دشمن با محاصره اقتصادی ایران به دنبال تحمیل سیاست‌های خود است

تحریم جزئی از دیپلماسی بین المللی حاکم بر جهان کنونی است از که سوی کشـورهای تحـریم‌کننـده بـه عنـوان ابـزاری غیرنظامی برای اجبار دولت‌های کشورهای هدف جهت انجـام واکنش مورد نظر اعمال می‌شود.
تصویر دشمن با محاصره اقتصادی ایران به دنبال تحمیل سیاست‌های خود است

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، رحیم رضا خانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: تحریم جزئی از دیپلماسی بین المللی حاکم بر جهان کنونی است از که سوی کشـورهای تحـریم‌کننـده بـه عنـوان ابـزاری غیرنظامی برای اجبار دولت‌های کشورهای هدف جهت انجـام واکنش مورد نظر اعمال می‌شود.

منظور از تحریم اقتصـادی، کاهش یا متوقف ساختن، یا تهدید به توقف روابـط اقتصـادی، تجاری و مالی متعارف با کشور هدف از سـوی دولـت کشـور تحریم کننده است. تحریم سالحی اقتصـادی است که در میـدان مبـارزه‌ای غیرنظـامی کـه دیپلماسی از راه گفت‌وگو فراتر برده و وارد عمل می‌شـود.

در سالهای پس از انقالب تحریم‌های اقتصـادی علیـه ایـران نیـز شدت یافته و به طور رسمی با تحریم‌هـای تجـاری و البته تقریبا انقلاب ً اقتصـادی آمریکـا و متحـدان اروپایی آن مواجه شده است. تمام تحریم‌های علیه ایران ، از جانب آمریکا بوده و یا بـه تحریک آمریکا شکل گرفته است و لذا در نظر گرفتن اهداف و نظریات ایالت متحده، در مورد تحـریم‌هـای اقتصـادی حـائز اهمیت خواهد بود.

در سال‌های گذشته به دنبال بهانة غنی سـازی اورانیوم و جریان انرژی هسته ای، آمریکا توانست متحـدانی در بین سایر کشورهای اروپایی برای تحریم‌های مـالی و تجـاری علیه ایران پیدا کند و شدت تحریم‌های گذشته را نیـز افـزایش دهد. همین امر باعث شد تا در داخل، مشکالت اخیر اقتصادی را ناشی از تحریم‌های اقتصادی دانسته و سیاست‌های عمومی و بین المللی دولت را مورد نقد و نظر قرار دهند.

در سال‌های اخیر نیز برجام یکی از موضوعات مطرح در سیاست خارجی کشور بود که متاسفانه کشورمان تا به حال بهره‌ای از آن نبرده است و نتیجه مطلوبی در پی نداشته است. ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و تهدید دیگر کشورهای جهان در خصوص عدم روابط اقتصادی با ایران ادامه داشته است.

به هر حال نتیجه این تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش عرصه اقتصادی را برای کشورمان تنگ کرده است. کشورهایی که مورد تحریم قرار م‌گیرند با مشکالت اقتصادی و اجتماعی فراوانی مواجه می‌شوند، افزایش تورم و به دنبال آن افزایش قیمت کالاها، بسته شدن کارخانه‌ها و تعطیلی صنایع و بالطبع آن افزایش بیکاری، کنترل واردات و صادرات و افزایش انحصارطلبی و شکل گیری مافیای تجاری و مواردی بسیاری شبیه به این می‌تواند تحت تاثیر تحریم به وجود آید.

با تشدید فشارها و توطئه‌های دشمنان تحریم و راه مقابله با آن به یکی از مسائل مورد توجه مردم، مسئوالن نظام و کنشگران سیاسی کشور تبدیل شده است. افراد و جریان‌های گوناگون در تحلیل زمینه و علل ایجاد و گسترش این تحریم‌ها و نحوهی مواجهه با این مسئله و عبور از آن دیدگاه‌های متفاوت و بعضاًمتضادی دارند.

دشمن با ترفند فشار حداکثری در صدد اعمال سیاست‌های خود در کشور ایران می‌باشد این تحریم‌ها در برخی مواقع تاثیر گذار هم بوده و در وضعیت معیشتی مردم خیلی تاثیر گذاشته است. یکی از اصلیترین اهداف دشمن در بحث تحریم ایجاد اختلال در تصمیم‌گیری مردم و مسوولان، تضعیف اراده‌ی آنها و ایجاد تردید است .

تحریم کنندگان ایران بیان کرده اند که این تحریم‌هائی که ما علیه ایران تصویب و اجرا می‌کنیم برای این است که مردم از صحنه خارج شوند و مردم به نظام اسلامی پشت کنند. یا این کار صورت بگیرد، یا در اراده‌ی مسئولین رخنه به وجود بیاید. آنها می‌خواهند مسئولین جمهوری اسلامی احساس کنند که هزینه ی تصمیم گیری‌های آنها بالاست. این یعنی رخنه ایجاد کردن در اراده‌ی مسئولین کشور. با همه‌ی توانشان، با همه‌ی ترفندهائی که بلدند، دارند این دو کار را دنبال می‌کنند. یا در مردم ایجاد تردید کنند و مردم را از نظام جدا کنند، یا در مسئولین ایجاد تردید کنند و مسئولین را وادار کنند که در تصمیم‌های خودشان تجدیدنظر کنند. نداشتن راهبرد موثر برای مشکالت اساسی مردم مانند اقتصاد، اشتغال، ازدواج، مسکن و ... حکایت از بی تدبیری (آگاهانه یا جاهلانه)آنها دارد. پس از سه دهه از پایان جنگ، خطرات جدی در عرصه‌های مختلف، جامعه را تهدید می‌کند و دشمنان هر روز در حال فشار تمام قد به ارکان انقلاب و پشتوانه مردمی آن هستند، آسیب‌هایی که در صورت برون رفت از آن ها خیال کشور از بابت مکر شیاطین داخلی و خارجی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای راحت گشته و امکانات و توانایی کشور صرف پیشرفت کشور می‌شود. دشمنان قسم خورده کشور ایران اسلامی می دانند که در صورت برون رفت حکومت اسلامی ایران از مشکالت اقتصادی هیچ قدرتی جلودار انقلاب تاریخی مردم ایران نبوده و همه قدرت‌ها در برابر آن سر تعظیم فرود خواهند آورد.

367943

مطالب مرتبط