مهمی از کشت پاییزه‌ی استان با محدودیت آبیاری مواجه خواهد شد.
بحران آب در خوزستان و رخداد‌های اخیر در این استان، آینده‌ای است که تا چند سال دیگر تمام فلاتِ مرکزی ایران (در استان‌هایی نظیر اصفهان، فارس، یزد، کرمان و...) را در بر می‌گیرد. این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۹۰ درصد از منابعِ آب قابل استحصال در ایران در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. به این ترتیب، راه حل تا حدی روشن است و از مسیر تعطیلی کشاورزی در بخش‌هایی از ایران می‌گذرد. در مقابل، دولت می‌تواند با «کشاورزی فراسرزمینی» و کسب سود از آن محل، بابت تعطیلی کشاورزی به کشاورزان ایرانی یارانه بدهد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید فرهنگ تولید و تامین برق را تغییر داد. ما نباید صرفا به سمت ایجاد نیروگاه های برق آبی یا سیکل ترکیبی برویم.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حجم آب ذخیره شده فعلی سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 165، 50، 120، 273 و 98 میلیون متر مکعب است که متاسفانه این حجم نسبت به سال گذشته خصوصا در سدهای ماملو و طالقان با کاهش چشمگیری مواجه شده‌ است.
وزیر نیرو گفت: دولت دچار محدودیت‌های مالی خاصی است و در صورت برخی گشایش‌ها امکان تامین منابع دولتی برای اجرای پروژه‌های مربوط به حوزه آب و فاضلاب خوزستان، از شرایط بهتری برخوردار می‌شود.
از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ تیرماه امسال، در مجموع ۲۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سد‌های کشور شده، در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان ورودی آب به مخازن سد‌های کشور ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.
با تولید 400 هزار تن تختال API برای انتقال 1000 کیلومتری نفت کشور، پروژه مهم و استراتژیک انتقال نفت خام گوره به جاسک که به گفته رئیس‌جمهور مهمترین طرح از نظر امنیت ملی، اقتصاد و انرژی کشور است به صورت رسمی افتتاح شد.
مقیم‌زاده گفت: نقص فنی که به دلیل باد شدید در شبکه توزیع برق هرمزگان ایجاد شده بود، رفع شده و تا بعد از ظهر مشکل خاموشی در این استان رفع می‌شود.

گلدمن اعلام کرد توافق اوپک پلاس 2 دلار در هر بشکه به پیش‌بینی آن برای نفت 80 دلار در تابستان اضافه می‌کند.