یادداشت‌ها

اگر چه در ابتدا یک لیبرال چپ‌گرا بود، اما زودتر از هر کسی به ناتوانی نسبی‌گرایی و ناسرانجامی تاریخی‌گرایی پی برد؛ چه اینکه آن را منتج به اقتدارگرایی و بدتر از آن دولت‌گرایی می‌دانست.
یک جامعه‌شناس در تحلیل شرایط این روزهای کشور می‌گوید: بسیاری از نیروهایی که در حکومت قرار دارند مساله‌شان حذف منتقد و معترض و کسی است که در این عرصه‌ها عمل می‌کند. طبیعی است که این سیاست ادامه پیدا کند، ولی یک جایی به بن‌بست می‌رسد.
دو عامل اساسی سبب خواهد شد تا در گام بعدی ایران و روسیه پیوندها و همکاری‌های نظامی وسیع‌تری پیدا کنند؛ یکی نقش نظامیان در سیاست و دیگری محدودشدن ظرفیت‌های ایران پس از آشکارشدن رابطه چین و اعرابِ حاشیه خلیج فارس.

آیا اتفاقات و ذهنیت‌های اعتراضی، یک‌شبه شکل گرفته‌اند؟ آیا همه آنهایی که در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها وجه نامتعارفی از رفتار سیاسی - از اعتراض به تغییر رفتار تا خشونت‌های براندازانه- را نمایش داده‌ و همه آن جمعیت میلیونی که پشت پنجره‌ها همدلی می‌کرد آیا همه از عوامل وابسته به خارج یا تحت‌تاثیر عملیات روانی خارجی بوده‌ و به یک‌باره شکل گرفته‌اند؟
​در یک‌دهه گذشته بر اقتصاد ایران چه رفته که رشد و رفاه ایجاد نکرده است؟ این سوال، سوالی مهم است؛ از این منظر که بدانیم چه عواملی باعث کندی و حتی توقف رشد اقتصادی شده‌‌‌اند؟ در این بین، پرسش از بخش صنعت، به‌عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی کشور ضرورت دوچندانی دارد.
جلایی پور گفت: فراخوان‌های فعلی بدون شناسنامه است. با وجود فضای مجازی و بستر جامعه شبکه‌ای هرکسی قبل از اینکه خودش را مطرح کند، کارنامه‌اش نقد می‌شود، کسی در میان معترضین نفوذ جدی و عمیق پیدا نمی‌کند.
همین که آقای طائب، از اندرونی دنیای سیاست به بیرونی کوچ کرده و حاشیه امنی که در گذشته از آن برخوردار بود کنار زده است،شرایطی پدید آمده که همه شهروندان و اهالی سیاست و رسانه آزادانه او را نقد کنند.

عباس عبدی نوشت:یکی از مسائلی که در نقد ساختار موجود گفته می‌شود، بی‌توجهی آنان به عینیت و واقعیت جامعه است. منظور این نیست که لزوما از عینیت اطلاعی ندارند، بلکه چشم خود را بر آن می‌بندند و می‌گویند که ان‌شاءالله گربه است. یا با توجیهات دیگری آن را به عنوان صورت مساله حذف می‌کنند.

این روزها بحث فرهنگ داغ است و در محافل مختلف از فرهنگ سخن می رود و برنامه ای به نام شیوه در شبکه چهار هم به این موضوع اختصاص داشت.
از همان آغازین روزهایی که شعله علاقه به فلسفه اسلامی و تفکر ایرانی را در وجودم روشن شده دیدم، نحیف ترین انوار این شعله مربوط به شیخ الرئیس «ابو علی سینا» بود.
سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ریاض برای شرکت در نخستین نشست سران چین و عرب با همه اهمیتی که برخوردار است، یک تغییر رویکرد عمده در نگرش ریاض و پکن محسوب نمی شود.
به‌رغم توصیه مکرر خیرخواهان که مبادا از طریق اعدام قصد مواجهه با اعتراضات را داشته باشید، معلوم شد که توصیه‌ها کارگر نیفتاد و شد آنچه که شد. اکنون باید منتظر ماند و دید آثار کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت این نحوه مواجهه با اعتراضات چیست؟
شکی نیست که یکی از عوامل نارضایی مردم در سال های گذشته، ایجاد گشت ارشاد در پلیس امنیت اخلاقی و اقدامات نسنجیده و به دور از کرامت آن در برخورد با زنان و دختران بوده است. نهادی که هم در شکل گیری و تاسیس، هم در مصوبه ای که مبنای شکل گیری آن بود و هم در فعالیت آن نقاط ابهام فراوانی وجود دارد.
چند هفته پیش زلزله‌هایی به بزرگی ۶/۸ الی ۷/۰ بسته به ایستگاه ثبت کننده در تایوان و مکزیک رخ داد که موجب خسارات‌های مالی هنگفتی به این پهنه‌های لرزه‌خیز از دنیا شد
بعد از ۲۷ماه، رشد سالانه نقدینگی در مهرماه به زیر ۳۵درصد رسید. اما مقایسه مقدار رشد محقق‌شده در این ماه با متوسط رشد سالانه نقدینگی در سه دهه اخیر که حدود ۲۸درصد بوده است، نشان می‌دهد که کماکان رشد نقدینگی در کشور در سطح بالایی قرار دارد. به علاوه رشد دوازده‌ماه پایه پولی در مهرماه به بالای ۳۴درصد رسید که بیشترین نرخ رشد در ۹ماه اخیر بوده است.