انتخابات و عامل چهارم

عامل چهارم همان مردم هستند. اگر عده ای که تا امروز با تردید مواجه هستند یا به هر دلیلی تمایلی به مشارکت در انتخابات ندارند، وارد عرصه انتخابات نشوند، مسئله انتخابات می تواند برای مردم پرهزینه باشد.
تصویر انتخابات و عامل چهارم

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی حق شناس اقتصاددان در یادداشتی نوشت: در دستگاه های اجرایی اصطلاحی وجود دارد به نام عامل چهارم. مفهوم عامل چهارم این است که وقتی پروژه ای می خواهد به مناقصه برود یا طرح عمرانی ای قرار است اجرا بشود معمولا دستگاه های اجرایی مناقصه برگزار می کنند و برای برگزاری مناقصه از مشاور ذی صلاح برای اجرای طرح منظور نقشه های فنی، استفاده می کنند طبیعتا در یک فرآیند، پیمانکار برای اجرای طرح انتخاب می شود. برخی از دستگاه هایی که بخش فنی ندارند یا حتی دستگاه هایی که بخش فنی دارند اما برای اهمیت پــروژه و اجرای دقیق پروژه هم به لحاظ فنی هم به لحاظ مالی برای جلوگیری از اتلاف منابع و همچنین اجرای پروژه به صورت دقیق از عامل دیگری اســتفاده می کنند به عنوان مدیریت طرح. این مدیریت طرح در کنار پیمانکار ، کارفرما و مشاور مکلف است که از طرف کارفرما نظارت فنــی و مالی بر پروژه اعمال کند.

آنچه در پروژه انتخابات کشور امروز ساری و جاری است، بیانگر این نکته مهم است که ستادهای انتخاباتی از یکسو و نامزد انتخاباتی هر جریان از سوی دیگر و نامزدهای مقابل نامزد یک جریان تاکنون نتوانسته اند شوری بین مردم برای مشارکت ایجاد بکنند. در مناظره هایی که از صداوسیما پخش شد، به علاوه مجموعه میزگردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متناسب با انتظاری که شکل گرفته بود، مباحث مطرح شده وارد افکار عمومی و همچنین خانوارها نشده است. به نظر می رسد در اینجا مثل پروژه های فنی باید عامل چهارمی وارد انتخابات بشود.

عامل چهارم همان مردم هستند. اگر عده ای که تا امروز با تردید مواجه هستند یا به هر دلیلی تمایلی به مشارکت در انتخابات ندارند، وارد عرصه انتخابات نشوند، مسئله انتخابات می تواند برای مردم پرهزینه باشد. همچنان که در دستگاه های اجرایی عامل چهارم یا مدیریت طرح می تواند بسیاری از اتلاف های مالی و زمان را کاهش بدهد و حتی به نزدیک صفر کند، در اینجا هم مشارکت مردم به عنوان عامل چهارم انتخابات می تواند بسیاری از هزینه ها را به حداقل برساند. همچنان که مردم در دوم خرداد 76 و در سال ۹۲ و همچنین سال ۹6 به میدان انتخابات آمدند و بخش زیادی از هزینه های کشور را حذف کردند یا کاهش دادند در اینجا هم می تواند این عامل چهارم چنین نقش ممتاز و بی نظیری را ایفا کند.

آنچه امروز در مناظرات دیده می شود و به نظر می رسد این وعده ها هنوز به گوش همه مردم نرسیده است این است که وعده هر خانوار ۲0 گرم طلا که بیش از ۵00 تن طلا در سال می شود و امکان تامین چنین طلایی یا اعتباری به لحاظ ریالی وجود ندارد، چون اگر طلا باشد که وجود ندارد و اگر اعتبار آن باشد، تامین آن در بودجه باز امکان پذیر نیست یا دیوارکشیدن مرزهای ما با پاکستان و افغانستان که بیش از هزار و هشتصد کیلومتر است حداقل در دوره چهارساله امکان پذیر نیست شــاید برای جلوگیری از قاچاق کالا به عنوان یک طرح قبلا مورد توجه بوده است اما برای ورود اتباع بیگانه راه های کنترل هوشمند مرزها یا کنترل داخل کشور طرح های بهتری باشد و یا اینکه به اصطلاح بیمه رایگان همه مردم و وعده هایی از این دست که به نظر می رسد عمده کاندیداهایی که چنین وعده های انتخاباتی را مطرح کرده اند.

منبع: آرمان ملی

693483