مزایا و معایب واردات خودرو

مجلس دیروز با واردات خودروی خارجی موافقت کرد. مصوبه‌ای که در آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا سایر کالاها، بدون انتقال ارز، برای واردات خودروهای برقی یا هیبریدیی یا بنزینی و گازی اقدام کند. آنچه که مجلس مصوب کرده و استنباطی که می‌شود این است که واردات خودرو بدون انتقال ارز مجاز است.
تصویر مزایا و معایب واردات خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی حق‌شناس اقتصاددان نوشت: به عبارت ساده‌تر؛ کسانی که خودرو وارد می‌کنند نباید از ارز دولتی استفاده کنند. یعنی کسانی که خودشان به هر طریقی ارز تهیه می‌کنند، می‌توانند خودرو هم وارد کنند. این کلیات قضیه است اما فواید و معایب این قضیه چیست؟ معایبش این است که حتما اثرگذار در قیمت ارز در بازار خواهد بود چون بالاخره یکسری دنبال خرید ارز می‌روند و دنبال این هستند که ارز تهیه و بعد خودرو وارد کنند که از جمله عوارض کار است.

اما مزایای زیادی خواهد داشت؛ اولین مزیتش این است که بالاخره مصرف بنزین یا سوخت در خودروهای ایرانی نسبت به خودروهای خارجی قابل توجه است. اکنون یکی از موضوعات جدی‌مان آلودگی کلانشهرهاست واین آلودگی کلانشهرها بر روی سلامت مردم اثر منفی دارد. به هرحال بخشی از مرگ و میرها در کلانشهرها ناشی از همین آلودگی هواست که موضوعی اثبات شده است. کافی است به گزارش‌های وزارت بهداشت توجه کنیم که آلودگی که عمدتا در کلانشهرها ناشی از خودروهاست، چقدر بر روی مرگ و میرها اثر می‌گذارد.

طبیعی است که در این میان به یک اصل مهم می‌توانیم توجه کنیم و آن اینکه مصرف سوخت خودروهای خارجی کمتر از خودروهای ایرانی است لذا از منظر مسائل زیست‌محیطی نباید تردید کرد که این به نفع محیط است. نکته دوم، بحث رقابت است. ما سال‌های طولانی چه بالاجبار، چه به انتخاب از خودروی داخلی حمایت کردیم. بالاجبار در سال‌های تحریم که به ما خودرو ندادند و به انتخاب اینکه همیشه مجلس و یا دولت با افزایش سود بازرگانی، با حقوق ورودی، عملا با افزایش تعرفه ازتولید خودروی داخلی حمایت کرده و همواره هم کیفیت خودروهای داخلی رضایت مشتری‌های داخلی را جلب نکرده و از جانب کسانی که از خودروهای ملی استفاده می‌کنند همیشه این موضوع مطرح می‌شود واصل کیفیت خودرو، خدمات پس از فروش و قیمت خودرو موضوعات جدی هستند.

بنابراین راهکار این است که یک رقابتی ایجاد شود که به نظرمی‌رسد واردات خودرو می‌تواند رقابت را جدی کند. نکته سوم، وقتی خودروهای خارجی وارد می‌شود، ناخودآگاه تکنولوژی‌های جدید خودرو وارد کشورمی‌شود. درواقع هم خودروساز می‌فهمد که مصرف‌کننده از خودروهای جدید دنیا اطلاعات کامل دارد و هم مردم می‌دانند چه نوع خودرویی در جهان تولید می‌شود و خودروسازان داخلی چه نوع خودرویی تولید می‌کنند.

این اطلاع و استفاده از تکنولوژی‌های جدید حتما اثرگذار خواهد بود در اینکه خودروساز کوشش فراوان کند تا کیفیت خودروها را افزایش دهد. اینها موارد مهمی است که می‌شود برای مزایای این طرح عنوان کرد ولی در هر حال این نباید نامحدود باشد یعنی باید ضوابطی برای این موضوع در نظر گرفته شود و تحت یک شرایط و ضوابطی این نوع واردات خودرو سامان‌دهی شود.

اگر چارچوبی نباشد این نگرانی وجود دارد که ممکن است بازار ارز را بیشتر از پیش‌بینی‌ها متاثر کند. وقتی تقاضا برای ارز افزایش پیدا کند و همچنان در سمت عرضه دچار مشکل هستیم، منجر به نوسانات قیمت ارز خواهد شد. در هر حال، خودرویی که هم ارز آزاد باشد وهم مشمول تعرفه‌های حقوق گمرکی، قطعا قیمت ارزانی نخواهد داشت.

یکی از دیگر معایب این طرح همین می‌تواند باشد که یکسری توانایی خرید ماشین‌های فوق‌العاده لوکس را دارند و یکسری هم این توانمندی را ندارند و به‌همین دلیل باید چارچوب و دستورالعملی تنظیم کرد که تحت یک شرایطی انجام بگیرد. شرایطی از قبیل بحث انتقال ارز، نوع خودرواینکه چند سال ساخت باشد که ضوابط خاص خود را می‌خواهد و نمی‌تواند بدون قید باشد. این بدون قید بودن حتما می‌تواند عوارض منفی داشته باشد.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

350221

سازمان آگهی های پرسون