انتخابات و آراء مردم

اصل شاخص انتخاب ملی مردم به میزان آرای آنها و در شرکت تعیین کننده در انتخابات بستگی دارد. در انتخابات ریاست جمهوری از گذشته تا امروز شاخص اصلی، حضور مردم به میزان رأی دادن یا در پای صندوق در روز انتخابات بوده و این امر اصلی تعیین کننده ارزیابی می‌شود.
تصویر انتخابات و آراء مردم

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم زاده دریادداشتی نوشت: در آستانه برگزاری انتخابات جدید در سراسر کشور برای انتخاب رئیس جمهوری جدید هستیم. تا اینجا برگزاری گفتگوها و مناظره‌های انتخاباتی اگر چه مفید بود، اما راهگشا پاسخگوی پرسش‌های مردم آن گونه که باید نشد و ایضا به روایت نظرسنجی‌ها، هنوز موج تعیین کننده از حضور رأی دهندگان در پای صندوق‌های رأی تا امروز دیده نمی‌شود.

برخی از کارشناسان که شرایط انتخابات را رصد می‌کنند، چنین فضایی از سوی رأی دهندگان با درگذشته و در مناظره‌های انتخاباتی بی‌سابقه نمی‌دانند و آن را در اغلب انتخابات ریاست جمهوری گذشته چندان هم غیرعادی نمی‌شمارند. مطابق تجربه‌های گذشته آنگاه که موضوع رأی دادن به عنوان شاخص و عنصر تعیین کننده از سوی آحاد ملت مورد توجه جدی قرار می‌گیرد، همه می‌آیند و با آمدن پای صندوق‌های رأی، آینده کشور و تثبیت خواست ملت را «حک» می‌کنند.

برهمین اساس، یادگار امام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، در آستانه برگزاری انتخابات گفت:«... انتخابات خیلی مهمی داریم از حیث تأثیری که در زندگی مردم دارد. حضور قاطبه مردم بسیار مهم است. کشور مشکلات شدید اقتصادی دارد، حتی در حوزه فرهنگ هم گسل‌ها و شکاف‌هایی وجود دارد و در حوزه‌های دیگر هم کم و بیش چنین هست، اما به شهادت همه کارشناسان «قدرت ملی» راهگشای این شرایط است. دولت برآمده از یک پشتوانه رأی ضعیف، یا توان حل مشکلات را ندارد، یا بسیار پرهزینه‌تر این مسیر را طی خواهد کرد. لذا برای خودمان، فرزندانمان، آینده این کشور و حل مشکلاتی که بخشی از آن به تک تک آراء مردم بر می‌گردد، همه مسأله انتخابات را جدی بگیریم.»

اصل شاخص انتخاب ملی مردم به میزان آرای آنها و در شرکت تعیین کننده در انتخابات بستگی دارد. در انتخابات ریاست جمهوری از گذشته تا امروز شاخص اصلی، حضور مردم به میزان رأی دادن یا در پای صندوق در روز انتخابات بوده و این امر اصلی تعیین کننده ارزیابی می‌شود، به ویژه که رسانه‌های بیگانه و فارسی زبان در خارج کشور به دنبال القای یأس عمومی مردم ایران از اصل شرکت در انتخابات هستند و این خبری و تفسیری را به طور جدی دنبال می‌کنند.

همان‌گونه که اشاره شد مناظره‌های انتخاباتی تاکنون آن گونه که باید تعیین کننده نبوده است، اما با این حال مردم به طور عموم در شرایطی قرار دارند که شرکت در انتخابات را «نه بزرگ» به رسانه‌های فارسی زبان بیگانه در خارج کشور می‌شمارند.

انتخابات چه برای نمایندگی مجلس و چه برای امر مهم برگزیدن رئیس جمهوری همواره برای کشورمان سروشت‌ساز بوده است. لذا برگزاری انتخاباتی پرشور با شرکت آحاد ملت، ملاک و معیار جهت‌گیری‌های مدیریت کلان کشور برای چهار سال آینده خواهد بود.

منبع: اطلاعات

693644