بدتر از دولت سوم روحانی

آقای روحانی را می‌توان «نامحبوب‌ترین» رئیس‌جمهور ایران لقب داد. این نه ادعای ما که نتیجه نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی است؛ که از قضا جهت‌گیری‌اش در پاره‌ای امور همسو با دولتمردان آقای روحانی دسته‌بندی می‌شد.
تصویر بدتر از دولت سوم روحانی

به گزارش سایت خبری پرسون، آقای روحانی را می‌توان «نامحبوب‌ترین» رئیس‌جمهور ایران لقب داد. این نه ادعای ما که نتیجه نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی است؛ که از قضا جهت‌گیری‌اش در پاره‌ای امور همسو با دولتمردان آقای روحانی دسته‌بندی می‌شد. درآخرین نظرسنجی ایسپا در مرداد 1400 میزان محبوبیت آقای روحانی تنها 7 درصد بود که رکوردی بی‌سابقه در میان رؤسای جمهور ایران محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور قبل از ایشان یعنی آقای احمدی‌نژاد در آخرین نظرسنجی ایسپا در سال 1391، 26 درصد محبوبیت داشت.

اما این روزها برای تشخیص عدم محبوبیت آقای روحانی نیازی به نظرسنجی نیست. فقط کافی است نگاهی به نامزدهای انتخاباتی همسو با ایشان انداخت و تلاش‌شان برای ایجاد فاصله‌گذاری معنادار با آقای روحانی و دولتش را مشاهده کرد. 27 خرداد 1403 وقتی خبرنگاری از مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که سابقه ۴ سال وزارت در کابینه آقای روحانی را دارد؛ پرسید: بعضی معتقدند دولت شما، دولت سوم آقای روحانی خواهد بود؟ پورمحمدی با قاطعیت انکار کرد و گفت: «من دولت اول و مقتدر و پیشتاز در جمهوری اسلامی‌ خواهم بود.»
مشابه همین اتفاق برای آقای مسعود پزشکیان افتاد. او هم 27 خرداد در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با قاطعیت گفت: «من دولت سوم روحانی نیستم» و فردای آن روز در قسمت پایانی سخنانش در اولین مناظره تلویزیونی ضمن ابراز ارادت به شهید رئیسی از حسن روحانی اعلام برائت کرد و گفت: «من هیچ ربطی به دولت روحانی ندارم» اما این سخنان از جانب آقای پزشکیان غیرقابل باور بود.

کمتر از ۱۲ ساعت بعد آقای پزشکیان، محمدجواد ظریف یکی از چهره‌های اصلی دولت روحانی را به عنوان مشاور خود در میزگرد سیاسی رسانه ملی انتخاب کرد. انتخابی که با توجه به حضور گسترده دولتمردان آقای روحانی در ستاد تبلیغاتی مسعود پزشکیان کاملا نشان می‌داد ما با دولت سوم روحانی مواجه هستیم اما ظاهرا آقای پزشکیان به دلیل تلخ‌کامی مردم از عملکرد خسارت‌بار آقای روحانی از اینهمانی با دولت ایشان به شدت پرهیز می‌کنند؛ این یک نوع اعتراف ناخواسته به سوءمدیریت در دولت‌های موسوم به اعتدال بود.

شاید مرور سه شاخص در دولت آقای روحانی برای نشان دادن عمق فاجعه کافی باشد. بیایید از وضعیت صادرات نفت شروع کنیم. در دولت آقای روحانی، جمهوری اسلامی بدترین وضعیت در زمینه تولید و صادرات نفت را تجربه کرد تا جایی که اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهور وقت وضعیت فروش نفت را بدتر از زمان جنگ دانست و گفت: «سال ۹۹ از سال‌های دوران جنگ تحمیلی هم سخت‌تر بود» تعلل دولت آقای روحانی منجر به کاهش شدید فروش نفت و از دست رفتن بازار نفت ایران شد. 2 اسفند 1397 در حالی که ایران همچنان به توافق برجام پایبند بود، خبرنگار روزنامه آلمانی «زوددویچه» از محمدجواد ظریف درباره آمار فروش نفت ایران سؤال کرد که این‌طور پاسخ شنید: «[صادرات نفت ایران] به کمتر از زمان پیش از برجام، یعنی به کمتر از زمانی رسیده است که دور قبلی تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد.» این وضعیت اسف‌بار در دولت شهید رئیسی کاملا دگرگون شد. در این دولت هم نفت ایران به فروش ‌رفت و هم درآمدهای حاصل از آن به کشور باز‌گشت. طبق گزارش منتشر شده در روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید و بیش از 36 میلیارد دلار درآمد سالانه برای ایران کسب کرد. علاوه‌بر این، فرناندو فریرا از گروه انرژی مؤسسه آمریکایی راپیدان نیز گفت: «ایران هنر دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده و صادرات آن به دو میلیون بشکه نزدیک شده است.» مؤاخذه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا مورخ 21 می‌2024 (1 خرداد 1403) از طرف سناتورهای تندروی آمریکایی به همین دلیل انجام شد؛ اما بلینکن در مقابل سؤال آنها که چرا ایران نزدیک به دو میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشد؟ یک اعتراف ساده و تلخ داشت: «ما ۲۰۰ شخص را تحریم و ۵۰ کشتی را متوقف کردیم، ما ۶۰۰ تحریم اضافه کردیم... [اما] آنها سخت تلاش کردند، مصمم بودند نفت‌شان را بفروشند و این کار را انجام دادند.»

رشد اقتصادی دهه 90 که 8 سال آن مصادف با دولت آقای روحانی بود یکی دیگر از آمار خجالت‌آور برای یک رئیس‌جمهور است. میانگین رشد اقتصادی کشور در دوره دوم دولت آقای روحانی(۱۳۹۶-۱۳۹۹) نزدیک به صفر و فقط ۰.۱ درصد بود.12 تنها یک سال پس از آنکه سید‌ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری اسلامی ایران رسید؛ رشد اقتصادی کشور جهشی قابل توجه داشت و در سال 1401، به ۴ درصد رسید. بر اساس گزارش رشد اقتصادی سال۱۴۰۲ بانک مرکزی، اقتصاد ایران در سال گذشته با رشد ۴.۵ درصدی، بالاترین حد نصاب ۷ سال اخیر را ثبت کرده است.
تورم نیز یکی دیگر از شاخص‌هایی است که در دولت‌های موسوم به اعتدال رکورد زد. طبق آمار منتشر شده از بانک مرکزی، تورم در پایان دولت آقای روحانی به بالاترین رقم خود یعنی ۵۹.۳ درصد رسیده بود. مجموعه اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم برای مهار تورم، منجر به کاهش آن شد و در فروردین 1403 تورم را به کانال 30 درصد رساند. این مقدار نیز همچنان رقمی بالا برای شاخص تورم به حساب می‌آید و به همین دلیل دولت شهید رئیسی برای کاهش پلکانی آن در سال‌های بعد برنامه‌ریزی کرد و هدفگذاری بانک مرکزی برای پایان سال 1403، مهار تورم در کانال 20 درصد تعیین شد. سید ابراهیم رئیسی توانست در کمتر از سه سال تورم نجومی ارث برده از دولت قبل را تقریبا به نصف برساند.

حالا شاید قابل فهم باشد که چرا نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با همه سلایق و اختلاف‌‌نظرهای‌شان در برائت از دولت حسن روحانی ضمن ابراز ارادت به شهید رئیسی متفق‌القول باشند. اگرچه قول برخی از آنها مانند آقای پزشکیان واقع‌نما نیست. آقای پزشکیان در برنامه مناظره پنجشنبه 31 خرداد 1403 سعی کرد برای فرار از مقایسه‌شدن با دولت آقای روحانی، خود را به دولت اصلاحات در دهه 70 ضمیمه کند و گفت: «من وزیر دولت خاتمی بودم، از نظر اقتصاد بروید نگاه کنید ببینید آن دوران اوضاع بهتر بود یا الان؟» غافل از آنکه دولت اصلاحات نیز به گواهی مطبوعات حامی اصلاح‌طلبان در آن دوران وضعیت خوبی در حوزه اقتصاد نداشت. این فقط بُعد زمان و ضعف حافظه است که می‌تواند از اوضاع نامناسب اقتصادی آن زمان؛ رؤیاسازی کند. 26 تیر 1384 روزنامه اصلاح‌طلب شرق در نقد عملکرد اقتصادی دولت اصلاحات نوشت: «اصلاح‌طلبانی که در اقتصاد از الگوی کارگزاران سازندگی پیروی می‌کردند، ندیدند که زنان و مردان فقیر کودکان خود را برای نجات از مرگ و گرسنگی می‌فروشند. آنها آن‌قدر در کشاکش پروژه لیبرال دموکراسی غرق شده بودند که با تمام وجود از دولت اصلاحات با تمام عیب و ایرادهای اقتصادی حمایت کردند.»

آقای پزشکیان در همان مناظره پنجشنبه شب در توجیه حضور گسترده دولتمردان روحانی در ستاد انتخاباتی خود علی‌رغم اینکه از کارنامه آن دولت اعلام برائت می‌کرد، گفت: «هر کسی به ستاد من بیاید می‌پذیرم، چون می‌خواهم رای بگیرم.» همین عبارت یک زنگ خطر جدی است. دقیقا به همین دلیل کاروانی از ورشکستگان سیاسی، پشت سر آقای پزشکیان پنهان شده‌اند تا پس از کسب رأی توسط ایشان؛ تکه‌ای از لقمه چرب قدرت را به دندان بگیرند؛ از این منظر دولت آقای پزشکیان حتی از دولت سوم روحانی نیز خسارت‌بارتر خواهد بود.

منبع: کیهان

693628

نظرات شما ( 2 نظر )

ح |
یکشنبه 3 تیر 140300:17
باسلام مرد عمل مردمی از جنس از جنس فقرا درد محرومان حس کنه ریاست جمهوری پزشکیان هستند واقعا کشورش دوست داره پیدا است تحمل رنج کشیده فقرا مستعضفان معلولان قشر ضعیف حس می‌کند صددرصد رأی هامون هدر نخواهند رفت وعده های انتخاباتی عملیاتی شده بدانیم احساس میکنم پزشکیان اومده نجات کشورش نجات فقیران فقرا مستعضفان معلولان قشر ضعیف عدالت اجرا کنند به پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری فرزانه ایران دوباره خواهیم ساخت ایرانم وطنم پاره تنم با پزشکیان حامی فقرا از جنس محرومان صادق بودن صداقت بامردم واقعا انگار اومده نجات کشورش نجات محرومان فقرا مستعضفان انگار وعده نمیده در عمل نشون میده احساس من نظر من چنین است انتخاب اصلح مردمی از جنس مردم صادق بودن صداقت عدالت با مردم همه یکسان باشند با پزشکیان حل خواهند شد انشالله راه حضرت علی علیه السلام پیامبر خدا پیش خواهند گرفت....لعنت بر اسرائیل کودک کش و حامیانش دوستان با صندوق رأی قهر نکنید همه انتخابات شرکت کنید دشمن شاد کن نباشیم انشالله همه یکسان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهیم کرد هرکس نماینده خودش رأی بده مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای فرمودند رأی دادن آزاد است درود بر چنین رهبری که کل جهان آرزو میکنند چنین رهبری داشتند همه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهیم کرد با صندوق های رای قهر نکنید آبادی کشور ایران نزدیک است دوباره خواهیم ساخت ایرانم وطنم پاره تنم دغدغه مردم الان معشیت است انشالله بزودی معشیت مان حل شدنی است این چند سال خیلی زجر کشیده ایم مخصوصا معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه زندگی خیلی سخته شرمنده زنو بچه ها شدیم همیشه آرزوی مرگ میکنیم شرمنده زنو بچه ها نشیم پزشکیان نجات قب مردمش پا به میدان گذاشته صادق صادقانه شفافیت عدالت از جنس مردم فقرا مستعضفان معلولان قشر ضعیف ایران سرای من است به کوری چشم دشمنان همه انتخابات شرکت خواهیم کرد دغدغه مردم الان معشیت است از فردا میترسیم اجناس ثانیه به ثانیه گران شود که میشود شرمنده زنو بچه ها شدیم واقعا خیلی سخته زندگی روزمره مردم مخصوصا معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه اگه معشیت درس نشه مردن بهتر از شرمندگی پیش خانواده است به علی علیه السلام پیامبر خدا واقعا فکرش بکنید مردم توان قدرت خرید ندارند هزکس میاد گردن دولت ها میندازه من بد عمل کردم تو خوبش کن هرکسم نمیتونه واقعا ثبت نام نکنه کشور آسیب میبینه دو سال است عیدی اندک ما معلولان قطع شده هنوزم چشم انتظار موندیم اندک عیدی شاید واریز کردند بخدا قسم سخته زندگی معشیت کرونی کمر شکن لحظه به لحظه ثانیه به ثانیه قیمت ها عوض میشوند واقعیت آیا کسی نمیبیند واقعا نداریم واقعیت برای همه یکسان داریم باز برای همه فقرا مستعضفان معلولان قشر ضعیف محرومان بعضیا انگار دوس دارند داخل کشور خشونت باشه بزارید مردم باهم مهربان باشند وطنمان پاره تنم ایران همیشه آروم باشد نه خشونت و بدرفتاری اگر همه حقمان بدونیم نیازی نیست نیروی انتظامی دردسر بندازیم بخدا
Ahmad |
شنبه 2 تیر 140323:05
به چه دلیلی تحلیل کیهان را بازنشر می کنید؟ پول گرفته اید؟