یادداشت‌ها

انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم، محور اصلی فعالیت‌های اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ را بر کاهش تورم و افزایش تولید قرار داده است. تجربه نشان داده است هدفگذاری‌های رهبر انقلاب در سال‌های اخیر تحت عنوان شعار سال نکات و گلوگاه‌های اصلی را هدف قرار داده و عموما با استقبال و تایید کارشناسان و صاحبنظران مواجه شده ولی به دلیل پیچیدگی‌های بوروکراسی حاکم و عدم هماهنگی سیاست‌ها و انسجام در بدنه اجرایی متاسفانه شاهد بوده‌ایم که به سرعت فرصت‌ها تمام شده و در پایان سال دستاورد قابل ارائه‌ای حاصل نشده است.
مهم‌ترین خبر در این دو هفته بالا گرفتن مساله حجاب است. موضوعی که پس از اعتراضات پاییز، ابعاد مهم‌تری پیدا و حکومت را با یک چالش مهمی مواجه کرده است.

باز هم زمان صدور مجوز حرفه‌ای فرا رسید و فوتبالی‌ها خصوصا هواداران نگران عدم تایید مدارک ارائه شده و صدور مجوز حرفه‌ای از سوی AFC شده‌اند. این مجوز حرفه‌ای که اهداف بسیار بزرگی را به همراه دارد، گویا با موجودیت فوتبال ما همخوانی ندارد. شاید سوال مهمی باشد که چرا ما نمی‌توانیم به راحتی از پس مسئله‌ای به این سادگی عبور کنیم؟ و سوال دوم این باشد که تا کجا این مسئله ساده برای ما دردسرساز خواهد بود؟
غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی بودن، قدرت کشتار و تخریب بالا و فشار روانی ناشی از بیوتروریسم موجب شده تا مقابله با آن از اولویت‌های اصلی جوامع و کشورهای خواهان صلح و امنیت از جمله کشورهای خاورمیانه محسوب شود.
سیاستی که در اکثر کشورها تجربه شده و البته نتایج چندان موفقی نداشته است.
آقای وزیر! اولین گام در موضوع بی حجابی، پذیرش آن به عنوان یک "واقعیت" است.بخشی از جامعه (صرفنظر از تعدادشان) سبکی برای پوشش و زیست خود برگزیده اند که مطلوب ما متدینان و نیز منطبق بر موازین رسمی کشور نیست. این واقعیت را باید خوب شناخت و عمق آن را کاوید.
اروپاییان، از یک سو آنچه در خاک کشورهایشان می گذرد را کتمان کرده و در مقابل، از بحران در ایران سخن می گویند که مصداق و نمادی برای تاویل و تفسیر آن وجود ندارد! این همان سیاست دوگانه ایست که بارها آن را از سوی مقامات اروپایی دیدیم.
نویسنده در یادداشت حاضر به این سوال جواب می‌دهد که هدف اعضای جبهه پایداری در مجلس با تهیه طرح‌های پی‌درپی درباره زنان و ایجاد خشم در مردم برای دست یابی به چه هدفی است؟
در چند سال گذشته، این ادعا که افزایش رشد اقتصادی منجر به افزایش تورم و کاهش رشد باعث کاهش تورم می‌شود، یک شعار بود.
نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر انقلاب اسلامی به «مهار تورم، رشد تولید»، به مسئولان برای اینکه برنامه‌های اقتصادی خود را در مسیر فرمان رهبر انقلاب طرح‌ریزی کنند، جهت می‌دهد. یادداشت زیر را باعنوان مهار تورم شاه کلید رشد تولید بخوانید.
تیپ حاج آقا دعایی طوری بود که اگر فرصت می کردند دنبال یک ورزش تخصصی بروند، هیکل لازم برای کشتی گرفتن را هم داشتند، آن هم در سنگین وزن؛ چندان که حتی در سال های مدیریتشان، زیر خم خیلی ها را گرفته یا آن‎ها را فتیله ‏پیچ کرده بودند اما خب سرنوشتشان چنین بود که در قسمت آباد دنیا، سر از عالم دیگری دربیاورند...
یک دیپلمات پیشین با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: زمان آن است که هشت کشور حاشیه خلیج فارس شامل ایران، عراق و شش کشور عضو همکاری‌های خلیج فارس برای ایجاد یک منطقه قدرتمند، اصل همکاری را ملاک عمل قرار دهند.