رسالت استادان بسیجی در انتخابات

اساتید بسیجی به عنوان قشری فرهیخته، دارای دانش و تخصص علمی و اعتبار اجتماعی لازم می‌توانند نقش مؤثری در جلوگیری دانسته یا عمدی شکل‌­­گیری دوقطبی‌های کاذب و مخاطره آمیز داشته باشند.
تصویر رسالت استادان بسیجی در انتخابات

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین عبداللهی‌فر در یادداشتی نوشت: چهل و سومین سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران که به روز ملی بسیج اساتید نام گرفته است امسال در حالی گرامی داشته می‌شود، که ملت شریف ایران مشغول برگزاری انتخاباتی مهم و سرنوشت ساز می‌باشد تا از حادثه تلخ شهادت شهید جمهور آیت الله رئیسی برای کشور فرصت جدیدی بسازد.

بی شک فرصت‌سازی از این انتخابات بدون به کارگیری تجارب گذشته و کاهش آسیب‌های محتمل ممکن نخواهد بود. با عنایت به اینکه یکی از آسیب‌های پرتکرار گذشته که احتمال تکرار آن در انتخابات پیش رو نیز متصور می‌باشد، دوقطبی سازی‌های تصنعی و ساختگی می‌باشد که لازم است از شکل­گیری آن جلوگیری و حتی الامکان در دام آن گرفتار نشد. مهم‌ترین پیامد‌های دوقطبی‌سازی انتخاباتی عبارت‌اند از:

افزایش احتمال تخریب و بداخلاقی: از عوارض طبیعی دوقطبی‌های عمیق و جعلی افزایش تخریب و بداخلاقی است؛ چراکه هریک از طرفین سعی می‌کنند به جای اثبات خویش، به نفی طرف مقابل پرداخته تا با ارائه تصویری دیو و دلبری مخاطب را از رقیب خود ترسانده و رأی او را به سمت خود بکشاند. در این شرایط هواداران هر یک از نامزد‌ها نیز به جدال و تنش‌های خیابانی پرداخته و به اقدامات نامتعارفی دست می‌زنند که متأسفانه با پایان رقابت‌ها نیز خاتمه نمی‌یابد.

شکل‌گیری دوگانه‌های تهدیدزا: در فضای دوقطبی دوگانه‌های زیادی نیز شکل می‌گیرد که غیرواقعی و بعضاً به لحاظ امنیتی تهدیدزا نیز هستند. دوگانه‌های حاکمیت- ملت، سازش – مقاومت، تحریم – موشک، حجاب اجباری – حجاب اختیاری، دوگانه‌های قومیتی و مذهبی که می‌توانند به شکاف‌های اجتماعی تبدیل شده و با پایان انتخابات نه تنها تمام نشده بلکه در قالب جشن پیروزی تشدید نیز می‌گردد.

احتمال مظلوم نمایی از سوی برخی نامزدها: در شرایط دوقطبی زمینه مظلوم نمایی یکی از نامزد‌ها نیز شکل می‌گیرد که سبب افزایش رأی او به دلیل حمایت مردم از مظلوم می‌گردد، اما وقتی انتخابات پایان گرفت از این شیوه به عنوان یک ترفند انتخاباتی یاد می‌شود.

افزایش آرای سلبی: از دیگر پیامد‌های منفی دوقطبی‌های ساختگی افزایش آرای سلبی یکی از طرف‌های رقابت می‌گردد و عده‌ای به جای اینکه به شاخصه‌های ایجابی و ویژگی‌های مثبت وی رأی دهند صرفاً برای حذف طرف مقابل به یک نامزد رأی می‌دهند که نتیجه آن روی کارآمدن دولتی نالایق و بی‌کفایت می‌گردد، چراکه در این میدان معمولاً کسی پیروز می‌شود که بتواند طرف مقابل را بیشتر تخریب کند.

قرارگرفتن جامعه در شرایط انتخاب بین بد و بدتر: قاعدتاً شرایط انتخابات مردم باید در بین خوب‌ها، خوب‌تر‌ها را انتخاب کنند تا اصلح برگزیده شود. اما در فضای دوقطبی‌های افراطی مردم خود را بین بد و بدتر یافته و برای جلوگیری از موفقیت آنچه فکر می‌کنند بدتر است به بد رأی می‌دهند که نتیجه آن ناکارآمدی و عدم حل مسائل کشور می‌گردد.

افزایش احتمال موفقیت چهره‌های ناشناخته: در این گونه دوقطبی ها، نامزد‌های کمتر شناخته شده شانس بیشتری نسبت به شناخته شده‌ها دارند. چراکه نامزد‌های ناشناخته کمتر قابل تخریب می‌باشند. اقبال مردم به چهره‌های جدیدالورود در چند انتخابات گذشته سبب شد تا نامزد منتخب در برابر این سؤال که آیا برنامه و تیم لازم برای کارکردن دارد یا خیر، تنها به ذکر اینکه گمان نمی‌کرده است رأی بیاورد بسنده کرده است.

احتمال متوهم شدن برخی از نامزدها: توهم پیروزی قبل از اعلام نتیجه انتخابات از سوی نامزد‌ها یا هواداران آن‌ها چند چالش جدی به همراه دارد که یکی از آن‌ها محاسبه غلط و طراحی برنامه و در نتیجه کنش‌های متفاوت در رقابت‌های انتخاباتی است. تجربه هر دو جریان سیاسی نشان می‌دهد که به دلیل عدم برآورد درست از وضعیت و توهم پیروزی، دست به رقابت‌های درون گروهی زده و در واقع با خراب کردن قاعده رقابت ها، نتیجه را به رقیب واگذار نموده‌اند. نکته جالب این است که معمولا بازی خراب کن‌ها بیش از همه دچار شگفتی شده و دیگران را به کج کارکردی متهم می‌سازند. از همین رو، متوهمین به نتیجه انتخابات تمکین نکرده و شائبه تقلب را مطرح می‌کنندکه پیامد‌های منفی زیادی دارد.

افزایش زمینه دخالت بیگانگان: یکی دیگر از آسیب‌های پرتکرار در انتخابات‌های گذشته، اثرگذاری عامل بیگانه و رسانه‌های آن‌ها بر رفتار انتخاباتی بازیگران، مشارکت مردم و حتی نتیجه آن بود که به دلیل دشمنی و تعارض منافع با ملت ایران برای کشور و نظام اسلامی مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.

اساتید بسیجی به عنوان قشری فرهیخته، دارای دانش و تخصص علمی و اعتبار اجتماعی لازم می‌توانند نقش مؤثری در جلوگیری دانسته یا عمدی شکل‌­­گیری دوقطبی‌های کاذب و مخاطره آمیز داشته باشند.

منبع: جوان آنلاین

693342